Trajectories of graduates of the Master's in Special Education at George Peabody College for Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X90873

Keywords:

History of Brazilian Special Education, History of BrTeacher Training , George Peabody College for Teachers , Trajectories

Abstract

In this article, we analyze the trajectories of graduates of the master's degree program in special education held in the 1970s at George Peabody College for Teachers in the United States. The research methodology consisted of documentary analysis of sources such as the legislation of the time and the Lattes CVs of the graduates, with a view to identifying them, understanding the construction of their trajectories, as well as the consequences of this training in their professional activies . Interviews were also conducted with the graduates, with the purpose of  cross-reference the sources and establishing a dialog with authors from the field of Brazilian Special Education. Among the main results, we found that the graduates made a significant contribution to the field of Special Education in Brazil, not only by working in teaching and research in the area, but alvo by founding important spaces for the field, such as ANPEd's WG-15, the Brazilian Association of Special Education Researchers and the Brazilian Journal of Special Education.

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Author Biographies

Getsemane de Freitas Batista, Secretaria Municipal de Educação de Duque de Caxias - Duque de Caxias - Rio de Janeiro

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) - UFRRJ/2019. Graduada em Pedagogia e História pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Integrante dos Grupos de Pesquisa "História da Profissão Docente e das Disciplinas Escolares" (HISPROF) - (PUC-Rio), coordenado pelo Prof. Dr. Jefferson da Costa Soares e "Observatório de Educação Especial e Inclusão Educacional (ObEE)" - (UFRRJ/IM), coordenado pela Prof. Dr. Márcia Denise Pletsch. Docente na rede municipal de Duque de Caxias.

Jefferson da Costa Soares, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

Professor Adjunto do Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Jovem Cientista do Nosso Estado (FAPERJ. 2021). Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2005). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2009). Doutor em Ciências Humanas - Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio (2014). Membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) e representante do GT 02 - História da Educação no Comitê Científico da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). No Doutorado, foi bolsista do Programa Nota 10 da Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ). Tem atuado principalmente nas áreas de Educação Brasileira, História da Educação, História do Currículo e das Disciplinas Escolares, História da Profissão Docente e Ensino de Sociologia. Realizou estágios de Pós-Doutorado como bolsista CAPES (PNPD) na PUC-Rio entre abril de 2014 e dezembro de 2016. Atuou no desenvolvimento de trabalho social em comunidades. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação da PUC-Rio. Coordena o Grupo de Pesquisas em História da Profissão Docente e das Disciplinas Escolares (HISPROF

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Published

2025-08-07

How to Cite

Batista, G. de F., & Soares, J. da C. (2025). Trajectories of graduates of the Master’s in Special Education at George Peabody College for Teachers. Special Education Magazine, 38(1), e42/1–26. https://doi.org/10.5902/1984686X90873