Interference in the portuguese-spanish linguistic pair: the case of inflection
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148571463Keywords:
Linguistic contact, Language interference, Portuguese as a foreign languageAbstract
The purpose of this paper is to analyze the interference present in essays written by Venezuelan Portuguese learners. Weinreich (1974 [1953]) defines interference as the influence of a language A on a language B, which results in structures that do not belong to the grammatical system of any of the languages involved. Data collection took place between 2015 and 2017 in a Portuguese as a foreign language course at the Brazil/Venezuela border. The corpus was composed of 47 essays written by 23 Venezuelan students. From the linguistic point of view, inflectional interference is the most recurrent, with 92 occurrences.
Downloads
References
ALTAMIRANO ROBLES, Ana María del Pilar. Interferências linguísticas e interlíngua: a aprendizagem de Português Língua Estrangeira por peruanos hispanofalantes. 2016. 162 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2016.
AULETE, Caldas. Aulete digital. Disponível em http://www.aulete.com.br/. Acesso em: 20 jan. 2020.
BAGNO, Marcos. Dicionário crítico de sociolinguística. São Paulo: Parábola, 2017.
BARBOSA, Juliana Bertucci. Tenho feito / Fiz a tese: uma proposta de caracterização do Pretérito Perfeito no Português. 2008. 280f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2008.
BARBOSA, Juliana Bertucci. Os tempos do pretérito no português brasileiro: perfeito simples e perfeito composto. 2003. 115f. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2003.
BRASIL. Comissão permanente para o desenvolvimento e a integração da faixa de fronteira (CDIF). Disponível em: https://www.gov.br/mdr/pt-br/assuntos/desenvolvimento-regional/comissao-permanente-para-o-desenvolvimento-e-a-integracao-da-faixa-de-fronteira Acesso em: 5 dez. 2023.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades e Estados. Disponível em https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados.html Acesso em: 17 mar. 2019.
CÂMARA JR., José Mattoso. Dicionário de linguística. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
CÂMARA JR., Joaquim Mattoso. Estrutura da língua portuguesa. Petrópolis: Vozes, 1986.
COUTO, Hildo Honório do. Introdução ao estudo das línguas crioulas e pidgins. Brasília: EdUnB, 1996.
DAVIES, Mark; BYU. Corpus do Português (NOW 2012 – o mês passado; 1,1 bilhão de palavra). Disponível em http://www.corpusdoportugues.org. Acesso em: 29 jan. 2020.
DAVIES, Mark; BYU. Corpus del Español (NOW 2012 – el mes pasado; 5.100 milhões de palavras). Disponível em https://www.corpusdelespanol.org. Acesso em: 29 jan. 2020.
DROSDOWSKI, Günther; EISENBERG, Peter. Duden: Die Grammatik. Vol. 4. Alemanha: Mannheim; Wien, Zürich, 2009.,
JARA YUPANQUI, Ileana Margarita. El perfecto en el español de Lima: Variación y cambio en situación de contacto linguístico. Peru: Fondo editorial. 2013.
MASIP, Vicente. Gramática española para brasileños: fonología, ortografía y morfosintaxis. São Paulo: Parábola, 2010.
MINISTÉRIO DAS RELAÇÕES EXTERIORES. Tratado de limites e navegação fluvial Brasil / Venezuela. Disponível em https://sistemas.mre.gov.br/kitweb/datafiles/Pcdl/pt-br/file/Fronteiras/Venezuela/4_1%20-%20Tratado%20de%20Limites.pdf Acesso em: 18 mar. 2019.
MONTEIRO, José Lemos. Morfologia portuguesa. 4. ed. rev. e ampl. Campinas: Pontes, 2002.
MOTA, Fabricio Paiva. Interferências linguísticas em produções textuais de venezuelanos aprendizes de português como língua estrangeira. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 14, n. 2, p. 675–701, 2020a. DOI: 10.14393/DL42-v14n2a2020-13. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/49180. Acesso em: 24 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/DL42-v14n2a2020-13
MOTA, Fabricio Paiva. A interferência linguística em redações de venezuelanos estudantes de português na fronteira Brasil/Venezuela. 2020. 185 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Programa de Pós-graduação em Linguística e Língua Portuguesa, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras, Campus de Araraquara, Araraquara, 2020b.
PAYNE, Thomas E. Understanding English grammar: a linguistic introduction. Inglaterra: Cambridge University Press, 2011. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511778988
PEREYRON, Letícia; ALVES, Ubiratã Kickhöfel. A aquisição do sistema vocálico do português por falantes nativos da variedade rio-platense de espanhol: uma discussão sobre a bidirecionalidade da transferência vocálica. Domínios de Linguagem, v. 10, n. 2, p. 616-645, 27 jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.14393/DL22-v10n2a2016-9
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. Diccionario de la lengua española. Disponível em https://www.rae.es/ Acesso em 20 jan. 2020.
SILVA, Thaïs Cristófaro. Fonética e fonologia do português: roteiro de estudos e guia de exercícios. São Paulo: Contexto, 1999.
VENEZUELA. Instituto Nacional de Estadísticas. Disponível em http://www.ine.gov.ve/ Acesso em 13 abr. 2019.
VOEGELIN, Charles Frederick; HARRIS, Zelig Sabbetai. Methods for determining intelligibility among dialects of natural languages. Proceedings of the American Philosophical Society, v. 95, n. 3, jun. 12, 1951. p. 322-329.
WEINREICH, Uriel. Languages in contact: finding and problems. The Hague: Mouton, 1953.
WEINREICH, Uriel. Lenguas en contacto: descubrimientos y problemas. Caracas: Ediciones de la Biblioteca de la Universidad Central de Venezuela, 1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.


