Disorder and regression: the "new" reform of high school and the civic disability without knowing how to think the space and how to act on it

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499430993

Keywords:

Geography Teaching, New High School, Neoprodutivism

Abstract

This article presents an overview about the "New" Reform of High School, approaching the structuring aspects that qualify such changes and reflect on the economic-pedagogic, didactic-pedagogic, psychopedagogic and pedagogic-administrative bases that influence, structure and stimulate the Brazilian educational system in the current geographic period - the technic-scientific-informational period. The objective was to investigate the nature of this reform, reflecting on its main characteristics, the place of Geography and the pedagogical ideas that constitute it, through bibliographical and documentary research involving has as theoretical base contributions from Milton Santos, Yves Lacoste and the teacher Dermeval Saviani, among others. As a result, it was verified the necessity of awakening to a radical, critical and contextualizing view concerning to the educational changes in vogue with that reform. Besides, the official documents and ideological discourses of that reform was coated with innovative terminologies (National Curricular Common Base, Formative Itinerary), but, in fact, they are old pretensions marked by decentralization and deconstruction of previous pedagogical ideas, coming from the current changes in the work market, threatening the future of geography as a science and a subject and, therefore, the citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Erimar dos Santos, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA, Mossoró, RN.

Doutor em Geografia pela UFRN e professor Adjunto do Departamento de Ciências Humanas da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA).

References

ALTHUSSER, L. Ideología y aparatos ideológicos de Estado. Bueno Aires: Nueva Visión, 1974.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em 09 de set. de 2017.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. Parâmetros curriculares nacionais. Ensino Médio – Geografia. Brasília/DF. 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/cienciah.pdf. Acesso em 27 de set. de 2017.

BRASIL. Lei Nº. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm. Acesso em 25 de ago. de 2017.

BRASIL. Lei Nº. 12.796, de 4 de abril de 2013. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12796.htm#art1. Acesso em 29 de ago. de 2017.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE), 2014-2024. Lei Nº. 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014. (Série legislação; n. 125).

CASTRO, M. H. G. de. A Educação para o século XXI: o desafio da qualidade e da equidade. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa Educacionais, 1999.

CHESNAIS, F. (Org.). A mundialização financeira: gênese, custos e riscos. [Tradução de Carmem Cristina Cacciacarro; Luís Leiria; Silvana Foá e Valéria Coêlho da Paz]. São Paulo: Xamã, 1998.

CHESNAIS, F. (Org.). A finança mundializada: raízes sociais e políticas, configuração, consequências. [Tradução de Rosa Maria Marques e Paulo Nakatani]. São Paulo: Boitempo, 2005.

COMENIUS, J. A. Didática magna. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

DOLZ, J.; OLLAGNIER, E. (Orgs). O enigma da competência em educação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

FRIGOTTO, G. Reforma do Ensino Médio do (des)governo de turno: decreta-se uma escola para os ricos e outra para os pobres. 22/09/2016. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/reforma-de-ensino-medio-do-des-governo-de-turno-decreta-se-uma-escola-para-os-ricos-e-outra. Acesso em 06 de ago. de 2017.

FUNDAÇÃO SISTEMA ESTADUAL DE ANÁLISE DE DADOS (SEADE). Os jovens e o gargalo do Ensino Médio Brasileiro. 1ª Análise SEADE, nº. 5, agosto de 2013. Disponível em: http://www.observatoriodopne.org.br/uploads/reference/file/193/documento-referencia.pdf. Acesso em 24 de ago. de 2017.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

HARVEY, D. O Neoliberalismo: história e implicações. Tradução de Adail Sobral e Maria Stela Gonçalves. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

HARVEY, D. Do fordismo à acumulação flexível. In:_____. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. 25. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 135-162.

KUENZER, A. Z. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva nas novas relações entre educação e trabalho. In: SAVIANI, D.; SANFELICE, J. L.; LOMBARDI, J. C. (Orgs.). Capitalismo, Trabalho e Educação. 3. ed. Campinas/SP: Autores Associados, 2005. p. 77-96.

LACOSTE, Y. A geografia: isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. Tradução de Maria Cecília França. Campinas: Papirus, 1988.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 33ª reimpr. São Paulo: Cortez, 2011. (Coleção magistério. Série formação do professor).

LYOTARD, J-F. A condição pós-moderna. Tradução de Ricardo Corrêa Barbosa; posfácio de Silviano Santiago. 12ª. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

MONBEIG, P. Papel e Valor do Ensino da Geografia e de Sua Pesquisa. In: _____. Novos Estudos de Geografia Humana Brasileira. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1957. p. 5-25.

