Attitudinal Accessibility: obstacles to be overcome inProfessional and Technological Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X87293

Keywords:

Inclusive Education, Attitudinal accessibility, Professional and Technological Education

Abstract

The inclusive education systems have been expanding their theoretical and normative frameworks aiming to meet a certain demand from the population, such as people with disabilities or neurodevelopmental disorders. The attitudinal accessibility is a relevant dimension of the inclusive process. Therefore, this article aims to investigate how attitudinal accessibility has been expanding, through publications of articles, theses and dissertations, in the database of CAPES, Conservatory of ProfEPT and Academic Google within a time frame between 2019 and 2023. This study consists in a research work of qualitative approach, through bibliographical research made with authors who dialogue with inclusive education and case study. It is considered that the inclusion and the Attitudinal Accessibility of students with disabilities in Professional and Technological Education is presented as a right to emancipation, being based on the promotion of inclusion, accessibility and equal conditions with other people.

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Author Biographies

Adriana Brito Garona, Instituto Federal Fluminense

. Especialização em Gestão Escolar .

. Especialização em Educação Especial. 

. Graduação em Pedagogia 2011-2015

.Graduação em Educação Especial  2016-2018

Professora de sala de recurso , na Rede municipal .

 . Mestranda no ProfEPT

Bianca Isabela Acampora e Silva Ferreira, Instituto Federal Fluminense

 Doutora em Ciências da Educação pela Universidad Americana (UA/PY), Rec. pela Universidade  Anhanguera de São Paulo (UNIAN/SP) em Educação Matemática.

. Mestre em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF/RJ)

. Graduada em Licenciatura em Pedagogia Pella Faculdade de Filosofia de Campos (FAFIC/RJ)

. Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, campus Campos Centro (IFFLUMINENSE/RJ)

. Docente do Mestrado PROFEPT do IFFLUMINENSE.

Linha de pesquisa: Organização e Memórias. 

Tem realizado pesquisas na área de Ensino na EPT,  Neurociências Cognitivas, Educação Inclusiva, Dificuldades e Transtornos do Neurodesenvolvimento e da Aprendizagem, Metodologias Ativas, Uso do Corpo e Psicomotricidade no Ensino, Desenvolvimento Humano Integral, Ensino, Cultura e Arte, Competências Socioemocionais no processo de ensino-aprendizagrm, Saúde Mental na educação.

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Published

2025-04-23

How to Cite

Garona, A. B., & Ferreira, B. I. A. e S. (2025). Attitudinal Accessibility: obstacles to be overcome inProfessional and Technological Education. Special Education Magazine, 38(1), e31/1–18. https://doi.org/10.5902/1984686X87293

Issue

Section

Revisão de literatura/Estudo teórico