Writing a diary as an assessment in Philosophy teaching
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065790421Keywords:
Philosofhy, teaching, spiritual exercises, writingAbstract
This article presents an evaluation experience developed in the courses "Philosophy of Education" and "Introduction to Education Studies - Philosophical Approach" at the USP School of Education between 2018 and 2019. The objective was to verify the pedagogical potential of daily reflective writing, in the form of a personal diary, as an evaluation tool in the teaching of Philosophy. The methodology consisted of adopting what we call as "Mental Diary", which must be written by hand by students, always in the first person, as a record of personal reflections related to the contents of the classes. The results suggest that the practice favors autonomous reflection, even though it presents logistical challenges. The theoretical justifications are anchored in the tradition of Philosophy as a way of life, based on the concept of "spiritual exercises" proposed by Pierre Hadot, which underpins the proposal of the diary as a form of philosophical initiation.
Downloads
References
ANDRE, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; PONTIN, Marta Maria Darsie. O diário reflexivo, avaliação e investigação didática. Ensaio: aval. pol. públ. educ., Rio de Janeiro, v. 06, n. 21, p. 447-462, out. 1998. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40361998000400002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 19 dez. 2024. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v2i4.66
ARANTES, Paulo Eduardo. Um departamento francês de ultramar: estudos sobre a formação da cultura uspiana (uma experiência nos anos 60). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000100003&lng=es&nrm=iso. Acesso em 19 dez. 2024.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Editora Francisco Alves, 1992.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A turma de trás. In. MORAIS, Regis de (Org.). Sala de aula: que espaço é esse? Campinas: Papirus, 1994.
BUZZO, Marina Gonçalves. O diário de Leituras: uma experiência didática na Educação de Jovens e Adultos (EJA). PUC-SP, 2003, São Paulo, SP [mestrado]. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/13791. Acesso em 19 dez. 2024.
CÂNDIDO, Antônio. A importância de não ser filósofo. Discurso, São Paulo, Brasil, n. 37, p. 7–16, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/discurso/article/view/62909. Acesso em: 19 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2318-8863.discurso.2007.62909
COSTA, João Cruz. Sobre o trabalho teórico. (Entrevista.) Revista Transformação, São Paulo, Faculdade de Filosofia e Letras de Assis, v. 2, pp. 87-8, 1974. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/11999. Acesso em 19 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-31731975000100002
DOMINGUES, Ivan. A abordagem estrutural do texto filosófico. In. DOMINGUES, Ivan; MARI, Hugo; PINTO, Julio. Estruturalismo: memória e repercussões. Rio de Janeiro: Diadorim, 1996. p. 137-152.
GOMES, Kátia Maria Rodrigues. O diário de leitura na educação de jovens e adultos: uma releitura de outros saberes. In. KARLO-GOMES, Geam.
BARRICELLI, Ermelinda. (Orgs.) O diário de leituras na escola e na universidade: estudos do gênero e práxis pedagógica. Campinas, SP. Ed. Mercado de Letras, 2018. pp.141-154.
HADOT, Pierre. O que é a filosofia antiga? Tradução de Dion Davi Macedo. São Paulo: Edições Loyola, 1999.
HADOT, Pierre. Exercícios espirituais e filosofia antiga. Tradução de Flávio Fontenelle Loque e Loraine de Fátima Oliveira. São Paulo: É Realizações Editora, 2014.
HIRST, Paul. O que é ensinar. Cadernos de História e Filosofia da Educação, n.6. Lisboa, Universidade de Lisboa, 2002. Disponível em: https://webpages.ciencias.ulisboa.pt/~ommartins/images/hfe/cadernos/ensinar/hirst.pdf. Acesso em 19 dez. 2024.
LOUSADA, Eliane Gouvêa. TONELLI, Jaci Brasil. DIAS, Ana Paula Silva. O diário de leituras em aulas de língua francesa: o papel do Laboratório de Letramento Acadêmico no desenvolvimento da produção escrita dos alunos. In. KARLO-GOMES, Geam. BARRICELLI, Ermelinda. (Orgs.) O diário de leituras na escola e na universidade: estudos do gênero e práxis pedagógica. Campinas, SP. Ed. Mercado de Letras, 2018. pp. 53-76.
