Educational Inclusion in the State of Piauí: a view from the Cultural Historical Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X84867

Keywords:

Special education, Inclusive education, Cultural Historical Theory

Abstract

Productions in the area of ​​special education in Brazil have been significantly expanded in the last three decades due to advances in educational policies and recognition of the right to education of people with disabilities, contrasting with the advances of neoliberal reforms and privatist policies that threaten the Brazilian education. In this way, the present study is characterized as being of a qualitative nature through a documental and bibliographical research of the productions carried out in the state of Piauí on the themes of special and inclusive education and that refer to the Historical Cultural Theory, both in relation to Pedagogy History Critical about Psychology Historical Cultural with a focus on studies of Vigotski's Defectology as a theoretical, epistemological and methodological matrix. The results indicate that despite a considerable number of works in the studied area making use of Vigotskian references, none of them make reference to defectology texts that explore aspects of the development and schooling of people with disabilities in a more specific way.

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Author Biography

Lauro Araújo Mota, Federal University of Piauí

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (2004), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2013) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2019). Atualmente é professor adjunto II na Universidade Federal do Piauí. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicologia, Educação e Desenvolvimento Humano - GEPPEDH - UFPI e membro dos grupos de pesquisa - Psicologia da Educação Matemática e Formação de Professores - PSIEM - GEPEMAI - UNICAMP e Educação Especial - UECE. Membro consultivo das comissões de Direitos Humanos, Pessoa com Deficiência e Mulher Advogada da Ordem dos Advogados do Brasil - OAB-CE, subseção Inhamuns. Coordenador do projeto de extensão: Laboratório de Psicologia, Educação e Desenvolvimento Humano - UFPI. Tem experiência nas áreas de educação e psicologia atuando em Educação Especial, Psicologia da Educação, Psicologia Escolar, Fundamentos da Educação, Psicologia Histórico Cultural e Educação do Campo.

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Published

2023-12-14

How to Cite

Mota, L. A. (2023). Educational Inclusion in the State of Piauí: a view from the Cultural Historical Theory. Special Education Magazine, 36(1), e73/1–17. https://doi.org/10.5902/1984686X84867

Issue

Section

Dossiê – Educação Especial na perspectiva inclusiva no contexto de ameaças, contradições e retrocessos democráticos: críticas e proposições