Trajectories of graduates of the Master's in Special Education at George Peabody College for Teachers
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X90873Keywords:
History of Brazilian Special Education, History of BrTeacher Training , George Peabody College for Teachers , TrajectoriesAbstract
In this article, we analyze the trajectories of graduates of the master's degree program in special education held in the 1970s at George Peabody College for Teachers in the United States. The research methodology consisted of documentary analysis of sources such as the legislation of the time and the Lattes CVs of the graduates, with a view to identifying them, understanding the construction of their trajectories, as well as the consequences of this training in their professional activies . Interviews were also conducted with the graduates, with the purpose of cross-reference the sources and establishing a dialog with authors from the field of Brazilian Special Education. Among the main results, we found that the graduates made a significant contribution to the field of Special Education in Brazil, not only by working in teaching and research in the area, but alvo by founding important spaces for the field, such as ANPEd's WG-15, the Brazilian Association of Special Education Researchers and the Brazilian Journal of Special Education.
Downloads
References
ALCÁZAR I GARRIDO, Joan del. As fontes orais na pesquisa histórica: uma contribuição ao debate. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25-26, p. 33-54, set. 1992/ago. 1993. Disponível em: <https://anpuh.org.br/index.php/revistas-anpuh/rbh> Acesso em: 30 out. 2023.
AUTRAN, Ilza Maria Ferreira Pinto; LOUREIRO, Vera Regina. Memória da Educação Especial na PUC-Rio: resgatando a história. Educação On-Line, Rio de Janeiro, v. 6, p. 1-17, 2010. Disponível em: <https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/15524/15524.PDF>. Acesso em: 20 ago. 2023.
BARROS, José D'Assunção. Fontes históricas: uma introdução à sua definição, à sua função no trabalho do historiador, e à sua variedade de tipos. Cadernos do Tempo Presente, São Cristóvão, SE, v. 11, n. 2, p. 3-26, jul./dez. 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufs.br/tempo/article/view/15006/11329>. Acesso em: 20 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.33662/ctp.v11i02.15006
BÉDARIDA, François. Tempo presente e presença da história. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (coordenadoras). Usos e abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2006. p. 219-229.
BLOCH, Marc. A história, os homens e o tempo. In: BLOCH, Marc. Apologia da história ou O ofício de historiador. Tradução André Telles. Rio de Janeiro: Zahar, 2002. p. 51-68.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdu-ção à teoria e aos métodos. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Portugal: Porto Editora, 1994, 335p.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria Geral. Centro Nacional de Educação Especial. Capacitação de recursos humanos para a Educação Especial. Brasília, DF: 1976, 203p.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria Geral. Centro Nacional de Educação Especial. Diretrizes Básicas para a Ação do Centro Nacional de Educação Especial. Brasília, DF: MEC/CENESP, 1974. 33p.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Conselho Federal de Educação. Parecer CFE nº 670/94. Reconhecimento do curso de História, bacharelado e licenciatura, ministrado pelo Centro de Ciências Sociais, unidade da Universidade Estácio de Sá. Brasília, DF: MEC/CFE, 1994. Disponível em: <https://livros01.livrosgratis.com. br/cd001010.pdf>. Acesso em: 26 out 2023.
BUENO, José Geraldo Silveira. Memória viva #7: A Educação Especial como expressão localizada da educação geral. [S. l.: s. n.], 2021. 1 vídeo (68 min). Publicado pelo canal Abpee Brasil. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=SdisvHfZib0>. Acesso em: 31 dez. 2021.
CASAGRANDE, Rosana de Castro. O campo acadêmico da Educação Especial no Brasil. 2020. 349 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2020. Disponível em: <https://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/ prefix/3169/1/Rosana%20de%20Castro%20Casagrande.pdf>. Acesso em: 20 set. 2023.
DINIZ, Debora. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2010. 89p.