MARÇAL, Katiuska Izaguirry; TOMAZETTI, Elisete M. Aula de Filosofia e avaliação. Educação em Revista, Marília, SP, v. 12, n. 1, p. 97–108, 2021. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/1540. Acesso em 19 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.36311/2236-5192.2011.v12n1.1540
MAUGÜÉ, Jean. O ensino da filosofia e suas diretrizes. Kriterion, Belo Horizonte, MG, nº 29-30, p. 224-234, jul-dez. 1954. Disponível em: https://onedrive.live.com/?authkey=%21AIUWSlM4L%2DAc5Fg&cid=07CA8F25BE43CE54&id=7CA8F25BE43CE54%21121&parId=7CA8F25BE43CE54%21103&o=OneUp. Acesso em 19 dez. 2024.
OLIVEIRA, Aldeni Melo de; GEREVINI, Alessandra Mocellin; STROHSCHOEN, Andreia Aparecida Guimarães. DIÁRIO DE BORDO: UMA FERRAMENTA METODOLÓGICA PARA O DESENVOLVIMENTO DA ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 10, n. 22, p. 119–132, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/6429. Acesso em 19 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i22.6429
MIRANDA, Josely Iris Fernandes. FELICE, Maria Inês Vasconcelos. O Diário Reflexivo como Instrumento da Avaliação Formativa. Intercâmbio, v. 26, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/15180. Acesso em:19 dez. 2024.
MURCHO, Desidério. Ensino de Filosofia e avaliação. In. GUIDO, Humberto; BENEDITO DE ALMEIDA JÚNIOR, José; DANELON, Márcio. (Orgs.). O transversal e o conceitual no ensino de Filosofia. MG: Uberlândia. EDUFU. 2014, pp.93-105.
PEREIRA, Oswaldo Prochat. Prefácio Introdutório. In. GOLDSCHMIDT, Victor. A Religião de Platão. Tradução de Ieda e Oswaldo Porchat Pereira. São Paulo: Difusão Européia do Livro,1970.
PEREIRA, Oswaldo Porchat. Discurso aos estudantes de Filosofia da USP sobre a pesquisa em Filosofia. Dissenso: revista de estudantes de filosofia, São Paulo, Brasil, n. 2, p. 131–140, 1999. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/dissenso/article/view/105216. Acesso em: 19 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2447-9713.dissenso.1999.105216
PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Trad. Patrícia C. Ramos. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Trad. Lílian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
RONCON, Ana Flávia. O “diário de aprendizagem” como instrumento avaliativo e didático no ensino de Sociologia. In. Revista eletrônica Sociologia em Debate, LENPES-PIBID, UEL, Vol. 1, n. 7, jan./dez. 2017. pp.1-16. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/lenpes-pibid/pages/arquivos/7%20Edicao/01%20ARTIGO_ANA%20FLAVIA.pdf. Acesso em 19 dez. 2024.
SCHEFFLER, Israel. A linguagem da educação. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo/Livraria Saraiva, 1974.
SILVA, Márcia Aparecida. Diário Reflexivo e Avaliação Formativa nas aulas de língua inglesa da educação básica: um estudo de caso. UFU, Uberlândia, MG, 2014 [Mestrado]. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15452. Acesso em 19 dez. 2024.
SILVEIRA, Renê José Trentin. A filosofia vai à escola? estudo do “programa de filosofia para crianças” de Matthew Lipman. UNICAMP, Campinas, SP, 1998 [Doutorado]. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1602335. Acesso em: 19 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.1998.364816
TEIXEIRA, Anísio. A pedagogia de Dewey. In. DEWEY, John. Vida e Educação. São Paulo: Abril Cultural, 1980. Coleção Os Pensadores.
VOLPATO, Renata Domingos. O clown como imagem arquetípica e processo de transformação de si. UNICAMP, 2017, Campinas, SP [mestrado]. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/989693. Acesso em: 19 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2017.989693
YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educação & Sociedade. Campinas, SP, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GshnGtmcY9NPBfsPR5HbfjG. Acesso em: 19 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000400002
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.



