“I know more about an art on the other side of the world than one here across the river”: Marajoara Fight and recognition in fitness centers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546464667

Keywords:

Physical Education, Marajoara fight, Fitness centers, Social taste

Abstract

The research aimed to understand how the logic of functioning of fitness centers in Belém (Pará State/Brazil) influences the recognition and offer of the practice of Marajoara Fight. It was a qualitative research with data obtained from semi-structured interviews with fighting teachers and fitness centers managers. As a result, there was an absence of the practice of Marajoara Fight in the space of the investigated fitness centers and it is concluded that the condition for selecting the types of fights depends exclusively on the demand from customers, thus legitimizing the non-recognition of Marajoara Fight in fitness centers. Another conclusion was that the sports market is decisive for the “taste” of fighting practices more recognized than the Marajoara Fight, contributing to the oblivion of this authentically Brazilian fighting modality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Afonso Ferreira dos Santos, Universidade Federal do Pará

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB). Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Pará (UFPA)

Welison Alan Gonçalves Andrade, Universidade Federal do Pará

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Pará (UFPA)

Rogério Gonçalves de Freitas, River East Transcona School Division

Doutor em Sociologia pela Università degli Studi di Napoli Federico II- Itália. Mestre em Sociologia pela Universidade Federal do Pará (UFPA).  Licenciado em Educação Física pela Universidade do Estado Pará (UEPA)

References

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Tradução Daniela Kern; Guilherme João Freitas Teixeira. 1. ed. São Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2007. 560 p.

BOURDIEU, Pierre. Gostos de classe e estilos de vida. In: ORTIZ, Renato. (Org.) Bourdieu – Sociologia. 1. ed. São Paulo: Ática, 1983. p. 82-121. (Coleção Grandes Cientistas Sociais).

CAMPOS, Ítalo Sérgio; PINHEIRO, Claudio, J. B.; GOUVEIA, Amauri. Modelagem do comportamento técnico da Luta Marajoara: do desempenho ao educacional. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v. 27, n. 2, p. 209-217, 2019.

COELHO FILHO, Carlos Alberto de Andrade; VOTRE, Sebastião Josué. Imagens da prática profissional em academias de ginástica na cidade do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 31, n. 3, p. 95-110, 2010.

COLOMBO, Bruno Dandolini. O esporte e a expansão do capital: as críticas, contradições e implicações para a Educação Física. 2014. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2014.

CORREIA, Walter Roberto; FRANCHINI, Emerson. Produção acadêmica em lutas, artes marciais e esportes de combate. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 1, p. 01-09, jan./mar. 2010.

DIMAGGIO, Paul. Classification in art. American Sociological Review, New York, v. 52, n. 4, p. 440-455, 1987.

FREITAS, Rogério Gonçalves de; OLIVEIRA, Marcos Renan Freitas de; COELHO, Higson, Rodrigues. Recentes Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de graduação em educação física e disruptura na formação: apontamentos preliminares. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 1, p. 245-253, jan./jun. 2019.

FURTADO, Roberto Pereira. Do fitness ao wellnes: os três estágios de desenvolvimento das academias de ginástica. Pensar a Prática, Goiânia, v. 12, n. 1, p. 1-11, jan./abr. 2009.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Técnicas de pesquisa: entrevista como técnica privilegiada de comunicação. In: LOBIONDO-WOOD, Geri. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010. p. 261-297.

NEIRA, Marcos Garcia. Educação física cultural: inspiração e prática pedagógica. 2. ed. Jundiaí, SP: Paco, 2019.

OLLIVIER, Michèle; FRIDMAN, Viviana. Taste and taste culture. In: SMELSER, Neil J.; Baltes, Paul. B. (Eds.). International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. 1. ed. Oxford: Pergamon, 2001. p. 15442-15447.

SANTOS, Carlos Afonso Ferreira dos; FREITAS, Rogério Gonçalves de. Luta marajoara e memória: práticas “esquecidas” na educação física escolar em Soure-Marajó. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 16, n. 1, p. 57-67, jan./jun. 2018.

SANTOS, Carlos Afonso Ferreira dos; GOMES, Ivan Carlo Rego; FREITAS, Rogério Gonçalves de. Luta Marajoara: lugar ou não lugar no currículo de uma IES pública do Estado do Pará. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 61, p. 01-24, jan./mar. 2020.

SILVA, Alan Camargo; FREITAS, Diego Costa; LÜDORF, Silvia Maria Agatti. Profissionais de Educação Física de academias de ginástica do Rio de Janeiro e a pluralidade de concepções de corpo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 41, n. 1, p. 102-108, 2019.

TAYLOR, Charles. A política do reconhecimento. In: TAYLOR, Charles. Argumentos filosóficos. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2000. p. 241-274.

TAYLOR, Charles. La política del reconocimiento. In: TAYLOR, Charles. El multiculturalismo y la política del reconocimiento. Tradução de Mónica Utrilla de Neira. México: Fondo de Cultura Económica, 1993. p. 43-107.

Published

2021-07-26

How to Cite

Santos, C. A. F. dos, Andrade, W. A. G., & Freitas, R. G. de. (2021). “I know more about an art on the other side of the world than one here across the river”: Marajoara Fight and recognition in fitness centers. Kinesis, 39(1). https://doi.org/10.5902/2316546464667

Issue

Section

Original articles