Grammar in Portuguese classes: some reflections on teaching nouns

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148537990

Keywords:

Grammar teaching, Nouns, Didactic materials, Portuguese classes

Abstract

The present article, inserted in the field of Language Teaching and Applied Linguistics, discusses the treatment of nouns in didactic materials and in Portuguese classes. Based on Bagno (2011, 2012), Givón (2012), Perini (2010) and Neves (2012), the central reflection starts from the presupposition of a need to understand the names from the morphological, syntactic, semantic and textual-discursive point of view in the teaching-learning process of the mother tongue. The analysis of didactic resources and classroom scenes indicated: the tense relationship between the use of texts for the teaching of nouns in printed materials; and conflicts in the everyday curriculum between the discourse of tradition and innovation to teach / evaluate such grammatical knowledge.

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Author Biographies

Clecio dos Santos Bunzen, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco (2002) e mestrado (2005) e doutorado (2009) em Lingüística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente, é professor do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE) da Universidade Federal de Pernambuco.

Glaúcia Renata Pereira do Nascimento, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE

Mestre e doutora em Letras na área de concentração em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco, Gláucia é Professora Associada de Língua Portuguesa do Centro de Artes e Comunicação da UFPE.

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Published

2019-09-27

How to Cite

Bunzen, C. dos S., & Nascimento, G. R. P. do. (2019). Grammar in Portuguese classes: some reflections on teaching nouns. Letras, (58), 249–276. https://doi.org/10.5902/2176148537990

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