Ticolino Teacher: teaching Geography and racism in Ituiutaba/MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499467398

Keywords:

Geography, Ituiutaba, Racism

Abstract

In Brazil, many individuals living in society perceive the existence of racism in different environments. Racism can be interpreted as a form of prejudice and discrimination based on social perceptions of biological distinctions between peoples. The article deals with the teaching of geography and racism from the life story of professor Ticolino in the city of Ituiutaba (MG). Its general objective is to discuss the manifestation of racism present in Brazilian society. Its specific objective is to analyze the experiences of the interviewed teacher, in order to understand the racial issues involved. The scientific methodology used took place through a review of the bibliographic literature about the researched themes and through the use of interviews, to reach their memories and analyze the teaching of geography and racism in Ituiutaba (MG).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabôhr Mizza Veloso dos Santos, Universidade Federal de Uberlândia

Cientista social. Graduada em Geografia. Mestre em Geografia. Doutoranda em Geografia (IG/UFU).

Adriany de Ávila Melo Sampaio, Universidade Federal de Uberlândia

Licenciada, Mestre e Doutora em Geografia. Desde 2003 é professora da Universidade Federal de Uberlândia-UFU, no Instituto de Geografia- IG, e desde 2006 participa do Programa de Pós Graduação em Geografia. Atualmente está como Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Ensino de Geografia na Perspectiva do Ser Humano Integral - GPEGPSHI. 

References

ALMEIDA, S. L. de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2018.

ALMEIDA, S. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019. Coleção Feminismos Plurais.

ANJOS, R. S. A. dos. A Geografia, a África e os Negros Brasileiros. In: KABENGELE, Munanga, organizador. Superando o Racismo na escola. 2ª edição revisada. Brasília. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 173- 184.

ANJOS, R. S. A. “A utilização dos recursos da cartografia conduzida para uma África desmistificada”. Revista Humanidades. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 6(22): 12-32, 1989.

FANON, F. Os Condenados Da Terra. México: FCE, 1968.

FLAUZINA, A. L. P. Corpo caído no chão: O sistema penal e o projeto genocida brasileiro. Dissertação de Mestrado em Direito, Universidade de Brasília, 2006.

FERREIRA, A. de J. Histórias de Professores de Línguas e Experiências com Racismo: uma reflexão para a formação de professores. Revista de estudios literarios. Em 2009. 19p. Disponível em http://www.ucm.es/info/especulo/numero42/racismo.html. Acesso em: 10 dez. 2020.

GONZÁLEZ, L. Lugar de Negro. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982.

GOMES, N. L. Educação, identidade negra e formação de professores: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, v. 29, n. 1, p. 167-182, 2003.

GOMES, N. L. Educação e Relações raciais: Refletindo sobre Algumas Estratégias de Atuação. Superando o Racismo na escola. 2ª edição revisada / Kabengele Munanga, organizador. – [Brasília]: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

GOMES, N. L. A mulher negra que vi de perto: o processo de construção da identidade racial de professoras negras. Belo Horizonte: Maza, 1995.

HOOKS, B. Teaching to transgress: education as the practice of freedom. London: Routledge, 1994.

MASTER G. J. África do Sul. Sony. 2020. Disponível: https://www.youtube.com/watch?v=11e4sW-Q4Ns (04:58 min).

RIBEIRO, D. Pequeno Manual Antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SANTOS, M. Por uma outra globalização – do pensamento único à consciência universal. 6ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

SARTRE, J. P. Reflexões sobre o racismo. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1968.

SCHUCMAN, L. V. Racismo e antirracismo: a categoria raça em questão. Rev. psicol. Polít. São Paulo, v. 10, n. 19, p. 41-55, jan. 2010 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519549X2010000100005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 25 fev. 2021.

Published

2022-09-22

How to Cite

Santos, I. M. V. dos, & Sampaio, A. de Ávila M. (2022). Ticolino Teacher: teaching Geography and racism in Ituiutaba/MG. Geografia Ensino & Pesquisa, 26, e21. https://doi.org/10.5902/2236499467398

Issue

Section

Ensino e Geografia