The podcast as a discursive genre:orality and multisemiosis below and beyond the classroom

Authors

  • Marco Antonio Villarta-Neder UFLA https://orcid.org/0000-0003-3857-3720
  • Helena Maria Ferreira Universidade Federal de Lavras. Professora associada do Departamento de Estudos da Linguagem. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148539579

Keywords:

Orality, Multissemiosis, Discursive genres

Abstract

Podcasts constitute an oral discursive genre and present conceptual and methodological challenges for the use of digital technologies in the classroom, as well as for reflecting on non-school educational contexts. The aim of this paper is to discuss the theoretical, methodological, epistemological and axiological potentialities and implications of the discursive genre podcast as an educational practice. For this, we use the Bakhtin Circle framework, specifically with the concepts of discursive genre, utterance and tone. Analyzing podcasts can contribute to improve the understanding of oral discursive genres, their complex relation to writing and other semiosis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marco Antonio Villarta-Neder, UFLA

Universidade Federal de Lavras. Professor do Departamento de Estudos da Linguagem. Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Programa de Pós-graduação em Letras.

 

Helena Maria Ferreira, Universidade Federal de Lavras. Professora associada do Departamento de Estudos da Linguagem. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação.

Universidade Federal de Lavras. Professora associada do Departamento de Estudos da Linguagem. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Gêneros do Discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da Criação Verbal. Tradução do russo por Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

CHESTER, A.; BUNTINE, A.; HAMMOND, K.; ATKINSON, L. Podcastings in education: student atitudes, behavior and self-efficacy. Educational technology & Society, v. 14, n. 2, p. 236-247, 2011.

ELEKAEI, Atefeh; TABRIZI, Hossein H.; CHALAK, Azizeh. Distance Education and Vocabulary Podcasting tasks: attitude in focus. Turkish Online Journal of Distance Education – TOJDE. v. 20, n. 2, p. 105-120, april 2019.

XXXXXXXX, Xxxxxx XXXX; YYYYYYYYYYYYYYYYY, Yyyyyyyyyyyyyyy. TEXTUALIZAÇÃO E ENUNCIAÇÃO EM TEXTO MULTIMODAL: ANÁLISE DO VIDEO DE ANIMAÇÃO ESCOLHAS DA VIDA. Revista Prolingua, João Pessoa, v. 12, n. 2, p.69-83, out. 2017. Disponível em: <http://www.periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/prolingua>. Acesso em: 13 ago. 2019.

GERALDI, J. W. Prefácio. O pensamento bakhtiniano na educação. In. GIOVANI, F.; SOUZA, N. B. (Orgs.). Bakhtin e a Educação: a ética, a estética e a cognição. São Carlos: Pedro & João Editores, 2014, p.13-16.

LUIZ, Lúcio; ASSIS, Pablo. O Podcast no Brasil e no Mundo: um caminho para a distribuição de mídias digitais. Anais do XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Caxias do Sul, RS – 2 a 6 de setembro de 2010.

MEDVIÉDEV, Pavel. O método formal nos estudos literários: introdução a uma poética sociológica. São Paulo: Contexto, 2012.

PodPesquisa. In Associação Brasileira de Podcasters. Disponível em http://abpod.com.br/podpesquisa/. Acesso em 15 ago. 2019.

YYYYYYYYYYYYYYYYY, YYYYY.; XXXXXXXX, Xxxxxx XX.; ZZZZZZ. Enunciados Multissemióticos na Sala de Aula na visão bakhtiniana: Um dizer sobre dizeres e um fazer sobre fazeres. In FRANCELINO, Pedro F.; SANTANA, Wilder K. F. (Org.) Bakhtin e o Círculo em fronteiras do discurso. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.

VOLOCHINOV, Valentin Nicolaievitch. A construção da enunciação. In: VOLOCHINOV, Valentin Nicolaievitch. A Construção da Enunciação e Outros Ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013. p. 157-188. Organização, Tradução e Notas de João Wanderley Geraldi. Edição e Supervisão da Tradução por Valdemir Miotello.

Published

2020-08-04 — Updated on 2022-07-28

Versions

How to Cite

Villarta-Neder, M. A., & Ferreira, H. M. (2022). The podcast as a discursive genre:orality and multisemiosis below and beyond the classroom. Letras, 35–56. https://doi.org/10.5902/2176148539579 (Original work published August 4, 2020)