Wounds of the body and/or wounds of the soul? Digital corporeality as a figuration of sin in Dante's Inferno

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2357797587664

Keywords:

Dante Alighieri, Divine Comedy, Dante’s Inferno, Figure, Corporeality digital

Abstract

The main purpose of this article is to proposed a correlation among Image theory, Game studies and neomedievalism to explore how the developers of Dante’s Inferno (2010) employ different resources as visual figurations and tactiles tools in favor of a corporeal idea of the characters in Hell, in an inventive solution based on Divine Commedy by Dante Alighieri (1265-1321). Thus, we will draw on the debate around the idea of the figure by Auerbach (2021[1944]) and Didi-Huberman (1995), in an effort to celebrate both the agency and plot of the protagonist and the shadows of the condemned as ways of expressing their “digital corporealities” (considering the absence of a physical body in Hell) from a sophisticated understanding and emulation of the figuration of sin. In this way, the narrative arc also stipulates a construction that forges an association between a self-inflicted wound by the protagonist and its subsequent healing as a process of purification of sins in life - thus bringing the digital production fortuitously closer to the original work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renan Marques Birro, University of Pernambuco

Eu sou Professor Adjunto de História Medieval e Ensino de História Medieval da Universidade de Pernambuco (UPE/Mata Norte, Licenciaturas Presencial e EAD) e Professor Permanente do Mestrado Profissional em Ensino de História (ProfHistória) da Universidade de Pernambuco; também atuo como Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Pernambuco e do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal do Amapá. Sou Doutor em História Social pela Universidade de São Paulo (2013-2017), Mestre em História pela Universidade Federal Fluminense (2011-2013) e especialista em Desenvolvimento de Jogos Digitais pela UniBF (2023). Eu integro o LATHIMM - Laboratório de Teoria e História das Mídias Medievais (USP), o Leitorado Antiguo - Laboratório de Ensino e Pesquisa em História Antiga e Medieval - (UPE), a SIEN - Sociedade Iberoamericana de Estudos Nórdicos - por meio do grupo de pesquisa Leituras da Escandinávia Medieval (UEL) e o Linhas - Núcleo de Estudos sobre Narrativas e Medievalismos (UFRRJ). Ademais, sou sócio da Sociedad Argentina de Estudios Medievales (SAEMED) desde 2016. Pesquiso os seguintes temas: Usos do passado, Era Viking/Escandinávia Medieval, Medievalismo, Educação 4.0, Humanidades Digitais, História Digital e Produção de Material Didático Digital.

George Leonardo Seabra Coelho, Federal University of Tocantins

Possui graduação - Bacharelado e Licenciatura - em História pela Universidade Federal de Goiás (2006), mestrado em História pela Universidade Federal de Goiás (2010) e doutorado em História pela Universidade Federal de Goiás (2015). Fez estágio pós-doutoral em História na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), na Universidade Federal de Goiás (UFG) e na Universidade Federal do Tocantins (UFT). Atualmente é Professor Adjunto no curso de Licenciatura em História da UFT-Porto Nacional e coordenador do PPGHispam-UFT. Também é coordenador do Núcleo de estudos Afro-brasileiros da UFT-Porto Nacional.Tem experiência na área de ensino de História, fotográfica, Literatura e História, com ênfase em História do Brasil e Literatura Modernista atuando principalmente nos seguintes temas: discurso e poder, literatura modernista, projetos de integração e pensamento autoritário brasileiro. Também desenvolve pesquisa abordando as relações entre Mídias, tecnologias e História, criador e líder do Grupo de Pesquisa em Mídias, tecnologias e História (MITECHIS). É Editora da revista Antígona (2763-9533), criador e Editor da revista Convergências: Estudos em Humanidades Digitais (2965-2758) e parecerista em mais de dez periódicos nacionais.

Christiano Britto Monteiro do Santos, Fluminense Federal University

Especialista em Ensino de História, História dos videogames, História Militar. Possui graduação (bacharel e licenciatura) em História pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002), mestrado em História pela Universidade Federal Fluminense (2009) e doutorado em História pelo PPGHC pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal Fluminense - CAMPOS, onde ministra as disciplinas de Estágio supervisionado e Práticas Educativas, além de optativas nas áreas de videogames, mídias e História. Na UFF gragoatá ingressou em junho de 2019 no Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Ensino de História - Prof. História -UFF. Tem experiência na área de História, com ênfase em HISTÓRIA E MÍDIA, atuando principalmente nos seguintes temas: história e videogames, história, ensino de história, videogames e indústria cultural.

