Physical Education curriculum theories: implications of pedagogical approaches in initial teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546448587

Keywords:

Curriculum, Physical Education, Professional qualification

Abstract

The curricular theories of Physical Education, within academic discussions, are a field of complexity that affects the professional universe of different teachers in the area. We believe that this diversity of theories has implications for professional qualification in Physical Education, becoming a matter of debate, conflicts and dilemmas between students and teachers. Thereby, we seek to analyze the students' understanding of a Physical Education Degree course on the implications of the pedagogical approaches in the area for their professional training. The research is characterized as a qualitative type with descriptive aspects. The target demographic were academics of a Physical Education Degree. We conducted a semi-structured interview with them. Academics recognize that the approaches play the role of guiding teaching practice in the aspects of identity and didactic-methodological, but they experience difficulties in linking their pedagogical practice to the approaches, generating misunderstandings and conflicting situations.

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Author Biographies

Amanda Raquel Rodrigues Pessoa, IFCE UECE

Doutaranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará -UFC, Especialização em Educação Física Escolar pelas Faculdades Integradas de Patos - PB, Licenciatura em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri - URCA . Professora permanente do Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologias do Ceará. Líder do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação, Corporeidade e Sociedade (GEPEECOS). Tem experiência na área de Educação e Educação Física Escolar atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores, Educação Física Escolar, Ludicidade, Esporte e Lazer. 

Marla Maria Moraes Moura, IFCE

Licenciada em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri - URCA (2007). Especialista em Educação Física Escolar pelas Faculdades Integradas de Patos - PB (2008) e em Docência no Ensino Superior pela Faculdade Leão Sampaio - FLS (2010). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Pernambuco - UFPE (2015). Membro do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação, Corporeidade e Sociedade - GEEPECOS (IFCE). Professora do curso de Licenciatura em Educação Física do IFCE - Campus Juazeiro do Norte (2014). Áreas de interesse: formação de professores, práticas pedagógicas, identidade profissional docente, jogos e brincadeiras populares, lazer, ludicidade, educação física escolar.

José Danilo Feitosa Ferreira, IFCE

PROFESSOR DE EDUCAÇÃO FÍSICA, GRADUADO PELO INTITUTO FEDERAL DE CIENCIA E TECNOLOGIA DO CEARÁ. Membro do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação, Corporeidade e Sociedade - GEEPECOS (IFCE).

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Published

2021-09-28

How to Cite

Pessoa, A. R. R., Moura, M. M. M., & Ferreira, J. D. F. (2021). Physical Education curriculum theories: implications of pedagogical approaches in initial teacher education. Kinesis, 39(1). https://doi.org/10.5902/2316546448587

Issue

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