Pedagogical Residency Program in times of pandemic: An experience in the Early Years of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.5902/2447115186642Keywords:
Physical education, School teachers, TeachingAbstract
The present study reports the experiences of a bachelor’s degree student in Physical Education during his participation in the Pedagogical Residency Program in 2021. In response to the COVID-19 pandemic, the program needed to adapt, migrating to a virtual format. The methodology included synchronous and asynchronous classes in addition to printed activities, aiming to guarantee the participation of all students, regardless of internet access. The Pedagogical Residency Program was divided into three stages: introduction, structured observation, and conducting. The results indicated a significant adaptation by the residents, who addressed various Physical Education themes, promoted student participation, and sought to make teaching more inclusive and accessible. Despite the challenges faced, the experiences contributed to the professional training of residents, demonstrating the importance of flexibility and innovation in the current educational context.
Downloads
References
BARBOSA-RINALDI, I. P. Formação inicial em educação física: uma nova epistemologia da prática docente. Movimento, Porto Alegre, v. 14, n. 3, p. 185-207, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acessado em: 20 de março de 2021.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Edital 6: Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: . Acessado em: 20 de março de 2021.
GIANOTTO, D. E. P.; DINIZ, R. E. S. Formação inicial de professores de biologia: a metodologia colaborativa mediada pelo computador e a aprendizagem para a docência. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 3, p. 631-48, 2010.
GOULART, I. C. V.; SILVA, J.; CABRAL, G. R. Ensino remoto na educação superior: impactos na formação inicial docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, São Carlos, v. 16, n. 2, p. 407-23, 2021.
NEIRA, M. G.; SOUZA JÚNIOR, M. A educação física na BNCC: procedimentos, concepções e efeitos. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 188-206, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.