Pedagogical practice and teaching: the view of the physical education teacher facing Covid-19

Authors

  • Rogério Zaim-de-Melo UFMS
  • Deyvid Tenner de Souza Rizzo UFMS
  • Edineia Aparecida Gomes Ribeiro

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546464306

Keywords:

Physical Education, Education, Pandemic

Abstract

This research was carried out with 69 Physical Education (PE) teachers from Mato Grosso do Sul state, Brazil, who worked in Basic Education during the Covid-19 pandemic. It aims to understand the pedagogical practice of the PE curricular component during the isolation period imposed by the pandemic from the teacher´s point of view. The research is of a qualitative nature and used an online questionnaire that sought information to characterize the understanding of the pedagogical practice of PE teachers. The data showed positive experiences with the new pedagogical practices adopted during the isolation period, however, a class of teachers indicated that they faced difficulties and do not believe in the adaptations of the classes during Covid-19. It is considered that, as the disease caused by the new coronavirus spreads around the world, and threatens the economic and social systems, managers and educators need to focus on one action: prepare to teach and support students in the face of any difficulties presented and be available to address the possible and significant long-term impacts on education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATISTA, C.; MOURA, D. L. Princípios metodológicos para o ensino da educação física escolar: o início de um consenso. Journal of Physical Education, v. 30, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

CALEJON, L. M. C.; BRITO, A. S. Entre a pandemia e o pandemônio: uma reflexão no campo da educação. Revista EDUCAmazônia – Educação Sociedade e Meio Ambiente, v, XXV, n. 2, p. 291-311, jul./dez. 2020.

CARLAN, P.; KUNZ, E.; FENSTERSEIFER, P. E. O Esporte como conteúdo da Educação Física Escolar: Estudo de Caso de uma prática pedagógica “inovadora”. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 18, n. 4, p. 55-75, set. 2012.

CASSANI, J. M. et al. “We judge the present by the past”: the crowning of physical education by sports. Cadernos de Pesquisa, v. 49, n. 173, p. 266-298, 2019.

CASTRO NETA, A. A. A. C. et al. O currículo cultural da Educação Física e os significados das práticas corporais: análise de uma prática pedagógica. Pensar a Prática, v. 23, 2020.

CHEN, N. et al. Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan, China: a descriptive study. The Lancet, v. 395, p. 507-513, 2020.

FARIAS, H. S. F. O avanço da Covid-19 e o isolamento social como estratégia para redução da vulnerabilidade. Espaço e Economia. Revista Brasileira de Geografia Econômica, v. 17, 2020.

FRANCO, M. A. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 97, n. 247, p. 534-551, 2016.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FRENK, J.; GÓMEZ-DANTÉS, O. Globalização e saúde: desafios para os sistemas de saúde em um mundo interdependente. [s. l.: s. n.], 2006-2007.

GODOI, M.; BORGES, C. A supervisão das práticas dos estudantes pelos professores de Educação Física. Motrivivência, v. 32, n. 62, p. 1-21, 2020.

GUEDES, D. P.; BERNARDES, A. G.; YAMAJI, B. H. S. PLOC – Regulações motivacionais para aulas de Educação Física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 34, n. 1, p. 19-31, 2020.

HANDCOCK, M. S.; GILE, K. J. On the concept of snowball sampling. Sociological Methodology, v.41, n. 1, p. 367-371, ago. 2011.

LIMENA, M. M. C.; RODRIGUES, M. L. Metodologias multidimensionais em ciências humanas. Brasília: Liber Livro, 2006.

MENDONÇA, J. R. C. et al. Competências eletrônicas de professores para educação a distância no ensino superior no brasil: discussão e proposição de modelo de análise. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2013.

MILISTETD, M. et al. Formação de treinadores esportivos: orientações para a organização das práticas pedagógicas como componente curricular. Journal of Physical Education, v. 28, n. 1, p. 2849-2849, 16 ago. 2017.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 4. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Hucitec/Abrasco, 2004.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Coronavírus (Covid-19). Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca#o-que-e-covid. Acesso em: 10 maio 2020.

MOTA, A. R.; ROSA, C. T. W. da. Ensaio sobre metodologias ativas: reflexões e propostas. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 2, p. 261-276, 2018.

OLIVEIRA, R. C.; DAOLIO, J. Na “periferia” da quadra: Educação Física, cultura e sociabilidade na escola. Pro-Posições, v. 25, n. 2, p. 237-254, 2014.

PIRES, R. R. C. Os efeitos sobre grupos sociais e territórios vulnerabilizados das medidas de enfrentamento à crise sanitária da covid-19: propostas para o aperfeiçoamento da ação pública: nota Técnica. Brasília, DF: IPEA, 2020. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_alphacontent&view=alphacontent&Itemid=357. Acesso em: 10 maio 2020.

SANTANA FILHO, M. M. Educação geográfica, docência e o contexto da pandemia COVID-19. Rev. Tamoios, v.16 n.1, 2020

SANTOS, W. dos; PAULA, S. C. DE; STIEG, R. Avaliações institucionais e de sistemas na formação de professores em Educação Física na América Latina. Revista Espaço Pedagógico, v. 26, n. 1, p. 99-116, 2019.

SILVA, M. R. da et al. Bolsonaro e a COVID-19: e daí? “o Brazil tá matando o Brasil”, “do Brasil, SOS ao Brasil”, “chora a nossa pátria, mãe gentil...”. Motrivivência, v. 32, n. 62, p. 1-19, 2020.

SILVA, S. P. da. Educação e Justiça Social na Contemporaneidade: repensando o sentido da docência no âmbito escolar. Revista Espaço Pedagógico, v. 26, n. 3, p. 676-700, 2019.

THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Método de pesquisa em atividade física. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.

VIEIRA, R. S. O papel das tecnologias da informação e comunicação informação e comunicação na educação a distância: um estudo sobre a percepção do professor/tutor. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 10, p. 68-70, 2011.

WORLD HEALTH ORGANISATION (WHO). Rolling updates on coronavirus disease (COVID-19). 2020. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel- coronavirus 2019/events-as-they-happen. Acesso em: 10 maio 2020.

Published

2021-09-28

How to Cite

Zaim-de-Melo, R., de Souza Rizzo, D. T., & Gomes Ribeiro, E. A. (2021). Pedagogical practice and teaching: the view of the physical education teacher facing Covid-19. Kinesis, 39(1). https://doi.org/10.5902/2316546464306

Issue

Section

Original articles