MORAES, A. C. R. A contribuição social do ensino de Geografia. In: Anais do ciclo de debates e palestras sobre reformulação curricular e ensino de Geografia. Departamento de Ciências Humanas e Integração Social/CAp/NAPE/DEPEXT/SR-3/UERJ, 2002.

OLIVEIRA, A. U. de. Geografia e ensino: os parâmetros curriculares nacionais em discussão. In: CARLOS, A. F. A., OLIVEIRA, A. U. de. (Orgs.). Reformas no mundo da educação: parâmetros curriculares e Geografia. São Paulo: Contexto, 1999. p. 43-67.

PERRENOUD, P. Construir competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

PRADO Jr., C. Que país é este?. Entrevista à Folha de São Paulo em 21 de maio de 1978. Banco de Dados Folha. Acervo on line. Disponível em: http://almanaque.folha.uol.com.br/entcaioprado.htm. Acesso em 07 de set. de 2017.

RAMOS, M. N. Pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? 3. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

RUMMERT, S. M.; ALGEBAILE, E.; VENTURA, J. Educação da classe trabalhadora brasileira: expressão do desenvolvimento desigual e combinado. Revista Brasileira de Educação. v. 18; n. 54; jul-set., 2013. p. 717-799.

SANTANA, I. D. Formação em Adorno e Horkheimer. 199f. 2014. (Dissertação de Mestrado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade Federal de Goiás. Goiás, 2014.

SANTOS, M. A urbanização brasileira. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1994. (Estudos urbanos; 5).

SANTOS, M. O retorno do território. In: SANTOS, M.; SOUZA, M. A. A. de; SILVEIRA, M. L. (Orgs.). Território: globalização e fragmentação. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Planejamento Urbano e Regional. São Paulo: Hucitec, 1998a. p. 15-20.

SANTOS, M. O professor como intelectual na sociedade contemporânea. Conferência de Abertura do IX ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, Águas de Lindóia - SP, 04 a 08 de 1998b.

SANTOS, M. Os deficientes cívicos. In:_____. O país distorcido: o Brasil, a globalização e a cidadania. Organização, apresentação e notas de Wagner Costa Ribeiro. São Paulo: Publifolha, 2002. p. 149-152.

SANTOS, M. O espaço do cidadão. 7. ed. São Paulo: Edusp, 2007.

SANTOS, M. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. 5. ed. São Paulo: Edusp, 2008a. (Coleção Milton Santos; 11).

SANTOS, M. Por uma Geografia Nova: da crítica da geografia a uma geografia crítica. 6. ed. 1ª reimpr. São Paulo: Edusp, 2008b. (Coleção Milton Santos; 2).

SANTOS, M. Espaço e método. 5. ed. São Paulo: Edusp, 2008c. (Coleção Milton Santos; 12).

SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo. Razão e Emoção. 4. ed. São Paulo, Ed. Edusp, 2009. (Coleção Milton Santos; 1).

SANTOS, M.; SILVEIRA, M. L. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. 4. ed. Rio de Janeiro: Record, 2002.

SAVIANI, D. [et al.]. O legado educacional do século XX no Brasil. Campinas/SP: Autores Associados, 2004. (Coleção Educação Contemporânea).

SAVIANI, D. Sobre a Natureza e Especificidade da Educação. In;_____. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. rev. Campinas/SP: Autores Associados: 2008. (Coleção Educação Contemporânea). p. 11-22.

SAVIANI. D. O neoprodutivismo e suas variantes: neoescolanovismo, neoconstrutivismo, neotecnicismo (1991-2001). In:_____. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas/SP: Autores Associados, 2013. (Coleção memória da educação). p. 425-442.

SILVEIRA, M. L. Um país, uma região: fim de século e modernidades na Argentina. São Paulo: APESP/LABOPLAN-USP. 1999. 488p.

SOUZA NETO, M. F. de. A Ágora e o Agora. Revista Terra Livre. n. 14. 1999. p. 8-20. Disponível em: http://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/terralivre/issue/view/17. Acesso em 10 de set. de 2017.

Published

2019-06-03

How to Cite

Santos, J. E. dos. (2019). Disorder and regression: the "new" reform of high school and the civic disability without knowing how to think the space and how to act on it. Geografia Ensino & Pesquisa, 23, e4. https://doi.org/10.5902/2236499430993