References

ANSA. Pandemia de coronavírus ofusca primeiro ‘Dantedì’ na Itália. Istoé. Disponível em 25 mar. 20. Acesso em 14 abr. 24.

ARLEN, J.S. Disease and Healing according to the Armenian Christian Tradition. In: POPA, C.-S. (Ed.). Soul and Body Diseases, Remedies and Healing in Middle Eastern Religious Cultures and Traditions. Leiden: Brill, 2023, p.201-222.

AUERBACH, E. Figura. In: ______. São Paulo: Ática, 1997, p.13-62.

AUERBACH, E. Mimesis: a representação da realidade na literatura ocidental. São Paulo: Perspectiva, 2021.

BIRRO, R. M. “Eu planejo fazer algo como um game de fantasia medieval”: RPG makers e a estética neomedieval em RPG’s digitais. Revista Signum, Londrina, v. 22, n.1, p. 132-159, 2021.

BOURKE, L. The Dark defiles by Richard Morgan. Strange Horizons. Publicado em 13 abr. 15. Disponível em strangehorizons.com Acesso em 14 mar. 24.

CASEY, J. Dante: Inferno. In: ______. After lives: a guide to Heaven, Hell & Purgatory. Oxford: OUP, 2009, p.147-166.

CHAPELAN, A. “Swallowing the red pill”: the coronavirus pandemic and the political imaginary of stigmatized knowledge in the discourse of the far-right. Journal of Transatlantic Studies 19, p.282-312, 2021.

CHAPMAN, A. Digital games as history: how videogames represent the past and offer access to historical practice. London: Routledge, 2016.

CHEN, A.H. Flagellant confraternities and Italian Art, 1260-1610. Amsterdam: AUP, 2018.

CORBETT, G. Dante’s Other-Worldly Surprises and This-Worldly Polemic. In: POLLARD, R.M. (Ed.). Imagining the medieval afterlife. Cambridge: CUP, 2020, p.286-301.

CRUZ MARTÍNEZ, M.A. Playable Histories and Implied Perspectives. A Comparative Analysis on Eurocentric Discourses in Historical Themed Video Games. Dissertação. University of Limerick, 2015.

DANTE ALIGHIERI. A Divina Comédia. 3. vols. São Paulo: Editora 34, 1998.

DIDI-HUBERMAN, G. Confronting Images. Questioning the ends of a certain History of Art. Philadelphia: PSUP, 2009.

DIDI-HUBERMAN, G. Fra Angelico: dissemblance & figuration. Chicago: UCP, 1995.

ECO, U. Travels in hyper reality. San Diego: Harcourt, 1986.

GUERRA, R. Haunted Bodies: Health, Illness and Inner Life in Byzantium. In: POPA, C.-S. (Ed.). Soul and Body Diseases, Remedies and Healing in Middle Eastern Religious Cultures and Traditions. Leiden: Brill, 2023, p.276-309.

HAWRELIAK, J. Multimodal semiotics and rhetoric in videogames. London: Routledge, 2019.

HUISMAN, J.-W.; MARCKMANN, H. I am what I play: participation and reality as content. In: RAESSENS, J.; GOLDSTEIN, J. (Eds.). Handbook of Computer Games. Cambridge: MIT PRESS, 2011, p.389-404.

INGLIS, D. Palimpsests of plague. Translating and Narrativizing Epidemics and Pandemics 1 (1), p.35-64, 2022.

JOOSE, N.P. ‘Unmasking the Craft’: ‘Abd al-Latīf al-Baghdādī’s Views on Alchemy and Alchemists. In: AKASOY, A.; RAVEN, W. (Eds.). Islamic Thought in the Middle Ages: Studies in Text, Transmission and Translation, in Honour of Hans Daiber. Leiden: Brill, 2008, p.301-318.

LEE, A.R.A. The Bianchi of 1399 in Central Italy: making devotion local. Leiden: Brill, 2021.

LEJA, M. Embodying the soul: medicine and religion in Carolingian Europe. Philadelphia: UPP, 2022.

LEMENI, D. Illness, Sainthood, and Spiritual Healing in Early Antique Monasticism. In: POPA, C.-S. (Ed.). Soul and Body Diseases, Remedies and Healing in Middle Eastern Religious Cultures and Traditions. Leiden: Brill, 2023, p.53-85.

