Social practice: a strategy for teaching and learning the school geography

Authors

  • José Maria Leite Botelho Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499410776

Abstract

Summary: The present article is the result of discussions and reflections about the teaching of professor of geography and necessity of social practice teaching placement learning school of geography. The objective of this paper is to promote a reflection on the importance of the geographical knowledge represented in the historical process of the formation of geographical science, its transformation into a compulsory curriculum component considerations about the social practice of teachers and school geography education relate to Critical-historical Pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Maria Leite Botelho, Universidade Federal de Rondônia

Departamento de Geografia Ensino de Geografia

References

ANDRADE, Manoel C. de. Geografia: Ciência da Sociedade. Uma introdução à análise do Pensamento Geográfico. 2a edição. São Paulo: Atlas. 1992. 143p.

APLLE, Michael. A educação e os novos blocos hegemômicos. In: RODRIGUES, Alberto Tosi: Sociologia da educação. 6. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.

BOTELHO, José Maria Leite. Ensino de Geografia e Educação Ambiental. PRESENÇA N.0 19 e 20 mar./jun. 2000.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que e Educação. 23. ed. São Paulo: Brasiliense, 1989.

CAVALCANTE, Lana de Souza. Geografia, escola e construção do conhecimento. Campinas-SP:Papirus, 1998.

CARLOS, Ana Fani; OLIVEIRA, Ariovaldo U. (org). Reformas mundo da educação: parâmetros curriculares e geografia. São Paulo: Contexto, 1999.

CARLOS, Ana Fani. Os caminhos da reflexão sobre a cidade e o urbano. São Paulo: Edusp, 1994.

CASTELLAR, Sônia (org.). Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005.

CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos (org). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: AGB, 1998.

CORAZZA, S. M. “Manifesto por uma dia-lé-tica”. Contexto e Educação, Injuí, vol. 6, n. 22, pp. 83-99, abr.,jun.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 2. ed. Campinas – SP: Autores Associados, 2003.

KAERCHER, Nestor André. (orgs.). Geografia em sala de aula: prática e reflexões. 2. ed. Porto Alegre: UFRGS/AGB, 1999.

KIMURA, Shoko. Geografia no ensino básico: questões e propostas. São Paulo: Contexto, 2008.

LOUREIRO, Carlos Frederico B. Trajetória e Fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 1994. (Coleção magistério de 2.º Grau. Série formação do professor).

MATURANA, Humberto. O que se observa depende do observador. In: GAIA: Uma Teoria do Conhecimento. Org. William Irwin Thompson. 3. ed. São Paulo: Gaia, 2001

MOREIRA, Ruy. Para onde vai o pensamento geográfico: por uma epistemologia crítica. São Paulo: Contexto, 2006.

MOREIRA, Ruy. O que é Geografia? São Paulo: Brasiliense, 1988.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib, OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. (orgs.). Geografia em Perspectiva. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2006.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1999.

Published

2013-09-17

How to Cite

Botelho, J. M. L. (2013). Social practice: a strategy for teaching and learning the school geography. Geografia Ensino & Pesquisa, 17(2), 117–128. https://doi.org/10.5902/2236499410776