How to give a Geography lesson?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499434855

Keywords:

Class, Didactcs, Speech, Teaching Geography

Abstract

This article presents the characteristics that have been considered appropriate, from the beginning of the 20th century to the present time, to give a Geography class: active pedagogies, participative methodologies, student research projects and the study of the place. In a similar way, he shares the opposite of the ideal class, represented by the figure of the Traditional Teacher, whose idea was supposed to be anchored in the exhaustive exposition of contents, in geographical encyclopedism and in mnemonic evaluations. In order to develop such an analysis, the text is used, first of all, of the archeology of knowledge of Michel Foucault, mainly through his concept of discursive formation. It also draws on Ludwig Wittgenstein's linguistics and Sandra Mara Corazza's investigative approach. Finally, the article asks: how could a new order of geoschoolling discourse be constructed? It responds that perhaps it is not the case to overcome the hegemonic discursive formation, but to pervert it, to subvert it, to transgress it, so that each Geography class has in itself the potential to constitute itself as a work of art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Nunes Batista, Instituto Federal Catarinense (IFC). Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT).

Doutor e mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor no Instituto Federal Catarinense (IFC). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT).

References

ALBUQUERQUE, M. Século de prática de ensino de Geografia: permanências e mudanças. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; KAERCHER, N. A.; REGO, N. (Orgs.). Geografia: práticas pedagógicas para o ensino médio (volume 2). Porto Alegre: Penso, 2011.

ALMEIDA, L. C. Objetivos do ensino de Geografia na escola secundária. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 20, n. 167, mar/abri. 1962.

ALVES, G. L. Textos escolares do ensino secundário no Brasil: da época jesuítica aos nossos dias. In: ALVES, G. L. (Org.). Textos escolares no Brasil: clássicos, compêndios e manuais didáticos. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.

ARISTÓTELES. Tópicos. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

BACKHEUSER, E. O ensino da Geografia. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 4, n. 43, out. 1946.

BOLÉU, J. O. Técnicas do ensino das Ciências Geográficas. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 14, n. 132, mai/jun. 1956.

CABRAL, E. F. O ensino de Geografia. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 16, n. 145, jul/ago. 1958.

CALLAI, H. C. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, A. C. (Org). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2009.

CANTÃO, C. Programa: tipos de excursões geográficas para fins didáticos. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 14, n. 134, set/out. 1956.

CARVALHO, D. O Ensino da Geografia no curso de Humanidades. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 1, n. 10, jan. 1944.

CARVALHO, D. As Ciências Sociais e a aprendizagem. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 10, n. 107, mar/abril. 1952.

CARVALHO, E. Notas de didáticas da Geografia. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 18, n. 156, mai/jun. 1960.

CASTELLAR, S. Mudança na prática docente: a aprendizagem em espaços não-formais. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; KAERCHER, N. A.; REGO, N. Geografia: práticas pedagógicas para o ensino médio (volume 2). Porto Alegre: Penso, 2011.

CASTROGIOVANNI, A. C. Para entender a necessidade de práticas prazerosas no ensino de Geografia na pós-modernidade. In: CASTROGIOVANNI, A. C.;

REGO, N.; KAERCHER, N. A. (Orgs.). Geografia: práticas pedagógicas para o Ensino Médio. Porto Alegre: Artmed, 2007.

CAVALCANTI, L. S. O ensino de Geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012.

CHAUI, M. Dos pré-socráticos a Aristóteles, volume 1. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

CORAZZA, S. M. Como dar uma aula? Que pergunta é esta? In: MORAES, V. R. (Org.). Melhoria do ensino e capacitação docente: programa de aperfeiçoamento

pedagógico. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 1996.

CORAZZA, S. M. Didaticário de criação: aula cheia. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012.

COSTELLA, R Z. A importância dos desafios na construção do conhecimento geográfico. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; REGO, N.; KAERCHER, N. A. (Orgs.). Geografia: práticas pedagógicas para o Ensino Médio. Porto Alegre: Artmed, 2007.

CUNHA, M. A. O planejamento no ensino da Geografia. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 20, n. 169, jul/ago. 1962.

DAMASCENO, D. F. Algumas considerações sobre o emprego do material didático no ensino da Geografia. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 24, n. 185,

mar/abri. 1965.