DINIZ, Debora; BARBOSA, Lívia; SANTOS, Wederson Rufino dos. Deficiência, direitos humanos e justiça. SUR: Revista Internacional de Direitos Humanos, São Paulo, v. 6, n. 11, p. 65-77, dez. 2009. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/sur/a/fPMZfn9hbJYM7Sz N9bwzysb/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 2 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-64452009000200004
FERREIRA, Julio Romero. Currículo Lattes. [Brasília, DF], 18 dez. 2006. Disponível em: <http://lattes.cnpq.br/3382282305904067>. Acesso em: 21 ago. 2023.
FERREIRA, Julio Romero; BUENO, José Geraldo Silveira. Os 20 anos do GT Educação Especial: gênese, trajetória e consolidação. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 17, p. 143-170, maio/ago. 2011. Edição Especial. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ rbee/a/CDTGH9bcBtVLPwhjV7hVR8d/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 20 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382011000400011
FERREIRA, Maria Cecília Carareto. Currículo Lattes. [Brasília, DF], 9 mar. 2007. Disponível em: <http://lattes.cnpq.br/9282843183454308>. Acesso em: 20 out. 2023.
FERREIRA, Marieta de Moraes; FRANCO, Renato. Aprendendo história: reflexão e ensino. 2. ed. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2013. 176p.
GEORGE PEABODY COLLEGE FOR TEACHERS. General Catalogy. Academy Year, 1970-1971 and Summer Session. Nashville, Tennessee: George Peabody College for Teachers, 1970, p. 182-197.
KEOGH, Barbara K. Celebrating PL 94-142: The education of All Handicapped Children Act of 1975. Issues in Teacher Education, San Francisco, v. 16, n. 2, p. 65-69, Fall 2007. Disponível em: <https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ796253.pdf>. Acesso em: 20 set. 2023.
LATECA é referência na pesquisa sobre educação inclusiva. Direto ao Ponto, Rio de Janeiro, 14 dez. 2023. Disponível em: <https://www.diretoaoponto.uerj.br/ noticias/somos-uerj/lateca-e-referencia-na-pesquisa-sobre-educacao-inclusiva/>. Acesso em: 20 dez. 2023.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, EPU, 1986.
MADUREIRA, Alice Rabelo Vaz. A pessoa com deficiência na América do Sul: um estudo sobre as legislações brasileira, argentina e chilena. 2018. 177 f. Dissertação (Mestrado em Relações Internacionais) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018. Disponível em: <http://www.biblioteca. pucmi-nas.br/teses/RelInternac_MadureiraAR_1.pdf>. Acesso em: 20 set. 2023.
MATOS, Júlia Silveira; SENNA, Adriana Kivanski de. História oral como fonte: problemas e métodos. Historiae, Rio Grande, v. 2, n. 1, p. 95-108, 2011. Disponível em: . Acesso em: 20 set. 2023.
MANZINI, Eduardo José. Análise de entrevista. Marília: ABPEE, 2020. 284p.
MANZINI, Eduardo José; CORRÊA, Priscila Moreira; SILVA, Michele Oliveira da.. Disseminação de conhecimento em Educação Especial no Brasil: contribuições da ABPEE. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 15, n. 2, p. 181-196, maio/ago. 2009. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbee/a/b8RrPcSzQcbCFYnMV5YVphL/?format=pdf &lang=pt>. Acesso em: 15 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382009000200002
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História oral: como fazer, como pensar. 2. ed., 8. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2020. 175p.
MENDES, Enicéia Gonçalves. Breve histórico da Educação Especial no Brasil. Revista Educación y Pedagogía, Medellín, v. 22, n. 57, p. 93-109, mayo/agosto, 2010. Disponível em: <https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/ 9842/9041>. Acesso em: 10 ago. 2023.
NUNES, Leila Regina d’Oliveira de Paula. Currículo Lattes. [Brasília, DF], 11 mar. 2022. Disponível em: <http://lattes.cnpq.br/3088935631734002 >. Acesso em: 20 out. 2023.
