Beyond the tests: a critical analysis of reading testing processes in English
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148589154Keywords:
Critical Genre Analysis, English for Academic Purposes, ProficiencyAbstract
This article aims at identifying similarities and differences between the reading testing processes in English of two higher education institutions from Santa Maria, in Rio Grande do Sul, in order to raise discussions about these social practices. To do so, we compared two previous studies conducted by Dubois (2021) and Buzetto (2023). The results suggest that, despite the differences between the testing processes, these are both well-established social practices, which serve to test the postgraduate students’ knowledge in terms of English reading.
Downloads
References
BADILLO, Ángel. O português e o espanhol na ciência: notas para um conhecimento diverso e acessível. Madrid: Organização de Estados Ibero-americanos para a Educação, Ciência e Cultura (OEI) / Real Instituto Elcano, 2021. Disponível em: <https://oei.int/pt/escritorios/secretaria-geral/publicacoes/el-portugues-y-el-espanol-en-la-ciencia-apuntes-para-un-conocimiento-diverso-y-accesible>. Acesso em: 16 jul. 2024.
BHATIA, Vijay Kumar. Analysing genre: language use in professional settings. London: Longman, 1993.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer nº 977/65. 1965. Disponível em: . Acesso em: 24 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Número de PPG cresce quase 30 vezes em três décadas no País. 2024. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/numero-de-ppg-cresce-quase-3o-vezes-em-tres-decadas-no-pais. Acesso em: 10 jul. 2024.
BUZETTO, Bruno Souza. O curso online de proficiência em língua inglesa da Universidade Franciscana (UFN): um estudo à luz da análise crítica de gênero. 2023. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/28341. Acesso em: 24 ago. 2024.
CERVO, Nathieli Cipolat. A produção científica no CAPPA/UFSM: artigos científicos em língua inglesa sob a perspectiva da análise crítica de gênero. 2023. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/28006. Acesso em: 25 ago. 2024.
CERVO, Nathieli Cipolat; MARCUZZO, Patricia. Exploring academic article introductions from a paleontology community of practice through genre analysis. The ESPecialist, [S. l.], v. 46, n. 1, p. 71–87, 2025. DOI: 10.23925/2318-7115.2025v46i1e68659. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/68659. Acesso em: 15 abr. 2025.
DUBOIS, William. O TESLLE e o TOEFL ITP: uma análise crítica da testagem de proficiência em leitura de inglês na UFSM. 2021. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/22799. Acesso em: 24 ago. 2024.
FINARDI, Kyria Rebeca. English as a global language in Brazil: a local contribution. In: GIMENEZ, Telma; EL KADRI, Michele Salles; CALVO, Luciana Cabrini Simões (Eds.), English as a lingua franca in teacher education: a Brazilian perspective. Berlin: De Gruyter Mouton. p. 71–86, 2018.
HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood. Language as social semiotic: the social interpretation of language and meaning. London: Edward Arnold, 1978.
HYLAND, Ken. ESP and Writing. In: PALTRIDGE, Brian; STARFIELD, Sue. (Org.). The Handbook of English for Specific Purposes. Oxford: Blackwell, 2013. p. 95-114.
JENKINS, Jennifer. English as a lingua franca in the international university: the politics of academic English language policy. New York: Routledge, 2014.
LITTLE, David; DEVITT, Sean; SINGLETON, David. Learning foreign languages from authentic texts: theory and practice. Dublin: Authentik, 1989.
MARCHEZAN, Maria Tereza Nunes. Perfil de provas elaboradas por professores de inglês na escola pública fundamental. 2005. 163 p. Tese de doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2005.
MARTIN, James Robert. English text: System and Structure. Philadelphia/Amsterdam: John Benjamins, 1992.
MEURER, José Luiz. Uma dimensão crítica do estudo de gêneros textuais. In: MEURER, José Luiz; MOTTA-ROTH, Désirée (Org.). Gêneros textuais e práticas discursivas: subsídios para o ensino da linguagem. Bauru: EDUSC, 2002. p. 17-29.
MOTTA-ROTH, Désirée. Análise Crítica de Gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. D.E.L.T.A. Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 24, p. 341-383, 2008a.
MOTTA-ROTH, Désirée. Para ligar a teoria à prática: roteiro de perguntas para orientar a leitura/análise crítica de gêneros. In: MOTTA-ROTH, Désirée; CABANÃS, Teresa; HENDGES, Graciela. (Org.). Análises de textos e de discursos: relações entre teorias e práticas. 2ed. Santa Maria: PPGL Editores, 2008b. p. 243-272.
MOTTA-ROTH, Désirée; HEBERLE, Viviane. A short cartography of genre studies in Brazil. Journal of English for Academic Purposes, n. 19, p. 22-31, 2015.
NASCIMENTO, Roseli Gonçalves do. Análise Crítica de Gênero, planejamento de material didático e letramentos do professor de inglês como língua estrangeira/adicional. In: TOMITCH, Lêda Maria Braga; HEBERLE, Viviane. (Org.). Perspectivas atuais de aprendizagem e ensino de línguas. 1ed. Florianópolis: LLE/PPGI/UFSC, v. 1, p. 121-152, 2017.
PENNYCOOK, Alastair. Critical applied linguistics: a critical introduction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.
RADÜNZ, Amanda Petry; MARCUZZO, Patricia. Textografia de uma comunidade de prática da Medicina Veterinária: investigação-piloto. Revista Odisseia, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 56–75, 2022. DOI: 10.21680/1983-2435.2022v7n1ID28939. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/28939. Acesso em: 25 ago. 2024.
RADÜNZ, Amanda Petry. English for academic purposes e letramentos acadêmicos: as práticas da Medicina Veterinária da Universidade Federal de Santa Maria. 2024. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/33225. Acesso em: 5 set. 2024.
SWALES, John Malcolm. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
SWALES, John Malcolm. Other floors, other voices: a textography of a small university building. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 1998.
SWALES, John Malcolm. Research genres: Exploration and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
TESLLE. Teste de suficiência em leitura em língua estrangeira. 2019. Disponível em: <http://w3.ufsm.br/testedesuficiencia/images/teslle/lngua_inglesa_amostra.pdf>. Acesso em: 25 ago. 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Resolução n. 003/10. Disponível em: <http://w3.ufsm.br/ppggeo/images/resolucao%20003_2010.pdf>. Acesso em: 06 set. 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Resolução n. 015/2014. Disponível em: <https://www.ufsm.br/pro-reitorias/prpgp/wp- content/uploads/sites/345/2018/04/015-2014-Regimento-da-Ps-Graduao.pdf>. Acesso em: 06 set. 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Resolução n. 018/18. Disponível em: https://www.ufsm.br/wp-content/uploads/2018/08/Resolu%C3%A7%C3%A3o-018-2018-UFSM.pdf. Acesso em: 06 set. 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. TESLLE: Perguntas frequentes. 2024. Disponível em:
ufsm.br/pro-reitorias/prpgp/teslle/perguntas-frequentes>. Acesso em: 19 set. 2024.
UNIVERSIDADE FRANCISCANA. Proficiência em Língua Estrangeira: Preparação e Certificação em Inglês - EaD - 12ª Edição. 2022.
UNIVERSIDADE FRANCISCANA. Proficiência em Língua Inglesa. Disponível em: <https://site.ufn.edu.br/pagina/
proficiencia-em-lingua-inglesa/>. Acesso em: 14 set. 2024.
WIELEWICKI, Hamilton de Godoy. Testagem de proficiência em leitura em inglês: examinandos e teste como fontes de entendimento sobre esse processo. 1997. 199 p. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.


