Saussurian linguistics present in speeches on initial teacher education: projections on syllabuses of letters courses in the west of Santa Catarina
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179219483647Keywords:
Initial teacher education, Syllabus, Letters, Saussure, SpeechAbstract
This article analyzes the resonances of Saussurian thought son speeches related to the initial training of Letters teachers. To this end, we resort to the Dialogical Theory of Speech, History of Linguistic Ideas, and the French-Brazilian Discourse Analysis. The corpus is formed by Letters courses syllabuses, in the west of Santa Catarina. The results point to the essence of approaching the fundamentals of Letters courses, taking in to consideration that the baseline of modern linguistics is drawn from Saussure. Based on this consideration, we bring light to the fact that the didacticization of knowledge takes the same sequence as the constitution of the scientific speeches, without considering that, when transposed, this speech is already another – that is, different from the original.
Downloads
References
ARRIVÉ, Michel. Em busca de Ferdinand de Saussure. São Paulo: Parábola, 2010.
AUROUX, Sylvain. A questão da origem das línguas. Campinas: RG, 2008.
BAKHTIN, Mikhail. Por uma metodologia das ciências humanas. In: BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: 34, 2017.
BRAIT, Beth. Construção coletiva da perspectiva dialógica: história e alcance teórico-metodológico. In: FIGARO, R. (org.). Comunicação e análise do discurso: as materialidades do sentido. São Paulo: Contexto, 2012.
BRAIT, Beth; MAGALHÃES, Anderson Salvaterra (orgs). Bakhtin e a natureza constitutivamente dialógica da linguagem. In: Bakhtin: dialogismo e construção do sentido. 2. ed. Campinas: UNICAMP, 2005.
BUBNOVA, Tatiana. Voz, sentido y diálogo en Bajtín. Acta Poética 27 nº 1, 2006, p. 97-114. Disponível em: https://revistas-filologicas.unam.mx/acta-poetica/index.php/ap/article/view/191. Acesso em: 20 dez. 2022.
COLOMBAT, Bernard; FOURNIER, Jean-Marie; PUECH, Christian. Uma história das ideias linguísticas. São Paulo: Contexto, 2017.
COSTA, M. I. S. SAUSSURE APÓS UM SÉCULO: A PROBLEMÁTICA DO OBJETO DA LINGUÍSTICA. Fragmentum, [S. l.], n. 41, p. 87–122, 2015. DOI: 10.5902/20814. Acesso em: 20 dez. 2022.
COSTA, Maria Iraci Sousa; SCHNEIDERS, Caroline Mallmann; SCHERER, Eloina A. Biblioteca Saussuriana à la Borges: Um convite. Todas as Letras - Revista de Língua e Literatura, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 1-23, 2020. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/13438. Acesso em: 17 jan. 2023.
COURTINE, Jean-Jacques. Definição de orientações teóricas e construção de procedimentos em análise do discurso. Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som - Policromias, v. 1, n. 1, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/118380. Acesso em: 15 nov. 2022.
DAHLET, Véronique. A entonação no dialogismo bakhtiniano. In: BRAIT, Beth. Dialogismo e construção de sentido. Campinas: Unicamp, 2005.
SILVA, Alexandre da. Nomenclatura gramatical brasileira na esteira da história das ideias linguísticas. Verbum. v. 10, n. 03, 2021: História das Ideias Linguísticas. https://revistas.pucsp.br/index.php/verbum/article/view/56529. Acesso em: 28 dez. 2022.
MAURO, T. DE ... Fragmentum, [S. l.], n. ESPEC, p. 239–257, 2018. DOI: 10.5902/2179219436595. Acesso em: 4 abr. 2023.
FERREIRA, Ana Cláudia Fernandes. A linguística e outros nomes de saber sobre a linguagem. Revista de Letras, v. 2, n. 1, 2009. Disponível em: A linguística e outros nomes de saber sobre a linguagem | Ferreira | Revista de Letras. Acesso em: 28 dez. 2021.
FIORIN, José Luiz. A criação dos cursos de Letras no Brasil e as primeiras orientações da pesquisa linguística universitária. Letras e Línguas. v. 7, n. 12, 1º sem. 2006, p. 11-25. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/887. Acesso em: 26 nov. de 2022.
LEANDRO-FERRERIA, Maria Cristina (org.). Glossário de termos do discurso. Campinas, SP: Pontes, 2020.
ORLANDI, Eni. Língua e conhecimento linguístico: para uma história das ideias no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.
ORLANDI, Eni. Terra à vista: discurso do confronto: velho e novo mundo. São Paulo: Cortez, 1990.
ORLANDI, Eni. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 2. ed. Campinas: Pontes, 1987.
PÊCHEUX, Michel. Ler o arquivo hoje. In: ORLANDI, Eni P. (org.) Gestos de leitura: da história no discurso. Traduzido por Bethânia S. Mariani [et.al.] Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1997.
SAUSSURE, Ferdinand. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2006.
SCHERER, Amanda Eloina. Linguística no Sul: estudo das ideias e organização da memória. In: GUIMARÃES, Eduardo; BRUM DE PAULA, Mirian Rose (orgs.). Sentido e Memória. Campinas: Pontes, 2005.
SCHNEIDERS, Caroline Mallmann. O conhecimento linguístico em livros introdutórios: uma reflexão sobre o modo de conceber a Linguística. Fragmentum, [S. l.], n. 33, p. 63–70, 2012. DOI: 10.5902/6750. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/fragmentum/article/view/6750. Acesso em: 3 abr. 2023.
SCHNEIDERS, Caroline Mallmann. As revistas científicas e a disciplinarização dos estudos linguísticos no Brasil. Fragmentum, [S. l.], n. 52, p. 81–97, 2019. DOI: 10.5902/2179219436814. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/fragmentum/article/view/36814. Acesso em: 30 mar. 2023.
SERRANI-INFANTE, S. M. Resonancias discursivas y cortesía en prácticas de lecto-escritura. D.E.L.T.A., v. 17, n.1, p. 31-58, 2001. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/39752/26908. Acesso em: 28 dez. 2022.
SURDI DA LUZ, Mary Neiva. Linguística e ensino: O discurso de entremeio na formação de professores de Língua Portuguesa. Tese de doutorado. Universidade Federal de Santa Maria. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/3967. Acesso em: 20 jan. de 2023.
SURDI DA LUZ, Mary Neiva. Linguística e ensino: a formação de professores de língua portuguesa. Revista Línguas & Letras – Unioeste, v. 15, n. 28, 2014. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/9788. Acesso em: 12 nov. 2022.
ROSSI, João Carlos; SOUZA, Andréia Cristina de. Concepções de linguagem na Base Nacional Comum Curricular: Reflexões para o ensino de Língua Portuguesa. COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição; KRAEMER, Márcia Adriana Dias. Uma leitura Crítica da BNCC: compreensões subjacentes. Campinas: Mercado das Letras, 2019.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: 34, 2019.
VOLÓCHINOV, Valentin. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. São Paulo: 34, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ficam concedidos a Fragmentum todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.