MOSER, M. Hope as the main driving force of Humanity in the Grimdark universe of Warhammer 40.000. Kick (2), p.7-12, 2019.

NICHOLSON, H.J. Chronicle of the Third Crusade: a translation of the Itinerarium Peregrinorum et Gesta Regis Ricardi. London: Routledge, 1997.

NITSCHE, Michael. Video Game Spaces: image, play, and structure in 3D Game Worlds. Cambridge: MIT Press, 2008.

PANOFSKY, E. A perspectiva como forma simbólica. Lisboa: Edições 70, 1993.

PIRRO, A.L.P. Performing (during) the Coronavirus Crisis: The Italian Populist Radical Right between National Opposition and Subnational Government. Govern & Opposition 1, First View, p.1-17.

POPA, C.-S. Spiritual Therapy of the Heart Syriac Fathers on a Pure Heart and How to Keep It Free of Disease. In: ______. (Ed.). Soul and Body Diseases, Remedies and Healing in Middle Eastern Religious Cultures and Traditions. Leiden: Brill, 2023, p.170-200.

RILEY-SMITH, J. The First Crusade and the idea of crusading. London: Continuum, 2003.

ROBERTS, A. Get Started in Writing Science Fiction and Fantasy. London: Hachette, 2014.

ROGERI HOVEDENI. Gesta Regis Henrici Secundi Benedicti Abbatis. Ed. William Stubbs, vol. 2. London: Longmans, Green, Reader, and Dyer, 1867.

RUDOLF, S. Physician, Spiritual Healer, or Medicine Man? Medical Science according to Bar Bahlūl. In: POPA, C.-S. (Ed.). Soul and Body Diseases, Remedies and Healing in Middle Eastern Religious Cultures and Traditions. Leiden: Brill, 2023, p.154-169.

SCAFOGLIO, G. Dante's Hercules. In: ALLAN, A.; ANAGNOSTOU-LAOUTIDES, E.; STAFFORD, E. (Eds.). Herakles Inside and Outside the Church. Leiden: Brill, 2019, p.155-175.

SHURGAIA, G. Soul and Body: Diseases, Remedies and Healing in Georgian Hagiography. In: POPA, C.-S. (Ed.). Soul and Body Diseases, Remedies and Healing in Middle Eastern Religious Cultures and Traditions. Leiden: Brill, 2023, p.224-275.

SILVA, M.C. Uma história global antes da globalização? Circulação e espaços conectados na Idade Média. Revista de História (São Paulo) 179, p.1-19, 2020.

SWINK, S. Game feel: a game designer's guide to virtual sensation. Burlington: Morgan Kaufmann, 2009.

TANZELLA-NITTI, G. Scienza e fede al tempo del Coronavirus. Documentazione Interdisciplinare di Scienza & Fede. Disponível em disf.org Acesso em 11 mar. 24.

TARONI, F. Health and Healthcare Policy in Italy since 1861: a comparative approach. Cham: Springer, 2021.

TONG, W.L.; TAN, M.C.C. Vision and Virtuality: the construction of Narrativa Space in Film and Computer Games. In: KING, G.; KRZYWINSKA, T. (Ed.). Screenplay: cinema/videogames/interfaces. London: Wallflower, 2002, p.98-109.

VALENTINE, G. For A Taste Of Grimdark, Visit The 'Land Fit For Heroes'. NPR. Publicado em 25 ja. 15. Disponível em npr.org Acesso em 14 mar. 24.

VISCERAL GAMES. Dante's Inferno. Jogo, 2010. Disponível em https://www.ea.com/games/dantes-inferno Acesso em 01 abr. 24.

WOUNDREYS, J.; MUDDE, C. Victims of the Pandemic? European Far-Right Parties and COVID-19. Nationalities Paper 50 (1), 2020, p.86-103.

ZANOTTI, L.; MELÉNDEZ, C. Italy: the diverging strategies of the populist radical right during the pandemic. In: RINGE, N.; RENNÓ, L. (Ed.). Populists and the pandemic: how populists around the World responded to COVID-19. London: Routledge, 2023, p.105-116.

Published

2024-06-12

How to Cite

Birro, R. M., Coelho, G. L. S., & Santos, C. B. M. do. (2024). Wounds of the body and/or wounds of the soul? Digital corporeality as a figuration of sin in Dante’s Inferno. Revista InterAção, 15(2), e87664. https://doi.org/10.5902/2357797587664

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>