Construction of digital open educational resources for reading training in high school: possible paths for teacher authorship
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148571353Keywords:
Digital OER, Teacher authorship, Guiding reference, ReadingAbstract
This work aims to present a guiding reference for the construction of OER in digital support with a focus on reader improvement. The guiding reference presents fundamental indications to assist the authorship of such resources by teachers who want to incorporate in their practices the exploration of new supports and interpretative horizons. The methodological path is based on bibliographic research that will allow a theoretical-critical deepening regarding the contributions of OER in the promotion of reading.
Downloads
References
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, v. 33, n. 118, p. 235-250, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/QL9nWPmwbhP8B4QdN8yt5xg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 out. 2022.
Creative Commons. Disponível em: https://creativecommons.org/. Acesso em: 24 maio 2022.
FURNIEL, Ana Cristina da Matta. MENDONÇA, Ana Paula Bernardo. SILVA, Rosane Mendes. Como criar e avaliar a qualidade de Recursos Educacionais Abertos (REA). Fiocruz, 2019. Disponível em: https://campusvirtual.fiocruz.br/portal/guiarea/assets/files/Guia2.pdf. Acesso em: 4 maio. 2022.
LEFFA, Vilson J. Perspectivas no estudo da leitura; Texto, leitor e interação social. In: LEFFA, Vilson J. ; PEREIRA, Aracy, E. (Orgs.) O ensino da leitura e produção textual; Alternativas de renovação. Pelotas: Educat, 1999. p. 13-37.
MALLMANN, Elena Maria; MAZZARDO, Mara Denize (org.). Fluência Tecnológico-Pedagógica (FTP) em Recursos Educacionais Abertos. Santa Maria: Gepeter, 2020. Disponível em: https://gepeter.proj.ufsm.br/pressbook/livrorea/. Acesso em: 21 mar. 2022.
SILVA, Carine Mello da; GANDIN, Hellen Boton; PORTO, Ana Paula Teixeira. PLATAFORMAS INTERATIVAS DIGITAIS PARA PROMOÇÃO DE PRÁTICAS LEITORAS NO ENSINO FUNDAMENTAL: potencialidades para formação leitora e letramento digital. Revista de Ciências Humanas, Frederico Westphalen, v. 22, n. 2, p. 45-68, jun. 2021. Quadrimestral. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/4009. Acesso em: 11 fev. 2022.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Declaração REA de Paris. UNESCO, 2012. Disponível em: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/Events/Portuguese_Paris_OER_Declaration.pdf. Acesso em: 22 mar. 2021.
WILEY, David. On the sustainability of open educational resource initiatives in higher education. 2007. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.215.1000&rep=rep1&type=pdf. Acesso em: 30 mar. 2022.
Downloads
Published
Versions
- 2023-01-09 (2)
- 2022-12-21 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.