Methodological union one possibility of reading and philosophical writing

Authors

  • Róbson da Rosa Barcelos Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul
  • Vanderlei Vidal Zênero Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065724498

Keywords:

Philosophy, Teaching and learning, Reading and writing, Methodology

Abstract

This political-educational landscape has undergone changes with compulsory teaching philosophy in high schools in Brazil. Need to think and re-think optimizers means of teaching philosophy, where reading and writing are the main means of philosophical thought pervade the story. Thus work with classic philosophy texts; seek new efficient methodologies to philosophical teaching and learning; and promote interdisciplinarity become capital. So we join two philosophical methodologies for the teaching and learning of philosophy, namely Porta (2002) and Gallo (2007). The second proposes four stages to philosophize: awareness, questioning, research and conceptualization. For Porta (2007) the reader should be able to translate and retranslate the philosophical text, as follows: grammar semantic re-translation, technical re-translation, semantic taxonomy, re-translation logic and veritativa modalization. During the Institutional Program Initiation Grant to Teaching in the textual productions of the students observed the positions to the author and the effort to defend their beliefs against theses. So the students glorify their position, ie, its "veritativa modalization". Thus, there temporal distance and language among students and philosophers, was no barrier for them to understand the text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Róbson da Rosa Barcelos, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Doutorando na Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Vanderlei Vidal Zênero, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Graduado na Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

References

ASPIS, Renata Lima. Ensinar filosofia: um livro para professores/Renata Lima Aspis, Sílvio Gallo. – São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.

COSSUTTA, Frédéric. Elementos para a leitura dos textos filosóficos. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FOLSCHEID, Dominique; WUNENBURGER, Jean-Jacques. Metodologia filosófica. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

GALLO, Sílvio. A filosofia e seu ensino: conceito e transversalidade. In: SILVEIRA, René José Trentin; Goto, Roberto (Orgs.). Filosofia no Ensino Médio: temas, problemas e propostas. São Paulo: Loyola, 2007.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Orientações Curriculares para o Ensino Médio (OCEM), Volume 1: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação Secretaria de Educação Básica, 2006.

OBIOLS, Guillermo A. Uma introdução ao ensino de filosofia. Ijuí: UNIJUÍ, 2002.

PORTA, Mario. Filosofia a partir de problemas. São Paulo: Loyola, 2002.

RODRIGO, Lidia Maria. Uma alternativa para o ensino de filosofia no nível médio. In: SILVEIRA, René José Trentin; Goto, Roberto (Orgs.). Filosofia no Ensino Médio: temas, problemas e propostas. São Paulo: Loyola, 2007.

________. Um sentido para o ensino de Filosofia no ensino médio. In: GALLO, Sílvio & KOHAN, Walter (orgs.). Filosofia no Ensino Médio. Petrópolis: Vozes, Vol. VI, 2000.

Published

2017-02-09

How to Cite

Barcelos, R. da R., & Zênero, V. V. (2017). Methodological union one possibility of reading and philosophical writing. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 2(2). https://doi.org/10.5902/2448065724498

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua