Linguistic analysis of the curricular documents of the North region elementary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148569743

Keywords:

Linguistic analysis, Curricular documents, Elementary education, North region

Abstract

This article considers in which way the curricular documents of the North Region of Brazil , post-BNCC (BRASIL, 2017) and tackles  the Linguistic Analysis (LA), aiming to allow reflexions about that praxis. It is a documental study, under the assumptions of the Applied Linguistics, underpinned on the dialogical perspectives of the language and on the historical pathway about the Grammatical Teaching (GT), Linguistic Analysis Practice (LAP) and the Dialogical Linguistic Analysis (DLA). The results unveil that the documents pursue the same evidences of LA proposed by the BNCC, and that the LAP substantiates the introductory texts. Nonetheless, the curricular reorganization conveys GT and LAP perspectives and a few of the DLA.

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Author Biographies

Roseli Bitzcof de Moura, Universidade Federal do Norte do Tocantins, Araguaína, TO

Doutoranda em Linguística e Literatura na Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

Ângela Francine Fuza, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, TO

Possui licenciatura e mestrado em Letras (Língua Portuguesa e Inglesa), pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), doutorado em Linguística Aplicada, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), pós-doutorado em Linguística, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), e pós-doutorado em Letras, pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente, é professora Adjunta da Universidade Federal do Tocantins (UFT), docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLetras/Porto Nacional) e do Programa de Pós-Graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura (PPGL/Araguaina). Na graduação, leciona disciplinas na área de Estágio Supervisionado, Letramentos e Linguística Aplicada.

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Published

2023-02-02

How to Cite

Moura, R. B. de, & Fuza, Ângela F. (2023). Linguistic analysis of the curricular documents of the North region elementary education. Letras, 1(64), 97–113. https://doi.org/10.5902/2176148569743