The concept of “proportion” in Gracián’s El Criticón
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148570832Keywords:
Poetics, Rhetorical arts, XVIIth century prose, EpistemologyAbstract
This paper aims to explore, through the examn of a brief passage of the allegorical novel El Criticón, the meaning of the concept of “proportion” and the epistemological consequences of its use for Baltasar Gracián. In light of the rhetorical-poetic practices in vogue during the period of elaboration of the work (1651), it is expected to detail the technical meaning that the concept can present, revealing a radical epistemic crisis that implied a critical reassessment of the possibility of knowledge throughout the XVII century. Thus, the archaeological method aims to reevalute the central concept of “proportion” in its conection to a theory of knowledge, as presented in Crisi II of volume 1 of the Criticón, starting from contemporary rhetorical art treaties and then reflecting on the turn that the work seems to operate on the category.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Poética. Trad: Ana Maria Valente. 3ª Ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. 2008.
CARVALHO, M. S. Poesia da agudeza em Portugal: Estudo retórica da poesia lírica e satírica escrita em Portugal no Século XVII. São Paulo: Humanitas Editorial: Edusp/Fapesp, 2007.
FORCIONE, A. K. “At the Threshold of Modernity: Gracián’s El Criticón” In SPADACCINI, N.; TALENS, J. Rhetoric and Politcs: Baltasar Gracián and the New World Order. Minneapolis/London: University of Minnesota Press, 1997, p. 3-70.
GRACIÁN, B. A arte da prudência. Trad: Ivone Castilho Benedetti. 2ª Ed, 2ª tiragem. São Paulo: Martins Fontes, 2019.
GRACIÁN, B. Agudeza y Arte de Ingenio. Amberes: Na Casa de Juan Bautista Verdussen, 1725.
GRACIÁN, B. El Criticón. Tomo Primero. Edição crítica e comentários: M. Romera-Navarro. Philadeplhia: University of Pennsylvania Press, published in Co-operation with the Modern Language Association of America, London: Humphrey Milford: Oxford Universty Press, 1938.
HANSEN, J. A. “Retórica da agudeza”. Em Letras Clássicas, n. 4, p. 317-342, 2000. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v0i4p317-342
HANSEN, J. A. “Instituição Retórica, Técnica Retórica, Discurso”. Em Matraga, Rio de Janeiro, v. 20., n. 33, juz. / dez. p. 11-46, 2013.
RUEDA, L. S. “La physis del mundo en la concepción barroca de Baltasar Gracián” EM Hipogrifo, 9.2, p. 981-997, 2021. DOI: https://doi.org/10.13035/H.2021.09.02.66
SERNA. E. H. “Filosofia del ingenio: El concepyo y metodo ingenioso em Baltasar Gracián” Em Revista de Filosfía, Vol. 18, n. 1, 1980.
YVANCOS, J. M. P. La Invención Literaria: Gracilaso, Góngora, Cervantes, Quevedo y Gracián. 1ª Ed. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.


