Social practice: a strategy for teaching and learning the school geography
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499410776Abstract
Summary: The present article is the result of discussions and reflections about the teaching of professor of geography and necessity of social practice teaching placement learning school of geography. The objective of this paper is to promote a reflection on the importance of the geographical knowledge represented in the historical process of the formation of geographical science, its transformation into a compulsory curriculum component considerations about the social practice of teachers and school geography education relate to Critical-historical Pedagogy.Downloads
References
ANDRADE, Manoel C. de. Geografia: Ciência da Sociedade. Uma introdução à análise do Pensamento Geográfico. 2a edição. São Paulo: Atlas. 1992. 143p.
APLLE, Michael. A educação e os novos blocos hegemômicos. In: RODRIGUES, Alberto Tosi: Sociologia da educação. 6. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.
BOTELHO, José Maria Leite. Ensino de Geografia e Educação Ambiental. PRESENÇA N.0 19 e 20 mar./jun. 2000.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que e Educação. 23. ed. São Paulo: Brasiliense, 1989.
CAVALCANTE, Lana de Souza. Geografia, escola e construção do conhecimento. Campinas-SP:Papirus, 1998.
CARLOS, Ana Fani; OLIVEIRA, Ariovaldo U. (org). Reformas mundo da educação: parâmetros curriculares e geografia. São Paulo: Contexto, 1999.
CARLOS, Ana Fani. Os caminhos da reflexão sobre a cidade e o urbano. São Paulo: Edusp, 1994.
CASTELLAR, Sônia (org.). Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005.
CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos (org). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: AGB, 1998.
CORAZZA, S. M. “Manifesto por uma dia-lé-tica”. Contexto e Educação, Injuí, vol. 6, n. 22, pp. 83-99, abr.,jun.
GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 2. ed. Campinas – SP: Autores Associados, 2003.
KAERCHER, Nestor André. (orgs.). Geografia em sala de aula: prática e reflexões. 2. ed. Porto Alegre: UFRGS/AGB, 1999.
KIMURA, Shoko. Geografia no ensino básico: questões e propostas. São Paulo: Contexto, 2008.
LOUREIRO, Carlos Frederico B. Trajetória e Fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 1994. (Coleção magistério de 2.º Grau. Série formação do professor).
MATURANA, Humberto. O que se observa depende do observador. In: GAIA: Uma Teoria do Conhecimento. Org. William Irwin Thompson. 3. ed. São Paulo: Gaia, 2001
MOREIRA, Ruy. Para onde vai o pensamento geográfico: por uma epistemologia crítica. São Paulo: Contexto, 2006.
MOREIRA, Ruy. O que é Geografia? São Paulo: Brasiliense, 1988.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib, OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. (orgs.). Geografia em Perspectiva. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2006.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.