The concept of “proportion” in Gracián’s El Criticón

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148570832

Keywords:

Poetics, Rhetorical arts, XVIIth century prose, Epistemology

Abstract

This paper aims to explore, through the examn of a brief passage of the allegorical novel El Criticón, the meaning of the concept of “proportion” and the epistemological consequences of its use for Baltasar Gracián. In light of the rhetorical-poetic practices in vogue during the period of elaboration of the work (1651), it is expected to detail the technical meaning that the concept can present, revealing a radical epistemic crisis that implied a critical reassessment of the possibility of knowledge throughout the XVII century. Thus, the archaeological method aims to reevalute the central concept of “proportion” in its conection to a theory of knowledge, as presented in Crisi II of volume 1 of the Criticón, starting from contemporary rhetorical art treaties and then reflecting on the turn that the work seems to operate on the category.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Bento Pugliesi, Federal University of Rio de Janeiro

Graduado em Letras pela Universidade de São Paulo (2015), mestre Literatura Brasileira pela mesma Universidade (2018), Professor Substituto de Teoria Literária na UFRJ entre 2017-2018, doutorando em Teoria Literária pela UFRJ (2019-), Professor Substituto de Teoria Literária na UERJ (2019-2020). Tem interesse nas áreas de Ficção dos séculos XVI e XVII; Literatura e ética; Pós-estruturalismo; Teoria Crítica.

References

ARISTÓTELES. Poética. Trad: Ana Maria Valente. 3ª Ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. 2008.

CARVALHO, M. S. Poesia da agudeza em Portugal: Estudo retórica da poesia lírica e satírica escrita em Portugal no Século XVII. São Paulo: Humanitas Editorial: Edusp/Fapesp, 2007.

FORCIONE, A. K. “At the Threshold of Modernity: Gracián’s El Criticón” In SPADACCINI, N.; TALENS, J. Rhetoric and Politcs: Baltasar Gracián and the New World Order. Minneapolis/London: University of Minnesota Press, 1997, p. 3-70.

GRACIÁN, B. A arte da prudência. Trad: Ivone Castilho Benedetti. 2ª Ed, 2ª tiragem. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

GRACIÁN, B. Agudeza y Arte de Ingenio. Amberes: Na Casa de Juan Bautista Verdussen, 1725.

GRACIÁN, B. El Criticón. Tomo Primero. Edição crítica e comentários: M. Romera-Navarro. Philadeplhia: University of Pennsylvania Press, published in Co-operation with the Modern Language Association of America, London: Humphrey Milford: Oxford Universty Press, 1938.

HANSEN, J. A. “Retórica da agudeza”. Em Letras Clássicas, n. 4, p. 317-342, 2000. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v0i4p317-342

HANSEN, J. A. “Instituição Retórica, Técnica Retórica, Discurso”. Em Matraga, Rio de Janeiro, v. 20., n. 33, juz. / dez. p. 11-46, 2013.

RUEDA, L. S. “La physis del mundo en la concepción barroca de Baltasar Gracián” EM Hipogrifo, 9.2, p. 981-997, 2021. DOI: https://doi.org/10.13035/H.2021.09.02.66

SERNA. E. H. “Filosofia del ingenio: El concepyo y metodo ingenioso em Baltasar Gracián” Em Revista de Filosfía, Vol. 18, n. 1, 1980.

YVANCOS, J. M. P. La Invención Literaria: Gracilaso, Góngora, Cervantes, Quevedo y Gracián. 1ª Ed. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2014.

Published

2023-07-11

How to Cite

Pugliesi, L. B. (2023). The concept of “proportion” in Gracián’s El Criticón. Letras, 1(65), 83–95. https://doi.org/10.5902/2176148570832