Teaching and climatology in the discipline of Geography of the secondsegment of the elementary education of the municipal education network of Campos dos Goytacazes: an approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499465161

Keywords:

Climatologia Escolar, Mediação Didática, Teoria da Representação Social, Ensino de Geografia.

Abstract

The purpose of the investigation presented in the form of an article is to understand the teacher’s curricular representation about learning Climatology in Geography classes in the second part of "fundamental education" (ensino fundamental) of the official schools in Campos dos Goytacazes northern Rio de Janeiro. At this time, the preliminary disclosure of their results relies on the subjects' testimonies responsible for their teaching in 2019. Specifically, the objective is to apprehend the social representations of these teachers about climatology as school knowledge. Regarding the theoretical and methodological aspects, the approach taken was by the Theory of Social Representations, by Moscovici (2012) and Analysis of Content, by Bardin (2004). In this sense, the qualitative research has as structure the apprehension of the notion of school knowledge followed by the analysis of the legislative framework of the curricula for, finally, the interpretation of the professors' testimonies. The result suggests the need for more research about the professionalization promoted by teacher training courses and the specific demands of municipality public policies, not only for continuing education but also for supporting the realization of different methodologies and teaching strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayra Barros da Silva, Universidade Federal Fluminense

Mestranda em Geografia pelo Projeto de Pós da Universidade Federal Fluminense (UFF- Campos dos Goytacazes), Graduação em Comunicação Social com especialização em Jornalismo pelo Centro Universitário Fluminense (2007). Pesquisadora voluntária do NIPEC - Núcleo de Iniciação à Pesquisa Científica em Comunicação, atuando principalmente com o tema cultura popular (2007).Licenciada em Geografia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense - IF Fluminense.(2019). Pesquisadora Voluntária do Departamento de Sala Verde do Instituto Federal Fluminense com ênfase em Ensino de Climatologia Geográfica (2019).

Denizart Silva Fortuna, UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE

Possui Graduação em Geografia (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1998), Mestrado em Ordenamento Territorial e Ambiental pela Universidade Federal Fluminense (2001) e Doutorado em Organização e Gestão do Território pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006). Atualmente, Professor Associado 2 do Departamento de Sociedade, Educação e Conhecimento (SSE), Universidade Federal Fluminense (UFF). Na mesma universidade, atua como pesquisador líder do Grupo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Currículo, Conhecimento e Educação Geográfica (GEPECCEG), da Faculdade de Educação. Coordena o Subprojeto de Geografia do Programa de Residência Pedagógica, sob os auspícios da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Tem experiência na área de Geografia Escolar. Atua com os seguintes temas: Conhecimento Geográfico Escolar; Currículo, Metodologias e Técnicas de Ensino na Educação Geográfica; Formação de Professores (de Geografia).

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BECKER, F. Epistemologia subjacente ao trabalho docente. Porto Alegre: UFRGS/Faculdade de Educação, 1992.

BRASIL/LDB. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: jan.2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Fundamental: Geografia. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em : http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/geografia.pdf. Acesso fev. 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso: fev. 2018

BRASIL. Senado Federal. Lei 10.172/01: Plano Nacional de Educação. Brasília, Senado Federal, 2001. Disponível em : http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em 12 dez. 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em : http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em 12 dez. 2018

BRASIL. Lei 9.394, de 1996. Regulamenta as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf, acesso 15 de dez. 2018

BRASIL. Ministério da Educação. Proposta de diretrizes para a formação inicial de professores da Educação Básica, em cursos de nível superior. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/basica.pdf Último acesso em: 19 jan. 2019.

BRASIL Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 9/2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf, Acesso 19 de jan. 2019

BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE002/2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP022002.pdf. Acesso em: 01 ago 2018.

CALLAI, H. C. A Geografia Ensinada e os Desafios de uma Educação Geográfica. In: MORAES, E. M. B. L. B. (Org.) Formação de Professores: conteúdos e metodologias no Ensino de Geografia. Jundiaí/São Paulo: Paco Editorial, 2010.

CAMPOS DOS GOYTACAZES. Plano Municipal De Educação, 2015. Disponível em file:///D:/Plano_Municipal_de_Educa%C3%A7%C3%A3o_2015-2025%20(1).pdf Acesso em 11 out. 2018.

CAMPOS DOS GOYTACAZES. Lei nº 8653, de 11 de junho de 2015. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a1/plano-municipal-de-educacao-campos-dos-goytacazes-rj. Acesso 13 out. 2018.

