Health Themes in Pedagogical Practice of Physical Education Teachers from a city in Alagoas State (Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546448226

Keywords:

Physical Education Teaching, Health at School, School Curriculum

Abstract

The teaching of health topics is one of the main responsibilities of the Physical Education teacher in Basic Education. The guidelines for this pedagogical practice have already been pointed out in specific documents such as the National Curriculum Parameters (PCN’S) and the National Common Curricular Base (BNCC). The aim of the article is to identify whether health issues have appeared in pedagogical practice of Physical Education teachers in Basic Education in Marechal Deodoro city, Alagoas State (Brazil). The sample consisted of twenty teachers from a public school system. Data were collected through an online semi-structured questionnaire for the health topics presented. The results were analyzed using descriptive statistics, expressed as mean and standard deviation. It was observed that the dimensions of Physical Activity, Body and Health and Food appeared to have more positive scores. Meanwhile, the items Risky Behavior, Stress Control and Society and Nature pointed to a regular frequency. The dimension Tests and Measures was the one that presented the most negative data.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Madson Marcondes Rocha, Secretaria Municipal de Ensino de Rio Largo

Graduado em Educação Física/Licenciatura. Docente Efetivo da Secretaria Municipal de Ensino de Rio Largo

Antonio Filipe Pereira Caetano, Instituto de Educação Física e Esporte, Universidade Federal de Alagoas

Professor do Curso de Educação Física do Instituto de Educação Física e Esporte (IEFE) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Área de Interesse: Metodologia do Ensino dos Esportes; Ensino de Temáticas em Saúde na Escola; Avaliação Cineantropométrica; Atividade Física e Saúde; Atividade Fisica e Doenças

References

ARAÚJO, R. A. et al. O papel da Educação Física escolar diante da epidemia da obesidade em crianças e adolescentes. Educação Física em Revista. Vol.4, N°2 mai/jun/jul/ago- 2010.

BATISTA M.D; MONDINI, L. JAIME P.C. Ações do Programa Saúde na Escola e da alimentação escolar na prevenção do excesso de peso infantil: experiência no município de Itapevi, São Paulo, Brasil, 2014. Epidemiol. Serviço Saúde. 2017; 26(3):569-578.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, n° 9.394/1996. Brasília: Diário Oficial, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/> Acesso em: 26 de nov. 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Diretrizes Nacionais para a Atenção Integral à Saúde de Adolescentes e Jovens na Promoção, Proteção e Recuperação da Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2010.

BRASIL. Ministério da Saúde. Guia Alimentar para a População Brasileira. Secretária de atenção à saúde. 2 ed. Brasília: 2014.

BRASIL. Ministério da Saúde. Organização Pan-Americana da Saúde. Escola Promotora de Saúde: experiências do Brasil. Brasília: 2007.

BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Atenção Integral à Saúde da Criança: orientações para implementação. Brasília: 2018.

BUCALEN, C. K. et al. Saúde na escola: educação, saúde e inclusão em adolescentes brasileiros. Revista sobre La Infancia y La Adolescencia, 4, 78-90 – Marzo. 2013. ISSN 2174- 7210.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

GUEDES, D. P.; GUEDES, J. E. R. P. Subsídios para implementação de programas direcionados a promoção da saúde através da Educação Física Escolar. Revista da Associação de Professores de Educação Física de Londrina. 8(15), 3-11. 1996.

GIACOMOZZI, A. I. et al. Levantamento sobre uso de álcool e outras drogas e vulnerabilidades relacionadas de estudantes de escolas públicas participantes do programa saúde do escolar/saúde e prevenção nas escolas no município de Florianópolis. Saúde Sociedade. 2012. 21(3):612-622.

KNUTH et al. “Saúde é o que interessa, o resto não tem pressa”? Um ensaio sobre educação física e saúde na escola. Revista Brasileira Atividade Física e Saúde • Pelotas/RS • 19(4):429-432 • Jul./2014.

LIMA, D. F.; MALACARNE, V.; STRIEDER, D. M. O papel da escola na promoção da saúde – uma mediação necessária. EccoS – Revista Cientifíca. São Paulo, n. 28, p. 191-206, maio/ago. 2012.

LUCIAN, R. Repensando o uso da escala Likert: tradição ou escolha técnica. PMKT – Revista Brasileira de Pesquisas de Marketing, Opinião e Mídia (PMKT on-line) | ISSN 2317-0123 | São Paulo, v. 9, n. 1, p. 12-28, jan.-abr. 2016.

MARGIS, R. et al. Relação entre estressores, estresse e ansiedade. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, 2003. 25(1), 65-74.

MELO, I.G.; BORGES, C.J. As Contribuições Da Educação Física Escolar Na Formação Do Estilo De Vida Dos Alunos. Atividade física e promoção da saúde na escola: coletânea de estudos. Fortaleza: EdUECE, 2017. ISBN: 978-85-7826-540-3

MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

OLIVEIRA et al. Projetos e Práticas Em Educação Para a Saúde na Educação Física Escolar: Possibilidades! Revista Educação Física/UEM, v. 26, n. 2, p. 243-255, 2. trim. 2015.

OLIVEIRA, V. J. M. e et al. Educação para a saúde na educação física escolar: uma questão pedagógica. Cadernos de Formação RBCE, p. 68-79, set. 2014.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Constituição da Organização Mundial da Saúde. Documentos básicos, suplemento da 45ª edição, outubro de 2006. Disponível em espanhol em: <http://www.who.int/governance/eb/who_constitution_sp.pdf.>. Acesso em 04 de nov. 2019.

Organização Mundial da Saúde. Relatório Mundial sobre violência e saúde. Geneve. 2002.

REIS, E.A.; REIS I.A. Análise Descritiva de Dados. Relatório Técnico do Departamento de Estatística da UFMG. 2002. Disponível em: . Acesso em 07 de nov. de 2019.

Published

2021-07-26

How to Cite

Rocha, M. M., & Caetano, A. F. P. (2021). Health Themes in Pedagogical Practice of Physical Education Teachers from a city in Alagoas State (Brazil). Kinesis, 39(1). https://doi.org/10.5902/2316546448226

Issue

Section

Original articles