Scientific initiation with high school: Problem-Based Learning as a form of geographic research
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499467519Keywords:
Teaching-learning, Geographic, Search problemAbstract
The article presents and discusses a series of educational practices within the Institutional Program for Scientific Initiation Scholarships – High School (Pibic-EM) developed at the [omitted for blind review]. Methodologically, we are guided by the educational current of "School Daily Life" in dialogue with the theoretical-methodological assumptions of "Problem Based Learning" (PBL). Our objective is to analyze the possibilities of building a geographical reasoning with the students participating in the project through Problem-Based Learning, on the theme of teenage pregnancy and the spatial practices of pregnant adolescents in the context of the city of Campinas-SP. The results point to the power of PBL in the development of educational practices that encourage autonomy, criticality, creativity and scientific thinking, as well as allow and promote tools for the construction of geographic reasoning with students.
Downloads
References
ANDRADE, S. C. et al. Currículo do Ensino Médio: uma reflexão sobre as contribuições do Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio e do PIBIC-EM. In: Seminário Nacional interdisciplinar em experiências educativas, v. 5, Paraná. Anais [...], p. 1463-1472.2015,
ARAÚJO, U. F.; ARANTES, V.A. Comunidade, Conhecimento e resolução de problemas: O projeto acadêmico da USP Leste. In: ARAÚJO, U. F.; SASTRE, G. (org.). Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus, p.101-122, 2009.
ARAÚJO, U. F.; SASTRE, G. (org.). Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus, 2009.
BOROCHOVICIUS, E.; TORTELLA, J. C. B. Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 83, p. 263-294, abr./jun. 2014.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 20 mar. 2021.
CANTO, T. S. A cartografia na era da cibercultura: mapeando outras geografias no ciberespaço. 2010. 120 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2010.
CANTO, T. S. Práticas de mapeamento com as tecnologias digitais: para pensar a educação cartográfica na contemporaneidade. 2014. 116 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2014.
CANTO, T. S. Os mapas e as tecnologias digitais: novos letramentos em pauta no ensino de Geografia. Perspectiva, Florianópolis, v. 36, n. 4, p. 1186-1197, out./dez, 2018.
CANTO, T. S; ARAÚJO, J. A. F; CARVALHO, W. G. R. Pesquisando o ensino de Geografia na interface com as novas tecnologias: Conceitos e abordagens de um núcleo de estudos em formação. In: V Colóquio Internacional da Rede Latino-americana de Investigadores de Didática de Geografia, Goiânia/Pirenópolis. Anais [...] Goiânia, p. 24-34, 2018.
CAPES. Ministério da Educação, 2020a. PIBID. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid. Acesso em: 10 ago. 2021.
CAPES. Ministério da Educação, 2020b. Programa de Residência Pedagógica. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid. Acesso em: 10 ago. 2021.
CARLINI, A. L. Aprendizagem baseada em problemas aplicada ao ensino de direito: Projeto exploratório na área de relações de consumo. 2006. 295 f. Tese (Doutorado em Educação), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
CASTELLAR, S. M. V. Cartografia escolar e o pensamento espacial fortalecendo o conhecimento geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 207-232, jan./jun, 2017.
CASTELLAR, S. M. V.; MORAES, J. V de. Metodologias ativas: Resolução de problemas. 1. ed. São Paulo: FTD, 2016.
CASTELLAR, S. M. V.; JULIASZ, P. C. S. Educação geográfica e pensamento espacial: conceitos e representações. ACTA GEOGRÁFICA, Boa Vista, Edição Especial 2017, p.160-178, 2017.
CASTELLAR, S. M. V.; PAULA, I. R. de. O papel do pensamento espacial na construção do raciocínio geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 19, p. 294-322, jan./jun, 2020.
CAVALCANTI, L. S. Ensino de Geografia na Escola. 3 ed., Campinas – SP: Editora Papirus, 2012.
CAVALCANTI, L. S. Pensar pela Geografia – ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.
CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO - CNPq. Resolução normativa n° 017 de 2006. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 jul. 2006. Disponível em: http://www.cnpq.br/web/guest/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/100352#rn17065. Acesso em: 09 fev. 2021.
FERREIRA, C. A. Concepções da iniciação científica no ensino médio: uma proposta de pesquisa. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 115-130, Mar, 2003.
FERREIRA, M. S. Iniciação científica no ensino médio: reflexões a partir do campo do currículo. In: FERREIRA, C. A.; PERES, S. O.; BRAGA, C. N.; CARDOSO, M. L. M (org.). Juventude e iniciação científica: políticas públicas para o ensino médio. Rio de Janeiro: EPSJV, UFRJ, p. 229-237, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 22. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 36ª ed., São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P; FAUDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. 4 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
GOMES, P. C. da C. Quadros geográficos: uma forma de ver, uma forma de pensar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.
NORA, G. D; ALMEIDA, M. A; CARDOSO, R. O. PIBIC Ensino Médio Geografia e a educação básica: a experiência da utilização de óleo residual na fabricação de sabão líquido. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, Campinas, vol. 9, n.18, p. 304–320, jul./dez, 2019.
OLIVEIRA, A. de; BIANCHETTI, L. Estudantes do ensino médio e o ensino superior: explicitando o modus operandi dos bolsistas do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica para o Ensino Médio. In: 38ª Reunião da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), São Luís/MA. Anais [...] São Luís: ANPEd p.1-17, 2017.
OLIVEIRA, A. de; BIANCHETTI, L. Iniciação Científica Júnior: desafios à materialização de um círculo virtuoso. Ensaio: aval.pol.públ.Educ., Rio de Janeiro, v. 26, n. 98, p. 133-162, jan./mar, 2018a.
OLIVEIRA, A. de; BIANCHETTI, L. Os desafios e limites da inserção dos bolsistas do PIBIC – Ensino Médio no campo acadêmico. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 44, e168239, p.1-18, 2018b.
OLIVEIRA JUNIOR, W. M; GIRARDI, G. Diferentes linguagens no ensino de geografia. In: XI Encontro Nacional de Práticas de Ensino de Geografia (ENPEG), Florianópolis/SC. Anais [..] p. 1-9, 2011
PIAGET, J. Fazer e compreender. São Paulo: Edusp, 1978.
PRO REITORIA DE GRADUAÇÃO UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS. PRG. ProFIS. Disponível em: https://www.prg.unicamp.br/profis/. Acesso em: 10 ago. 2021.
RIBEIRO, L. R. de C. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. São Carlos: EdUFSCar, 2008.
ROQUE ASCENÇÃO, V. de O.; VALADÃO, R. C.. Professor de Geografia: Entre o estudo do fenômeno e a interpretação da espacialidade do fenômeno. In: XIII Colóquio Internacional de Geocrítica: El control del espacio y los espacios de control. Barcelona, Anais [...] p. 1-14, 2014
SANTAELLA, L. Desafios da ubiquidade para a educação. Revista Ensino Superior Unicamp, Campinas, 9 ed., p. 19-28, 2013.
SANT'ANNA, L. M. Rolezinhos: Movimentos socioespaciais do cotidiano. REVISTA NERA, Presidente Prudente, n. 39, Dossiê - 2017, p. 211-230, 2017.
SILVA JÚNIOR, O. F. da. Iniciação a pesquisa em geografia no Ensino Médio e uso de novas tecnologias: Um estudo sobre segregação social e distribuição espacial de transportes urbanos em Mossoró-RN. In: VII Congresso Brasileiro de Geógrafos, Vitória/ES. Anais [...] Não paginado, 2014.
VOLINSKI, V. S. et al. O PIBIC-EM como política e estratégia de aproximação da universidade com a rede de educação no ensino médio: Um relato de experiência. In: Seminário de Políticas Públicas e Sociais, v. 1, n. 1, Chapecó-SC. Resumo [...] p. 19-20. 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Geografia Ensino & Pesquisa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.