The geography pedagogical residence: experiences and school cartography in the education of children n the 3rd year of the inital grades of elementary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115187248

Keywords:

Pedagogical program, Child education, School cartography, Local geography

Abstract

This paper proposes to report the experiences developed in the Programa de Residência Pedagógica of the Degree in Geography course at the Universidade do Estado da Bahia - Campus VI, in Caetité. Its primary objective is to present the context experienced by residents in the period referring to the first program module, in which School Cartography for children was worked on. The narrative is structured in a descriptive and reflective way from the perspectives of the activities developed in this space of time, based on an integration of four types of subjects, first the program coordinator, second the preceptor, third the residents and finally the main and targets of this report, the students of the Escola Municipal de Aplicação de Caetité.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme Lima Guimarães, Universidade Estadual do Sudeste da Bahia

Graduated in Geography-Bachelor from the Universidade do Estado da Bahia and studying for a master's degree at the Universidade Estadual do Sudeste da Bahia.

Ana Paula Oliveira Silva, Universidade do Estado da Bahia

Graduated in Geography at the Universidade do Estado da Bahia

Glauber Barros Alves Costa, Universidade do Estado da Bahia

Graduated in Geography from the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Master in Education from the Universidade Federal de Sergipe, PhD from the Universidade Federal de São Carlos and Professor at the Universidade do Estado da Bahia.

References

ALMEIDA, Rosângela Doin de. Cartografia e Infância. VI Colóquio de Cartografia para Crianças e II Fórum Latino-americano de Cartografia para Escolares. 2009.

ALBERNAZ, Jussara Martins. Mapas de um percurso construído por crianças de 8 anos: interações e aprendizagens lógico-espaciais. Educação em Revista | Belo Horizonte | v.25 | n.03 | p.103-122 | dez. 2009.

CABÓ, Leonardo José Freire. SILVA, Daiane Magalhães. As contribuições da Geografia na Educação Infantil: Processo de Ensino e Aprendizagem utilizando o Espaço Geográfico. Universidade Federal do Piauí – UFPI, Editora Realize, 2014.

COSTA, Brenda Martoni Mansur Corrêa da. Desde a geografia da infância a construção de uma cartografia vivencial/ social. Revista Mutirõ (Recife) Vol. 2, No. 1, 2021.

COSTA, Christiane Fernanda da. PEZZATO, João Pedro. Prática de leitura, escrita e cartografia escolar nos anos iniciais do ensino

fundamental. Estudos Geográficos, Rio Claro, 16(1): 126-143, jan./jun. 2018.

COSTA, Glauber Barros Alves. Cartografias do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação da Docência (PIBID) de Geografia no Brasil: O desenho da Política Pública e seus saberes. Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), 2019. (Tese de doutorado).

CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. PEREIRA, Marcelo Garrido. DE PAULA, Igor Rafael. O pensamento espacial e raciocínio geográfico: considerações teórico-metodológicas a partir da experiência brasileira. Revista de Geografia Norte Grande, V. 81, p. 429-456, 2022.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas. FLORES, Fábio Fernandes. ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, out./dez. | 2021.

Published

2024-11-08

How to Cite

Guimarães, G. L., Silva, A. P. O., & Costa, G. B. A. (2024). The geography pedagogical residence: experiences and school cartography in the education of children n the 3rd year of the inital grades of elementary education. Experiência. Revista Científica De Extensão, 10(1), e87248. https://doi.org/10.5902/2447115187248

Issue

Section

Experience Reports