DOLABELA, E. Geografia, ensino e pesquisa. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 12, n. 122, set/out. 1954.

ESPINHEIRA, A. Geografia. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 15, n. 137, mar/abril. 1957.

FEDERICI, H. O problema da sala ambiente e do ambiente didático no ensino da Geografia. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 23, n. 181, jul/ago. 1964.

FERNANDES, C. O museu de Geografia. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 24, n. 189, nov/dez. 1965.

FERNANDES, M. Aula de Geografia e algumas crônicas. Campina Grande: Bagagem, 2008.

FICHEUX, M. Ensino da Geografia V. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 8, n. 91, out. 1950.

FONSECA, G. D. Dinamização do ensino da Geografia através de atividades co-curriculares. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 22, n. 179, mar/abri. 1964.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

GOULART, L. Teias que (re)produzem espaços: uma proposta para ampliar a inserção de alunos trabalhadores na sociedade. In: CASTROGIOVANNI, A. C.;

REGO, N.; KAERCHER, N. A. (Orgs.). Geografia: práticas pedagógicas para o Ensino Médio. Porto Alegre: Artmed, 2007.

GUERRA, A. T. O ensino de cartografia e da Geografia física através do filme. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 18, n. 157, jul/ago. 1960.

KANT, I. Crítica da razão pura. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

KANT, I. Resposta à questão: o que é Esclarecimento? Cognitio, São Paulo, v. 13, n.1, jan.-jun. 2012.

KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1998.

LYOTARD, J. O pós-moderno. Rio de Janeiro: José Olympio editora, 1988.

MEYNIER, A. Os problemas do ensino da Geografia nos estabelecimentos de segundo grau na França. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 12, n. 123, nov/dez. 1954.

MONBEIG, P. Estudos Geográficos. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 1, n. 11, fev. 1944.

MONBEIG, P. A Geografia no Ensino Secundário. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 13, n. 127, jul/ago. 1955.

MORENO, A. Wittgenstein: os labirintos da linguagem. Campinas, SP: Editora da Universidade de Campinas, 2000.

PADILHA, F. A. O estudo dirigido em Geografia. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 22, n. 177, nov/dez. 1963.

PADILHA, F. A. O estudo dirigido em Geografia. Boletim Geográfico, v. 27, n. 202, jan/fev. 1968.

PEDROSO, T. A Geografia no curso secundário. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 25, n. 194, set/out. 1966.

PEREIRA, J. V. A Geografia moderna, o professorado, e o papel no Brasil das faculdades de Filosofia e do Conselho Nacional de Geografia. Boletim Geográfico,

Rio de Janeiro, v. 7, n. 84, mar. 1950.

PLATÃO. Fedro. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2016.

PRADO, E. V. Didática da Geografia. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 14, n. 133, jul/ago. 1956.

REEDER, E. O espírito do ensino moderno da Geografia. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 8, n. 93, dez. 1950.

ROCHA, G. O. A trajetória da disciplina Geografia no currículo escolar brasileiro (1837-1942). Revista da APG (PUCSP), São Paulo, v. 8, 1996.

SANTOS, M. S. O ensino da Geografia no curso secundário noturno. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 17, n. 151, jul/ago. 1959.

SANTOS, M. S. O ensino da Geografia no curso secundário noturno. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 22, n. 179, mar/abril. 1964a.

SANTOS, M. S. Trabalhos de equipe em Geografia. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 22, n. 178, jan/fev. 1964b.

STERNBERG, H. O. A pesquisa geográfica no curso secundário. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 6, n. 62, maio 1948.

VEIGA-NETO, A. Educação e governamentalidade neoliberal: novos dispositivos, novas subjetividades. In: PORTOCARRERO, V.; CASTELO BRANCO, G. (Orgs.). Retratos de Foucault. Rio de Janeiro: NAU, 2000.

WEISS, A. B. Didática da Geografia. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 19, n. 161, mar/abri. 1961.

WITTGENSTEIN, L. Tractatus Logico-Philosophicus. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1968.

WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. São Paulo: Nova Cultural, 1991.

Published

2020-01-30

How to Cite

Batista, B. N. (2020). How to give a Geography lesson?. Geografia Ensino & Pesquisa, 23, e33. https://doi.org/10.5902/2236499434855