Oral production in English language textbooks: a linguistic pragmatics perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148538727

Keywords:

Pragmatics, Oral practice, Didactic material, Politeness

Abstract

In light of Linguistic Pragmatics (LEECH, 1983, HAUGH, 2013), the objective of this study is to analyze the activities of oral production presented in the English Textbooks (TBs), accepted into PNLD (National Textbook Program) in 2016 and 2018. After a qualitative data analysis, our results indicated that there were two types of activities predominant: information exchange and opinion exchange, which partially fulfilled the requirements of PNLD concerning oral production. We proposed some guidelines for the preparation and / or adaptation of pedagogical material, based on Linguistic Pragmatics and on politeness strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSTIN, John. L Langsha . How to Do Things with Words. Clarendon: Oxford. 1962.

BROWN, Penelope; LEVINSON, Stephen Politeness: Some universals in language usage. Vol. 4.Cambridge university press. 1987.

COHEN, Andrew. D. Strategies in learning and using a second language. Routledge. 2014.

CRUSE, Alan. A Glossary of Semantics and Pragmatics. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd. 2006.

Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis (FONAPRACE). Perfil Socioeconômico e Cultural dos Estudantes de Graduação das Universidades Federais Brasileiras. Brasília. 2011.

GOFFMAN, Ervin. La mise en scène de la vie quotidienne: les relations en public. v. 2. Paris: Les éditions de minuitx. 1983.

GRICE, Paul H. Logic and conversation. 1975. p. 41-58.

HALLIDAY, Alexander Kirkwood. An Introduction to Functional Grammar. Revised by M. I. M. 2014.

HAUGH, Michael. Disentangling face, facework and im/politeness. Sociocultural Pragmatics, v. 1(1), p. 46-73, 2013

HYMES, Del. On communicative competence. Sociolinguistics, p. 269-293, 1972.

KERBRAT-ORECCHIONI, Catherine. Análise da conversação: princípios e métodos. São Paulo: Parábola Editorial. 2006.

LEECH, Geoffrey. Principles of pragmatics. London and New York: Longman. 1983.

Lombardi, Raquel Santos. & Silva, Marta Cristina. O PNLD Língua estrangeira e a produção oral no LD de Inglês. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, 35(1), 25-40, 2014.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC) Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o programa nacional do livro didático PNLD. Ministério da educação. 2018.Disponível em:

file:///C:/Users/Master/Downloads/Edital_PNLD_2018_ENSINO_MEDIO_consolidado_3_Alteracao%20(2).pdf Acesso em 11 de dezembro de 2018.

PARDIYONO, Madhya Pradesh. Sure. English for Writing Acquisition. Surakarta: LPID UMS. 2006.

RICHARDS Jack Croft. Teaching listening and speaking. Cambridge, England: Cambridge University Press. 2008.

RICHARDS, Jack Croft; RENANDYA, Willy A. Methodology in language teaching: an anthology of current practice. New York: Cambridge. 2002.

SANTOS, Givanildo Silva, BERGSLEITHNER, Joara Martin, TORGA Vânia Lúcia Menezes. Atividades de Produção Oral em Livros Didáticos de Inglês/LE utilizados em Escolas Públicas. ESTUDOS ANGLO AMERICANOS , v. 41, p. 7-34, 2015.

SILVA, Ana Cláudia Oliveira (2012). Mediação Tecnológica e Uso da Língua Inglesa em Dois Contextos Universitários Brasileiros. 214f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. 2012.

VANDERGRIY, Larry. Teaching and Learning Second Language Listening. New York: Routledge. 2012.

Published

2020-08-04

How to Cite

Adorno Marciotto Oliveira, A. L., & Mendonça Carneiro, M. (2020). Oral production in English language textbooks: a linguistic pragmatics perspective. Letras, 587–606. https://doi.org/10.5902/2176148538727