Reflexões sobre ensino, aprendizagem e avaliação em filosofia: um olhar sobre a avaliação na perspectiva emancipatória
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065722424Keywords:
Basic education, Teaching philosophy, Emacipatory evaluationAbstract
In this paper, I present some thoughts about teaching practices, learning and evaluation, regarding to philosophy, on basic education. Initially, I present some questions about teaching and learning philosophy on basic education school, seeking to establish some relations with evaluations practices. Then, I present a discussion about school evaluation, connecting some theorical and conceptual references to think from emancipatory evaluation perspective.Downloads
References
ALMEIDA JR, José Benedito de. A avaliação em Filosofia. In: Princípios. Vol. 12, n. 17-18, p. 145-156. Natal. 2005.
ASPIS, Renata Lima; GALLO, Silvio. Ensinar filosofia: um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.
BADIOU, Alain. Para uma nova teoria do sujeito: conferências brasileiras. Rio de Janeiro: Relumé-Dumará, 1994.
CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Trad. de Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte/MG: Autêntica Editora, 2009.
ESTEBAN, Maria Teresa. Avaliação numa perspectiva emancipatória: desafio cotidiano às práticas escolares. In: Garcia; Zaccur (org). Cotidiano e diferentes saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação Mediadora: uma prática em construção da préescola à universidade. Porto Alegre/RS: Editora Mediação. 2009.
HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento. A gramática moral dos conflitos sociais. Trad. Luiz Repa. São Paulo, 2009.
KOHAN, Walter. Filosofia: o paradoxo de aprender e ensinar. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2009.
OBIOLS, Guillermo. Uma introdução ao ensino da filosofia. Coleção Filosofia e Ensino. Ijuí: Editora Unijuí, 2002.
PASSMORE, John. O conceito de ensino. Tradução de Olga Pombo (1995). [Título original: The Philosophy of Teaching]. 1980.
PEREIRA, Oswaldo Porchat. Discurso aos estudantes sobre a pesquisa em filosofia. In: SOUZA, José Crisóstomo de. (org). A filosofia entre nós. Ijuí: Editora Unijuí, 2005.
RICOEUR, Paul. Percurso do reconhecimento. Trad. Nicolás Nyimi Campanário. São Paulo. Loyola, 2006.
SILVA, Janssen Felipe da. Avaliação na perspectiva formativa-reguladora: pressupostos teóricos e práticos. Porto Alegre/RS: Editora Mediação. 2010.