Quilombola education and the Suça Dance in the municipality of Chapada da Natividade-TO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2357797588440

Keywords:

History education, Heritage education, Memory, Cultural identity

Abstract

The Suça Dance is a traditional cultural manifestation present in the regions of the states of Goiás and Tocantins, especially in the quilombo and traditional communities located in the cities of Natividade, Chapada da Natividade, Santa Rosa, Monte do Carmo, Almas and Dianópolis in Tocantins. In this article, we emphasize the practice of suça in the Chapada da Natividade quilombo, as it represents a region where we have experienced teaching and the cultural traditions present for seventeen years. The aim of this work is to highlight the relationship between the Suça Dance and Quilombola Education, with an emphasis on reading about memory and cultural practice. We began by discussing the contribution of education and its foundations to human development and the link with Dança da Suça, from the interfaces with studies on collective memory and cultural practice, seeking the foundations in Maurice Halbwachs (1990) and other readings, as important elements in the study of quilombola communities and the preservation of memory. Finally, the perspectives of heritage education were examined, with an emphasis on History Education, as an aid to understanding the identity and development of the school and the community, as well as the cultural influences that mark their memories.

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Author Biographies

Roberta Tavares de Albuquerque Menezes, Federal University of Tocantins

Mestranda, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, TO, Brasil.

George Leonardo Seabra Coelho, Federal University of Tocantins

Possui graduação - Bacharelado e Licenciatura - em História pela Universidade Federal de Goiás (2006), mestrado em História pela Universidade Federal de Goiás (2010) e doutorado em História pela Universidade Federal de Goiás (2015). Fez estágio pós-doutoral em História na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), na Universidade Federal de Goiás (UFG) e na Universidade Federal do Tocantins (UFT). Atualmente é Professor Adjunto no curso de Licenciatura em História da UFT-Porto Nacional e coordenador do PPGHispam-UFT. Também é coordenador do Núcleo de estudos Afro-brasileiros da UFT-Porto Nacional.Tem experiência na área de ensino de História, fotográfica, Literatura e História, com ênfase em História do Brasil e Literatura Modernista atuando principalmente nos seguintes temas: discurso e poder, literatura modernista, projetos de integração e pensamento autoritário brasileiro. Também desenvolve pesquisa abordando as relações entre Mídias, tecnologias e História, criador e líder do Grupo de Pesquisa em Mídias, tecnologias e História (MITECHIS). É  criador e Editor da revista Convergências: Estudos em Humanidades Digitais (2965-2758) e parecerista em mais de dez periódicos nacionais.

Regina Célia Padovan, Federal University of Tocantins

Possui graduação em História e Mestrado em História Social, ambos pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP); Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Professora Associada da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus de Porto Nacional;, Docente do curso de Licenciatura em História e do Mestrado Profissional em História das Populações Amazônicas. (PPHISPAM). Atua como professora em história da educação; metodologia, prática e ensino de História; Desenvolve pesquisas no campo da história da educação, escolarização e metodologias, com enfoque para memórias, representações e cultura escolar; história e historiografia regional; práticas educativas e formação docente.

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Published

2024-11-25

How to Cite

Menezes, R. T. de A., Coelho, G. L. S., & Padovan, R. C. (2024). Quilombola education and the Suça Dance in the municipality of Chapada da Natividade-TO. Revista InterAção, 15(3), e88440. https://doi.org/10.5902/2357797588440

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