Academic textual genres in high school technical-professional education: a practice through abstract

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148535869

Keywords:

High school, Professional education, Writing teaching, Writing development, Abstract

Abstract

In this paper, we present and analyze a proposal for a didactic intervention involving the abstract genre, developed in high school classes integrated to technical professional education, in the discipline Portuguese Language and Literature. As theoretical foundation, we based essentially on contributions from language teaching, to support the development and presentation of the didactic intervention proposal, and Sociodiscursive Interactionism, to describe the language capacities mobilized by the students in the production of abstracts, the empirical products of this process. The analyses point out that it is legitimate and pertinent to study genres of the academic sphere, such as the abstract, in high school; and that the students apprehend and mobilize, in the writing of the genre, its characteristics. Therefore, the high school technical-professional education is presented as a context of teaching and learning of genres of the academic sphere. 

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Author Biographies

Evandro Gonçalves Leite, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros, RN

Professor de Língua Portuguesa e Literatura do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - Campus Pau dos Ferros. Mestre em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. Doutorando em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Maria do Socorro Maia Fernandes Barbosa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros, RN

Mestre e Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora do Departamento de Letras Estrangeiras do Campus Pau dos Ferros da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, onde atua no curso de Letras, no Programa de Pós-Graduação em Letras e no Programa de Mestrado Profissional em Letras. Pesquisadora do Grupo de Estudos do Discurso (GRED/UERN).

Regina Celi Mendes Pereira, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB

Doutora em Letras pela UFPE (2005) e Mestre pela UFPB (1997), onde atua na graduação e na pós-Graduação em Linguística (PROLING/UFPB). É bolsista de produtividade em pesquisa 2 do CNPq, uma das líderes do GELIT/CNPq/PROLING-UFPB, membro do grupo ALTER (USP) e editora da Revista Prolíngua.

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Published

2019-09-27

How to Cite

Leite, E. G., Barbosa, M. do S. M. F., & Pereira, R. C. M. (2019). Academic textual genres in high school technical-professional education: a practice through abstract. Letras, (58), 63–86. https://doi.org/10.5902/2176148535869