Supervised internship in geography in the form of pedagogical workshops: reinventing practices in times of the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499471176Keywords:
Geography, Technological tools, Remote teachingAbstract
The article discusses the contributions of pedagogical workshops in the reinvention of teaching practices in times of the Covid-19 pandemic, during the Supervised Internship in Geography. The text is the result of an undergraduate teaching experience with the curricular component Supervised Internship in Geography II, carried out in the degree course in Geography at the Universidade do Estado da Bahia, Campus de Jacobina. The work sought to answer the following problem: how can pedagogical workshops provide the reinvention of new teaching practices in times of pandemic, during the Supervised Internship in Geography? The methodological basis was of a qualitative approach, having as a procedure bibliographic research and action research in a group of undergraduate students of the sixth semester at the beginning of the year 2021. The data obtained in the research reveal that the pedagogical workshops are important didactic tools and benefit in a way teacher training, as well as the teaching and learning process, both in person and remotely and online. The workshops are composed of recreational activities and provide greater interactionism between those involved, ensuring more dynamic and successful pedagogical practices in geography.
Downloads
References
BAHIA. Projeto de Renovação de Reconhecimento do Curso de Licenciatura em Geografia. – Jacobina, BA: /UNEB/PROGRAD, 2012.
BAHIA. Universidade do Estado da Bahia. Conselho Superior de Ensino, Pesquisa e Extensão. RESOLUÇÃO Nº 2.082/2020. Publicada no DOE de 23.10.2020, p. 39O.
BRASIL, Ministério da Educação. PORTARIA Nº 343, DE 17 DE MARÇO DE 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 26-07-2021.
BRASIL, MEC. Resolução CNE/CP 2, de 1º de julho de 2015, que institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, 2015.
CALLAI, Helena. Copetti. Projetos interdisciplinares e a formação do professor em serviço. In: PONTUSCHKA, Nídia Nacib; OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. (Orgs.). Geografia em Perspectiva. 3 ed. São Paulo: Contexto, 2006, v. 1, p. 255-259.
CAVALCANTI, L. de S. Geografia escolar, formação e práticas docentes: percursos trilhados. In: CASTELLAR, S. M. V; MUNHOZ, G. B. (Orgs.). Conhecimentos escolares e caminhos metodológicos. São Paulo: Xamã, 2012, p. 89-100.
CAVALCANTI, L. S. de. O ensino de Geografia na Escola. 3ª reimpressão. Campinas, SP: Papirus, 2013.
PAVIANI, N. M. S.; FONTANA, N. M. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Caxias do Sul (RS): Conjectura. v. 14, n. 2, maio/ago. 2009, p. 77-88.
PIRES, L. M.; CAVALCANTI, L. de S. O Estágio Supervisionado na formação de professores de Geografia: políticas educacionais reguladoras e composições curriculares. In: CAVALCANTI, L. de S.; PIRES, L. M.; SOUZA, V. C. de. (Org.). Currículo e ensino de Geografia: apontamentos para a formação de professores no contexto Ibero-americano. Goiânia: Espaço Acadêmico, 2017, p. 137-158.
SOUZA, E. M. de F.; FERREIRA, L. G. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da pandemia covid-19. Tempos e Espaços em Educação. v.13, n. 32, e-14290, jan./dez.2020. p. 1-20.
TARDIF. M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2003.
VIEIRA, E; VOLQUIND, L. Oficinas de ensino: O quê? Por quê? Como? 4. Ed. Porto Alegre: Edipucrs, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Geografia Ensino & Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.