Educational Inclusion in the State of Piauí: a view from the Cultural Historical Theory
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X84867Keywords:
Special education, Inclusive education, Cultural Historical TheoryAbstract
Productions in the area of special education in Brazil have been significantly expanded in the last three decades due to advances in educational policies and recognition of the right to education of people with disabilities, contrasting with the advances of neoliberal reforms and privatist policies that threaten the Brazilian education. In this way, the present study is characterized as being of a qualitative nature through a documental and bibliographical research of the productions carried out in the state of Piauí on the themes of special and inclusive education and that refer to the Historical Cultural Theory, both in relation to Pedagogy History Critical about Psychology Historical Cultural with a focus on studies of Vigotski's Defectology as a theoretical, epistemological and methodological matrix. The results indicate that despite a considerable number of works in the studied area making use of Vigotskian references, none of them make reference to defectology texts that explore aspects of the development and schooling of people with disabilities in a more specific way.
Downloads
References
BAPTISTA, Cláudio Roberto. Políticas públicas, Educação Especial e escolarização no Brasil. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 45, e217423, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945217423
CENCI, Adriane. A retomada da defectologia na compreensão da teoria histórico-cultural de Vigotski. 37ª Reunião Nacional da ANPEd, UFSC- Florianópolis, 2015.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à Educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 245-264, junho/2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200010
DAINEZ, Débora; SMOLKA, Ana Luiza Bustamante; SOUZA, Flávia Faissal de. A dimensão constitutiva do meio: implicações políticas e práticas em Educação Especial. Educ. Soc., v. 43, e256418, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/es.256418
GARCIA, Rosalba Maria Cardoso; MICHELS, Maria Helena. Política de Educação Especial e currículo: disputas sobre natureza, perspectiva e enfoque. Revista Teias, v. 19, n. 55. Out./Dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2018.37239
GÓES, Maria Cecília Rafael. Relações entre desenvolvimento humano, deficiência e educação: contribuições da abordagem histórico-cultural. In: OLIVEIRA, Marta Johl de; TRENTO, Denise; REGO, Teresa Cristina (Orgs.). Psicologia, Educação e as temáticas da vida contemporânea. São Paulo: Moderna, 2002.
JANNUZZI, Gilberta de Martinho. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. Campinas: Autores Associados, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000100012
LACERDA, Cristina Bróglia Feitosa de Lacerda. Os processos dialógicos entre aluno surdo e educador ouvinte: examinando a construção de conhecimento. Tese (Doutorado em Educação). Campinas: Unicamp, 1996.
LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública: uma escola do conhecimento para os ricos e uma escola do acolhimento para os pobres. Educ. Pesquisa, 38, (1), mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011005000001
LIMA, Márcia Raika e Silva. Meu mundo caiu! As significações de uma professora deensino médio acerca da atividade de ensino aprendizagem de alunos com necessidades educativas especiais. Tese (doutorado em Educação). Teresina: UFPI, 2017.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, MARLI E. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva. Um breve panorama da educação especial no Brasil. In: MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva. Reflexões sobre a diferença: uma introdução à educação especial. Fortaleza; Demócrito Rocha, 2002.
MAZZOTTA, Marcos José da Silveira. Educação Especial no Brasil: História e Políticas Públicas. 5 ed. São Paulo: Corteza, 2005
MOTA, Lauro Araújo. A constituição social da pessoa com deficiência auditiva: um estudo no sertão dos Inhamuns cearense. Tese (Doutorado em Educação). Campinas, Unicamp, 2019.
MOTA, Lauro Araújo. Possibilidades de aprendizagem e desenvolvimento da pessoa surda: dois estudos na região do Inhamuns cearense. Curitiba: CRV, 2021. DOI: https://doi.org/10.24824/978655868742.9
PATTO, Maria Helena de Souza. Políticas atuais de inclusão escolar: reflexões a partir de um recorte conceitual. In: BUENO, José Geraldo Silveira; MENDES, Enicéia Gonçalves (Org.). Deficiência e escolarização: novas perspectivas de análise. Araraquara: Junqueira e Marin: Brasília, DF: CAPES, 2008.
SANTOS, Geandra Cláudia Silva; FALCÃO, Giovana Belém. Formação de professores e inclusão escolar: uma tarefa em construção. In: SANTOS, Geandra Cláudia Silva; FALCÃO, Giovana Belém. Educação Especial Inclusiva e formação de professores: contribuições teóricas e práticas. Curitiba: Appris, 2020.
SANTOS, Geandra Cláudia Silva; OLIVEIRA NETA, Adelaide de Sousa; ANACHE, Alexandra. Políticas de Educação Especial no Brasil: ameaças, contradições e descontinuidades. Série- Estudos, Campo Grande, MS, v. 28, n. 62, p. 11- 34, jan. /abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1759
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante; FONTANA, Roseli; LAPLANE, Adriana. CRUZ, Maria Nazaré da. A questão dos indicadores de desenvolvimento: apontamentos para discussão.Caderno de desenvolvimento infantil. Pastoral da Criança, v. 1, n. 1, julho 1994.
SOUZA, Jessé. Como o racismo criou o Brasil. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2021.
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante; MAGIOLINNO, Lavínia Lopes Salomão. Modos de ensinar, sentir e pensar. In: REGO, Teresa Cristina (Org.) Lev Vigotski: percursos da teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Editora Segmento, 2018.
VIGOTSKI, Lev Seminiovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI, Lev Seminiovich. Obras completas - Tomo Cinco - Fundamentos da Defectologia. Cuba: Pueblo y Educación, 1989.
VIGOTSKI, Lev Seminiovich. Obras escogidas - Tomo Cinco - Fundamentos da Defectologia. Madrid: Machado Libros, 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


