Modeling entrepreneurial intent as a predictor of frugal innovation in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983465943879

Keywords:

Entrepreneurial intention, Innovation, Undergraduate student, Structural equation modeling

Abstract

This study aimed to analyze the influence of entrepreneurial intention (EI) on the frugal innovation (FI) dimensions: open innovation (OI), sustainable innovation (SI), cost innovation (CI) and product innovation (PI), in the university context under the students’ perception. The quantitative approach and structural equation modeling (SEM) was used for a sample of 694 undergraduate students at a Brazilian university. The analyzes confirmed a positive relationship between entrepreneurial intention and open innovation (H1); entrepreneurial intention and sustainable innovation (H2); entrepreneurial intention and cost innovation (H3); entrepreneurial intention and product innovation (H4). Thus, it was found that EI-FI is useful to demonstrate the degree that the student intends to undertake in a future moment, guided by the low cost technologies (CI) process, listed in new social and institutional structures (OI), which insert quality products and services (PI), using fewer resources (SI). As limitations, it is considered the lack of behavioral studies on the intention to undertake innovations, mainly in frugal innovations. Finally, it is recommended to carry out theoretical studies that contribute to the conceptualization, terminologies and attributes of frugal innovations.

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Author Biographies

Sirlene Aparecida Takeda Bresciani, Universidade Estadual do Mato Grosso

Doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria, mestre em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina, especialista em Controladoria e Gestão Financeira e bacharel em Administração pela Universidade Paranaense. Professora Assistente da Faculdade de Educação e Ciências Sociais Aplicadas – FAEC-UNEMAT.

Luis Felipe Dias Lopes, Universidade Federal de Santa Maria

Professor Titular do Depto. de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Santa Maria e Bolsista do CNPq, nível 2. Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestre em Engenharia de Produção. Graduado em Matemática pela Universidade Franciscana, UFN. Lider do Grupo de Pesquisa GPCET. 

Denise Adriana Johann, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria, graduada em Ciências Econômicas pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – UNIJUI.

Gilnei Luiz de Moura, Universidade Federal de Santa Maria

Professor Associado do Depto. de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Santa Maria. Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo. Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina. Graduado em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria.

Damiana Machado de Almeida, Universidade Federal de Santa Maria

Pós-doutoranda em Administração PPGA/UFSM. Doutora e Mestra em Administração pelo PPGA/UFSM. Especialista em Gestão de Negócios (UFN). Licenciada em Educação Especial (UFSM) e Bacharela em Administração (FAMES).

Clarissa Stefani Teixeira, Universidade Federal de Santa Catarina

Pós-Doutora e Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. É professora do Departamento de Engenharia do Conhecimento (EGC) da Universidade Federal de Santa Catarina. Líder do Grupo VIA Estação Conhecimento com foco em habitats de inovação e empreendedorismo. 

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Published

2020-07-29

How to Cite

Bresciani, S. A. T., Lopes, L. F. D., Johann, D. A., Moura, G. L. de, Almeida, D. M. de, & Teixeira, C. S. (2020). Modeling entrepreneurial intent as a predictor of frugal innovation in university students. Revista De Administração Da UFSM, 13(3), 643–663. https://doi.org/10.5902/1983465943879

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