The genre of text as a teaching object in writing production

Authors

  • Cleide Inês Wittke Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS https://orcid.org/0000-0001-6563-6016
  • Milena Moretto Professora Dra. na Graduação e Pós-graduação da Universidade São Francisco (USF)

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148534807

Keywords:

Writing, Genre of text, Didactic sequence

Abstract

This article aims at presenting the benefits in the development of students’ language abilities, especially in the writing domain, when the teacher approaches textual genres as study objects. Through a socio-discursive interactionist perspective of language, we designed and offered a writing workshop for 8th graders in a public school, based on the didactic genre theory put forwarded by Schneuwly e Dolz (2010). Even though the didactic sequence was taught experimentally, it was possible to witness advances in the students’ text productions regarding their action, discourse and linguistic-discursive capabilities.

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Author Biographies

Cleide Inês Wittke, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

Professora Adjunta no Cemtro de Letras e Comunicação da UFPEL.

Pós-doutoranda na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, na Universidade de Genebra, Suíça.

Área de Linguística, ensino e didática.

Milena Moretto, Professora Dra. na Graduação e Pós-graduação da Universidade São Francisco (USF)

Possui graduação em Letras, Mestrado e Doutorado na Universidade São Francisco.

Atua no Programa de Pós-graduação stricto-sensu em Educação na USF.

É vice-líder do grupo de pesquisa ALTER-LEGE/USF

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Published

2019-09-27

How to Cite

Wittke, C. I., & Moretto, M. (2019). The genre of text as a teaching object in writing production. Letras, (58), 87–110. https://doi.org/10.5902/2176148534807

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