CAMPOS DOS GOYTACAZES. Decreto 226/2018. Disponível em https://www.campos.rj.gov.br/arquivos/DO/Mar-2019/DiarioOficialEletronicoEdicao-316.pdf. Acesso 15 abr. 2019.

CASTELLAR, S. M. V. A psicologia genética e a aprendizagem no ensino de Geografia. In: Castellar, S. M. V. (Org) Educação Geográfica: Teorias e Práticas Docentes, Ed. Contexto: São Paulo, 2006.

CAVALCANTI, L. S. (Org.). Temas da Geografia na Escola Básica. Campinas: Ed. Papirus, 2013.

CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sábio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1991.

FERRETTI, E. Geografia em Ação, Práticas em Climatologia. Curitiba: Aymará, 2009.

FORQUIN, J. C. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Trad. Guacira Lopes Louro. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

FORTUNA, D. Climatologia Geográfica e Docência Escolar: um relato sobre as (im)possibilidades dos recursos pedagógicos no segundo segmento do ensino fundamental. Caderno de Estudos Geoambientais da Universidade Federal Fluminense, v.3, n.1, p.76-83, 2012

FORTUNA, D. Climatologia geográfica e os atlas escolares oficiais: limites e possibilidades da transposição didática. In: BEZERRA, A. C.; LOPES, J. J. M.; FORTUNA, D. (Org.) Formação de professores de Geografia: diversidade, prática e experiência. Niterói: Editora da UFF, 2015, v.1, p. 271-298.

GABRIEL, C. T. Usos e abusos do conceito de transposição didática – considerações a partir do campo disciplinar de História. In: IV Seminário Perspectivas do Ensino de História. Ouro Preto: UFOP, 2001.

LOPES, A. C. R. Conhecimento escolar em química: processo de mediação didática da ciência. Química Nova, v. 05, nº 20, 1997, p. 52-82.

MAIA, D. C. Climatologia Escolar - saberes e práticas. São Paulo: Ed. Unesp Digital, 2018.

MARANDINO, M. Transposição ou recontextualização? Sobre a produção de saberes na educação em museus de ciências. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, nº 26, p. 95-108, mai.-ago. 2003.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 6ª Ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia Científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2004.

MOSCOVICI, S. Representações Sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2012.

PIMENTA, S. Cursos de Pedagogia: transgressões na formação de professores polivalentes In: Pimenta, S. G. et al (Orgs.). A Didática e os Desafios Políticos da Atualidade. Salvador: EDUFBA. 2019. p. 44-69.

PONTUSCHKA, N. N. A Geografia: pesquisa e ensino. In: CARLOS, A. F. A. (Org). Novos Caminhos da Geografia, Ed. Contexto, São Paulo, 1999.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. Editora Cortez: São Paulo, 2007.

SANTOS, V. L. C.; ANDRADE, E. R. G.; XAVIER, M. D. D. Representações Sociais sobre a Pesquisa: um estudo com discentes-bolsistas do Pibic/UFRN do Curso de Pedagogia. In: V Encontro Nacional das Licenciaturas (ENALIC). Natal: UFRN, 2014.

SAVIANI, D. Formação de professores: as pectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, nº 40, p. 143-155, jan-abr., 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf. Acesso em: 25 dez 2020.

STEINKE, E. T. Climatologia Fácil. São Paulo: Oficina de Texto, 2012.

STEINKE, E. T. Utilização da multimídia no ensino fundamental como instrumento de ensino de temas em Climatologia. Caminhos de Geografia. Universidade Federal de Uberlândia, v. 15, p. 127-139, 2014.

STEINKE, E. T. Conteúdos de climatologia na Geografia Escolar. In: RABELO, K. S. P.; BUENO, M. A. (Orgs.). Currículo, Políticas Públicas e Ensino de Geografia. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2015.

VERRET, M. Les Temps des Étude. Lille: Editora Atelier Reproduction des Thèses/Université de Lille III, 1975.

WALLACE-WELLS, D. A Terra Inabitável: uma história do futuro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ZAVATTINI, J. A. A Climatologia Geográfica Brasileira, o enfoque e a noção de ritmo climático. Revista Geografia. Rio Claro, v. 23, n. 3, p. 5-24, 1998. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/ageteo/article/view/2261. Acesso em 18 jan. 2020.

Published

2022-02-10 — Updated on 2022-02-10

Versions

How to Cite

da Silva, M. B., & Fortuna, D. S. (2022). Teaching and climatology in the discipline of Geography of the secondsegment of the elementary education of the municipal education network of Campos dos Goytacazes: an approach. Geografia Ensino & Pesquisa, 25, e44 . https://doi.org/10.5902/2236499465161

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.