'It's very hard to believe': meanings, practices and violence in the local integration of refugees in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179219475406

Keywords:

Discourse, Moïse, Refuge, Cartography

Abstract

In this research, through Cartographic Discourse Analysis, we mapped reports published in some of the main journalistic websites, which reported the brutal murder of the Congolese Moïse Kabagambe, in January 2022. In the study, we sought to understand the effects of meaning and the relations of credibility /truth that the vehicles convey to the speeches of the characters and the media's exemption from responsibility in the face of the interviewees' reports. We also intend to articulate discursive and production practices, observing how a community transfers its ideologies and how it sustains these texts. Such criteria are important in the pursuit of dialogue and conceptual exchange (DEUSDARÁ, ROCHA, 2021).

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Author Biographies

Bruno Deusdará, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Professor Titular de Linguística (Instituto de Letras/UERJ) e Professor efetivo nos Programas de Pós-graduação em Letras (área de Linguística) do ILE/UERJ e em Letras e Linguística (PPLIN) da FFP/UERJ. Vice-reitor da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, eleito para o quadriênio 2024-2027. Foi Diretor do Centro de Educação e Humanidades (CEH/UERJ), com mandato eletivo exercido entre 2020 e 2023. Atualmente, é Bolsista nos Programas Produtividade CNPq, Cientista do Nosso Estado (FAPERJ) e Prociência (UERJ/FAPERJ). Foi Bolsista do Programa Jovem Cientista do Nosso Estado (FAPERJ), no período 2015-2018, com renovação no período 2018-2021 e Bolsista do Programa Prociência (UERJ/FAPERJ), no período 2017-2020, com renovação no período 2020-2023. Pesquisador da Cátedra Sérgio Vieira de Mello, em Convênio de Cooperação entre o Alto Comissariado da ONU para Refugiados (ACNUR/ONU) e a UERJ. Coordenador do Convênio de Cooperação Internacional entre a Kobenhavns Universitet e a UERJ. Coordenador do Plano de Trabalho, aprovado no Edital CAPES PrInt entre UERJ/Kobenhavns Universitet/Università della Svizzera italiana. Foi Coordenador do Programa de Leitura da UERJ - Ler UERJ, (2015-2020), com financiamento Auxílio Instalação FAPERJ (2011), Edital Universal CNPq (2108). Tem atuado como parecerista de agências de fomento, de instituições de ensino superior e de periódicos científicos. Coordenou o GT/ANPOLL Linguagem, Enunciação e Trabalho, nos biênios 2014-2016 e 2016-2018.Doutor em Psicologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2011), é Licenciado em Letras: Português/Literatura pela mesma Universidade (2004) e Mestre em Letras, área de concentração em Linguística, pela UERJ (2006). Foi membro da Diretoria da Associação de Docentes da UERJ (Asduerj), nos biênios 2011-2013 e 2013-2015. Atuou como Professor Doc I de Língua Portuguesa da rede pública estadual do Rio de Janeiro, Professor de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira do CEFET-RJ, Professor Adjunto de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira (Instituto de Aplicação/UERJ). Áreas e temáticas de interesse: análise do discurso, estudos enunciativos, pesquisa-intervenção, interface linguagem e trabalho, produção de subjetividade e ensino de língua materna e de português para refugiados. PAI DO BERNARDO.

Priscila Xavier, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Graduated in Journalism from Faculdades Integradas Hélio Alonso (2017). Graduating in Letters - Portuguese Language and its respective Literatures, by the State University of Rio de Janeiro. She has experience in the area of Education, with emphasis on Education in Urban Peripheries.

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Published

2024-04-04

How to Cite

Deusdará, B., & Xavier, P. (2024). ’It’s very hard to believe’: meanings, practices and violence in the local integration of refugees in Brazil. Fragmentum, (61), 112–125. https://doi.org/10.5902/2179219475406