Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148539542

Keywords:

Oral genres, Textbook, Guide to literacy textbook

Abstract

In this paper, we aim to investigate the diversity of oral genres available in literacy textbooks, assessed by the National Textbook Program (PNLD) in its 2007, 2010, 2013 and 2016 editions, and to understand which language skills the prioritized genres can develop. The data were analyzed in the light of the qualitative perspective (BARDIN, 2016). The theoretical support was based on Schneuwly and Dolz (2004), among others. The results pointed to an increase in the incidence of oral genres throughout the four PNLD editions, with a diversity that allows the development of varied language skills.

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Author Biographies

Débora Amorim Gomes Costa-Maciel, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Atua como professora do Programa Graduação em Pedagogia e de Pós-Graduação em Educação e PROFLETRAS da Universidade de Pernambuco (UPE). É membro do Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL/UFPE) e coordena o Grupo de Pesquisa em Educação, Letramento, Oralidade e Alfabetização (ELOA). Trabalha na área de Educação e Linguística, com ênfase em ensino-aprendizagem, com atenção para as discussões realizadas no âmbito da Educação básica, da Educação de Jovens e Adultos e da Educação do Campo.

Fabrini Katrine da Silva Bilro, Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco.

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestra em Educação pela Universidade de Pernambuco (2016). Possui especialização em Educação e Linguagem (2014) e graduação em Letras (2010), ambas pela Universidade de Pernambuco. Atualmente é professora de Língua Portuguesa da Secretaria de Educação do Município de Goiana e da Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco. Tem experiência na área de Educação e Linguagem, principalmente em temas relacionados aos processos de ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa, à oralidade, aos gêneros textuais e à prática docente. Realiza pesquisas junto ao Grupo de Pesquisa em Educação, Letramento, Oralidade e Alfabetização (ELOA).

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Published

2020-08-04 — Updated on 2022-07-28

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How to Cite

Costa-Maciel, D. A. G., Bilro, F. K. da S., & Magalhães, T. (2022). Orality in books: mapping the diversity of oralgenders present in brazilian public schools. Letras, 243–260. https://doi.org/10.5902/2176148539542 (Original work published August 4, 2020)

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