Reflexões sobre ensino, aprendizagem e avaliação em filosofia: um olhar sobre a avaliação na perspectiva emancipatória

Authors

  • Tábata Valesca Corrêa Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065722424

Keywords:

Basic education, Teaching philosophy, Emacipatory evaluation

Abstract

In this paper, I present some thoughts about teaching practices, learning and evaluation, regarding to philosophy, on basic education. Initially, I present some questions about teaching and learning philosophy on basic education school, seeking to establish some relations with evaluations practices. Then, I present a discussion about school evaluation, connecting some theorical and conceptual references to think from emancipatory evaluation perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tábata Valesca Corrêa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul

Mestranda na Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul

References

ALMEIDA JR, José Benedito de. A avaliação em Filosofia. In: Princípios. Vol. 12, n. 17-18, p. 145-156. Natal. 2005.

ASPIS, Renata Lima; GALLO, Silvio. Ensinar filosofia: um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.

BADIOU, Alain. Para uma nova teoria do sujeito: conferências brasileiras. Rio de Janeiro: Relumé-Dumará, 1994.

CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Trad. de Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte/MG: Autêntica Editora, 2009.

ESTEBAN, Maria Teresa. Avaliação numa perspectiva emancipatória: desafio cotidiano às práticas escolares. In: Garcia; Zaccur (org). Cotidiano e diferentes saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação Mediadora: uma prática em construção da préescola à universidade. Porto Alegre/RS: Editora Mediação. 2009.

HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento. A gramática moral dos conflitos sociais. Trad. Luiz Repa. São Paulo, 2009.

KOHAN, Walter. Filosofia: o paradoxo de aprender e ensinar. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2009.

OBIOLS, Guillermo. Uma introdução ao ensino da filosofia. Coleção Filosofia e Ensino. Ijuí: Editora Unijuí, 2002.

PASSMORE, John. O conceito de ensino. Tradução de Olga Pombo (1995). [Título original: The Philosophy of Teaching]. 1980.

PEREIRA, Oswaldo Porchat. Discurso aos estudantes sobre a pesquisa em filosofia. In: SOUZA, José Crisóstomo de. (org). A filosofia entre nós. Ijuí: Editora Unijuí, 2005.

RICOEUR, Paul. Percurso do reconhecimento. Trad. Nicolás Nyimi Campanário. São Paulo. Loyola, 2006.

SILVA, Janssen Felipe da. Avaliação na perspectiva formativa-reguladora: pressupostos teóricos e práticos. Porto Alegre/RS: Editora Mediação. 2010.

Published

2016-09-05

How to Cite

Corrêa, T. V. (2016). Reflexões sobre ensino, aprendizagem e avaliação em filosofia: um olhar sobre a avaliação na perspectiva emancipatória. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 2(1). https://doi.org/10.5902/2448065722424

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua