(De)Motivation of the students with the practice of physical education classes: an empiric study with students of the secondary school in Portugal

Authors

  • Júlio Manoel da Silva Loureiro Universidade do Minho
  • António Camilo Teles Nascimento Cunha Universidade do Minho
  • Evando Carlos Moreira Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546426741

Keywords:

Motivation, Physical Education, Physical Activity

Abstract

It has as aim to identify if the students are motivated with the Physical Education classes, to notice the reason and to know if the classes generate reinforcement to the enjoyment of practice of physical activities. The sample comprehends 40 students of the 12th year of a secondary school in Braga, Portugal. The enjoyment by the modalities and the practice condition the motivation for the classes. There is a preference to get to know new modalities, because they affirm they always practice the same ones, referred aspects by the intervened group. These findings contribute to think in another Physical Education, that is not a Physical Education focused in Sport and Physical Activity, dominant paradigm in Portugal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Evando Carlos Moreira, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutor em Educação Física - UNICAMP

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFMT

References

BIDUTTE, Luciana de Castro. Motivação nas aulas de Educação Física em uma escola particular. Psicologia escolar e educacional, v. 5, n. 2, p. 49-58, 2001.

BRANDÃO, Dulce. Expectativas e importância atribuída à disciplina de educação física-estudo comparativo por género nos alunos do 12° ano de escolaridade nas escolas secundárias do concelho de V.N. de Gaia. Dissertação (Mestrado em Ciências do Desporto). Faculdade de Ciências do Desporto e da Educação Física, Universidade do Porto, Porto, Portugal, 2002.

CID, Luís Filipe. Alteração dos motivos para a prática desportiva das crianças e jovens. Revista efdeportes. Buenos Aires, Argentina, ano 8, n. 55, 2002.

COSTA, Francisco Carreiro da; DINIZ, José A.: PEREIRA, Paulo. A motivação dos alunos para a educação física: a sua influência no comportamento nas aulas. Horizonte, v. 15, n. 86, p. 7-15, 1998.

COSTA, Viriato Santos; SERÔDIO-FERNANDES, António; MAIA, Miguel. Hábitos desportivos dos jovens do interior norte e litoral norte de Portugal. Revista portuguesa de ciências do desporto. Porto, Portugal, v. 9, n. 2, supl. 1, p. 46-55, 2009.

FERNANDES, Sara; PEREIRA, Beatriz Oliveira. A prática desportiva dos jovens e a sua importância na aquisição de hábitos de vida saudáveis. In: PEREIRA, Beatriz Oliveira; CARVALHO, Graça Simões. Educação física, saúde e lazer: a infância e estilos de vida saudáveis. Lisboa, Portugal: Lidel, 2006.

JANUÁRIO, Nuno e colaboradores. Motivação para a prática desportiva nos alunos do ensino básico e secundário: influência do género, idade e nível de escolaridade. Motricidade, Ribeira de Pena, Portugal, v. 8, n. 4, p. 38-51, 2012.

LOPES, Rosa; CUNHA, António Camilo. A educação física no ensino secundário: estudo das representações e atitudes dos alunos. A Educação Física III Seminário. Braga, Portugal : Universidade do Minho, LIBEC-CIFPEC, 2007.

MAIA, João. Objectivos de realização, percepção de competência, motivação intrínseca face à educação física e intenção para praticar desporto. Dissertação (Mestrado em

Ciências do Desporto). Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física. Universidade do Porto, 2003.

MARÔCO, João. Análise estatística com o SPSS: reporter number: análise e gestão de informação. Lisboa, Portugal: PSE Produtos e serviços de estatística, Lda, 2010.

MARTINEZ, Luís Fructuoso; FERREIRA, Aristides Isidoro. Análise de dados com SPSS: primeiros passos. Lisboa, Portugal: Escolar Editora, 2007.

RINK, Judith E. Investigating the assumptions of pedagogy. Journal of teaching in physical, v. 20, n. 2, p. 112-128, 2001.

ROCHA, Cláudia. A motivação de adolescentes do ensino fundamental para a prática da educação física escolar. Lisboa, Portugal: Faculdade de Motricidade Humana. Universidade Técnica de Lisboa, 2009.

VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKY, Lev. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

WEINBERG, R. Foundations of sport & exercise psychology. Champaign, USA: Human Kinetics, 2003.

Legislação

Despacho Nº15847/2007, publicado no DR 2ª série nº 140 de 23 de julho.

Published

2017-12-13

How to Cite

Loureiro, J. M. da S., Cunha, A. C. T. N., & Moreira, E. C. (2017). (De)Motivation of the students with the practice of physical education classes: an empiric study with students of the secondary school in Portugal. Kinesis, 35(3). https://doi.org/10.5902/2316546426741

Issue

Section

Original articles

Most read articles by the same author(s)