Body without end, writing without margin: the problematization of female identity in the Silvina Ocampo’s narrative

Authors

  • Rafael Eisinger Guimarães Universidade de Santa Cruz do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148537581

Keywords:

Female body, Female identity, Feminist criticism, Écriture féminine, Silvina Ocampo

Abstract

This essay proposes to demonstrate how Silvina Ocampo’s writing problematizes the idea of female’s body and identity constructed by androcentric imaginary, taking as object the short tales “Autobiografía de Irene”, published in the book with the same name in 1948, and “El diario de Porfiria Bernal”, included in Las invitadas, published in 1961. To undertake such analysis, it will be of key importance the theorization carried out by scholars such Elaine Showalter (1994), Hélène Cixous (1997), Luce Irigaray (2017), Lucía Guerra (2006), Nelly Richard (2003), Rita Terezinha Schmidt (2017), Simone de Beauvoir (2009) e Sherry Ortner (1979), among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Eisinger Guimarães, Universidade de Santa Cruz do Sul

Doutor em Literatura Comparada pelo Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor do Departamento de Letras e do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade de Santa Cruz (UNISC).

References

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Traduzido por Sérgio Milliet. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BOURDIER, Pierre. A dominação masculina. Traduzido por Maria Helena Kühner. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

CIXOUS, Hélène. The Laugh of the Medusa. Signs, v. 1, n. 4, p. 875-893, 1976.

DALLERY, Arleen B. A política da escrita do corpo: écriture féminine. In: BORDO, Susan R.; JAGGAR, Alison M (org). Gênero, corpo, conhecimento. Tradução de Britta Lemos de Freitas. Rio de Janeiro: Record: Rosa dos Tempos, 1997, p. 62-78.

GROSZ, Elizabeth. Corpos reconfigurados. Cadernos Pagu, Campinas, n. 14, p. 45-86, 2000.

GUERRA, Lucía. La mujer fragmentada: historias de un signo. 3. ed. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio, 2006.

IRIGARAY, Luce. Este sexo que não é só um sexo: sexualidade e status social da mulher. Traduzido por . São Paulo : Editora Senac São Paulo, 2017.

OCAMPO, Silvina. Cuentos completos I. 2. ed. Buenos Aires: Emecé Editores, 2007.

ORTNER, Sherry. Está a mulher para o homem assim como a natureza para a cultura. IN: ROSALDO, Michelle Zimbalist; LAMPHERE, Louise (org.). A mulher a cultura e a sociedade. Traduzido por Cila Ankier e Rachel Gorenstein. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979, p. 95-120.

RICHARD, Nelly. Intervenções críticas: arte, cultura, gênero e política. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

SCHMIDT, Rita Terezinha. Descentramentos/convergências: ensaios de crítica feminista. 1. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2017.

SHOWALTER, Elaine. A crítica feminista no território selvagem. Traduzido por Deise Amaral. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Tendências e impasses. Rio de Janeiro: Rocco, 1994, p. 23-57.

WOOLF, Virginia. Um teto todo seu. Traduzido por Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Círculo do Livro, 1990.

Published

2020-05-20

How to Cite

Guimarães, R. E. (2020). Body without end, writing without margin: the problematization of female identity in the Silvina Ocampo’s narrative. Letras, (59), 199–218. https://doi.org/10.5902/2176148537581