Circle of culture and physical education: the funk study in school
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546427299Keywords:
Physical Education, Circle of Culture, FunkAbstract
The experience described in this article was developed in the 3rd quarter of 2016 in a municipal school of Infant and Elementary Education located in the peripheral region of Santo André (SP), next to the classes of the 5th year of Elementary School. It is a pedagogical experience that study the funk. About the results, the children made good use of the internet tool researching funk, understood that boys and girls can experience the gestures of this body together and the evangelical students understood that in school it is possible to participate in all the dances without disrupting the guidelines of their religion.Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmasio. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.
AGUIAR, A. A. D. As meninas de costas: Análise do currículo de Educação Física e a construção da identidade feminina. Dissertação (Mestrado), Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2014.
BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo parasitário: e outros temas contemporâneos. Rio de janeiro: Zahar, 2010.
BETTI, M. et al. Os saberes da Educação Física na perspectiva de alunos do Ensino Fundamental: o que aprendem e o que gostariam de aprender. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, v. 1, n. 1, p. 155-
, 2015.
BOCCHINI, D.; MALDONADO, D. T. Estudos culturais em ação, tematizando o Funk na escola pública. Cadernos de Formação RBCE, v. 5, n. 1, p. 33-44, 2014.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. La Reproduction. Les Editions de Minuit, França, 1975.
COSTA, Bruno Botelho. Paulo Freire e os Círculos de Cultura: uma pedagogia da humanização. In__ SPIGOLON, Nilma Imaculada; CAMPOS, Camila Brasil Gonçalves Círculos de cultura: teorias, práticas e práxis. Curitiba: CRV, 2016.
FRANÇOSO, S.; NEIRA, M. G. Contribuições do legado freireano para o currículo da Educação Física.
Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 531-546, 2014.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de janeiro, Paz e Terra, 2006.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de janeiro: LTC, 1989.
MAFRA, Jason Ferreira. Paulo Freire, um menino conectivo: conhecimento, valores e práxis do educador. São Paulo: BT Acadêmica; Brasília, DF: Líber Livro, 2016.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luis Ferrari. Pedagogia da cultura corporal: crítica e alternativas. São Paulo: Phorte, 2006.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física: a reflexão e a prática do ensino. São Paulo: Blucher, 2011.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural. São Paulo: Blucher, 2016.
PEREIRA, A. B. Funk ostentação em São Paulo: Imaginação, consumo e novas tecnologias da informação e da comunicação. Revista de estudos culturais: São Paulo, 2013.
SOUSA, C. A.; MAFRA, J. F. Formação de professores e o currículo cultural da educação física: uma etnografia sobre a prática pedagógica. Dialogia, São Paulo, n. 24, p. 179-192, jul./dez. 2016.
ROMÃO, José Eustáquio; GADOTTI, Moacir. Paulo freire e Amílcar Cabral: a descolonização das mentes. São Paulo: Editora e livraria instituto Paulo Freire, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.