NUNES Sobrinho, Francisco de Paula . Currículo Lattes. [Brasília, DF], 26 out. 2023. Disponível em: <http://lattes.cnpq.br/8762584666975203 >. Acesso em: 26 out. 2023.
OLIVEIRA, Maria do Carmo Menicucci de. Currículo Lattes. [Brasília, DF], 3 fev. 2020. Disponível em: <http://lattes.cnpq.br/1264411570227101>. Acesso em: 27 jul. 2020.
PAMPLONA, Confúcio. A Política e o Plano Setorial de Educação e Cultura. Brasília, DF: MEC, 1973. 40p. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/ downlo-ad/texto/me001755.pdf>. Acesso em: 25 out. 2023.
PARKER, Franklin; PARKER, Betty J. George Peabody College of Vanderbilt Univer-sity. Tennessee Encyclopedia, Oct. 8 2017 [last update Mar. 1 2018]. Disponível em: <https://tennesseeencyclopedia.net/entries/george-peabody-college-of-vanderbilt-university/>. Acesso em: 18 dez. 2022.
PEREIRA, Olívia da Silva. Princípios da normalização e da integração na educação de excepcionais. In: Pereira, Olívia da Silva et al. Educação Especial: atuais desafios. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980. p. 1-13.
PLETSCH, Márcia Denise. O que há de especial na educação especial brasilei-ra? Momento - Diálogos em Educação, v. 29, n. 1, p. 57–70, 2020. DOI: 10.14295/momento. v29i1.9357. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/9357. Acesso em: 04 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v29i1.9357
PLETSCH, Márcia Denise. et al. Revista Brasileira de Educação Especial: 25 Anos de história. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 24, p.1-8, 2018. Edição especial. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbee/a/4yMZBjBNTg8qf583GcCPVCx/ ?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 25 ago. 2023.
SÃO PAULO. Secretaria de Educação. Conselho Estadual de Educação. Parecer CEE nº 1/80. Reconhecimento das habilitações especiais, do curso de Pedagogia, nas áreas de Retardados Mentais e Deficientes Visuais, da Faculdade de Educação, Filosofia, Ciências Sociais e da Documentação - Campus de Marília. São Paulo: Conselho Estadual de Educação, 1980. Disponível em: . Acesso em: 20 ago. 2023.
SELAU, Mauricio da Silva. História oral: uma metodologia para o trabalho com fontes orais. Revista Esboços, Florianópolis, v. 11, n. 11, p. 217-228, 2004. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/486/9887>. Acesso em: 25 ago. 2023.
THOMPSON, Paul. A voz do passado – História Oral. Tradução Lólio Lourenço de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
UNITED STATES OF AMERICA. Congress (99th – 1985-1986). Public Law 99-457. An Act to amend the Education of the Handicapped Act to reauthorize the discretionary programs under that Act, to authorize an early intervention program under that Act for handicapped infants and toddlers and their families, and for other purposes. Washington D. C., Oct. 8 1986. Disponível em <https://www.govinfo.gov/content/pkg/STATUTE-100/pdf/STATUTE-100-Pg1145.pdf>. Acesso em: 31 jan. 2023.
UNITED STATES OF AMERICA. Congress (101th – 1989-1990). Public Law 101-476. An Act to amend the Education of the Handicapped Act to revise and extend the programs established in parts C through G of such Act, and for other purposes. Washington D. C., Oct. 30 1990. Disponível em: <https://www.govinfo.gov/content/pkg/STATUTE-104/pdf/STATUTE-104-Pg1103.pdf>. Acesso em: 31 jan. 2023.
UNITED STATES OF AMERICA. Congress (105th – 1997-1998). Public Law 105-17. An Act to amend the Individuals with Disabilities Education Act, to reauthorize and make improvements to that Act, and for other purposes. Washington D. C., 1997. Disponível em: <https://www.govinfo.gov/content/pkg/PLAW-105publ17/html/PLAW-105publ 17.htm>. Acesso em: 31 jan. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


