The podcast as a discursive genre:orality and multisemiosis below and beyond the classroom
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148539579Keywords:
Orality, Multissemiosis, Discursive genresAbstract
Podcasts constitute an oral discursive genre and present conceptual and methodological challenges for the use of digital technologies in the classroom, as well as for reflecting on non-school educational contexts. The aim of this paper is to discuss the theoretical, methodological, epistemological and axiological potentialities and implications of the discursive genre podcast as an educational practice. For this, we use the Bakhtin Circle framework, specifically with the concepts of discursive genre, utterance and tone. Analyzing podcasts can contribute to improve the understanding of oral discursive genres, their complex relation to writing and other semiosis.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Gêneros do Discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da Criação Verbal. Tradução do russo por Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
CHESTER, A.; BUNTINE, A.; HAMMOND, K.; ATKINSON, L. Podcastings in education: student atitudes, behavior and self-efficacy. Educational technology & Society, v. 14, n. 2, p. 236-247, 2011.
ELEKAEI, Atefeh; TABRIZI, Hossein H.; CHALAK, Azizeh. Distance Education and Vocabulary Podcasting tasks: attitude in focus. Turkish Online Journal of Distance Education – TOJDE. v. 20, n. 2, p. 105-120, april 2019.
XXXXXXXX, Xxxxxx XXXX; YYYYYYYYYYYYYYYYY, Yyyyyyyyyyyyyyy. TEXTUALIZAÇÃO E ENUNCIAÇÃO EM TEXTO MULTIMODAL: ANÁLISE DO VIDEO DE ANIMAÇÃO ESCOLHAS DA VIDA. Revista Prolingua, João Pessoa, v. 12, n. 2, p.69-83, out. 2017. Disponível em: <http://www.periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/prolingua>. Acesso em: 13 ago. 2019.
GERALDI, J. W. Prefácio. O pensamento bakhtiniano na educação. In. GIOVANI, F.; SOUZA, N. B. (Orgs.). Bakhtin e a Educação: a ética, a estética e a cognição. São Carlos: Pedro & João Editores, 2014, p.13-16.
LUIZ, Lúcio; ASSIS, Pablo. O Podcast no Brasil e no Mundo: um caminho para a distribuição de mídias digitais. Anais do XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Caxias do Sul, RS – 2 a 6 de setembro de 2010.
MEDVIÉDEV, Pavel. O método formal nos estudos literários: introdução a uma poética sociológica. São Paulo: Contexto, 2012.
PodPesquisa. In Associação Brasileira de Podcasters. Disponível em http://abpod.com.br/podpesquisa/. Acesso em 15 ago. 2019.
YYYYYYYYYYYYYYYYY, YYYYY.; XXXXXXXX, Xxxxxx XX.; ZZZZZZ. Enunciados Multissemióticos na Sala de Aula na visão bakhtiniana: Um dizer sobre dizeres e um fazer sobre fazeres. In FRANCELINO, Pedro F.; SANTANA, Wilder K. F. (Org.) Bakhtin e o Círculo em fronteiras do discurso. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.
VOLOCHINOV, Valentin Nicolaievitch. A construção da enunciação. In: VOLOCHINOV, Valentin Nicolaievitch. A Construção da Enunciação e Outros Ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013. p. 157-188. Organização, Tradução e Notas de João Wanderley Geraldi. Edição e Supervisão da Tradução por Valdemir Miotello.
Downloads
Published
Versions
- 2022-07-28 (2)
- 2020-08-04 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.