Integrative Review of the production of knowledge about Hospital Pedagogy in the State of Roraima compared to the national scenario in the period from 2011 to 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X84405

Keywords:

Integrative Systematic Review, Knowledge Production, Hospital Pedagogy

Abstract

Hospital Pedagogy refers to a multidisciplinary educational action that provides children and young people in hospital and home settings with school, emotional, and social support, guided by theories and practices based on science and human dignity. This article aimed to analyze the current situation of the implementation of Hospital Pedagogy in Roraima compared to the national scenario, through an integrative systematic review of the literature on the subject from 2011 to 2020. To this end, it sought to understand the academic production in Roraima and other states of Brazil on the topic of Hospital Pedagogy; map the main discussion categories present in the academic production in both scenarios; identify the challenges faced, as well as the recommendations made in the consulted literature on Hospital Pedagogy. The methodology applied for the searches in Roraima involved accessing the digital libraries of the Federal University of Roraima, the State University of Roraima, and the Federal Institute of Roraima, while on the national level, searches were conducted on the platforms of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, Scientific Electronic Library Online, and Special Education Journal. A systematic review was applied to contextualize the profile of the productions found in each scenario. The qualitative perspective was achieved through the integrative review, by dialoguing between the analyses of the productions from Roraima and the national scenario, focusing on the categories: Teacher Training, Pedagogical Practices, and Structure of Hospital Pedagogy. The results indicated that research on Hospital Pedagogy in Roraima mostly occurred at the undergraduate level, while on the national level, articles, dissertations, and theses were found. The data revealed occasional similarities between the researched scenarios regarding problems and advancements in the regulation of care, physical and material structure, professional training, and practice. However, some peculiar indicators were noted in certain states, such as in Roraima, where there is a lack of pedagogical care in hospitals for young people, adolescents, and indigenous populations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paola Beatriz Frota Almeida, Federal University of Roraima

Atualmente é Técnica em Assuntos Educacionais da Universidade Federal de Roraima. Formada em Pedagogia, com habilitação em Coordenação Pedagógica e Pós-graduada em Psicopedagogia, Mestranda em Educação pelo PPGE/UFRR, tem experiência na área de Educação, como professora do Ensino Fundamental e como Orientadora Educacional, tendo desenvolvido atividades na Classe Hospitalar do HCSA e, associada à ABPp RN, participou do grupo de discussões sobre Psicopedagogia no estado de Roraima.

Maria Edith Romano Siems, Federal University of Roraima

Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Sorocaba; mestrado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora; doutorado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos e pós-doutorado em Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial. Professora Associada da Universidade Federal de Roraima (UFRR); Vice coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação da mesma instituição.

 

References

ALVES, Paula Pereira. O papel do jogo nos processos de aprendizagem de crianças hospitalizadas. 2015. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2015.

ANDRADE, Fernanda Lopes de. Leitura no leito: Projeto em Pedagogia Hospitalar na perspectiva de uma aprendizagem significativa. 2018. 26 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2018.

ASSIS, Walkíria de. Classe Hospitalar: um olhar pedagógico singular. São Paulo: Editora Phorte, 2009.

BARROS, Alessandra Santana Soares e; GUEUDEVILLE, Rosane Santos; VIEIRA, Sônia Chagas. Perfil da publicação científica brasileira sobre a temática da Classe Hospitalar. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 17, n. 2, p. 335-354, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-65382011000200011. Acesso em: 10 mar. 2021.

BATISTA, Crassio Augusto. O uso do computador em rede telemática no processo de ensino e aprendizagem em classe-hospitalar: o PRO-UCA e o eduquito promovendo a aprendizagem do aluno enfermo. 2013. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

BATISTA, Valéria. Ensino da linguagem escrita no contexto da Classe Hospitalar: um enfoque metalinguístico. 2015. 222 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

BOTELHO, Louise de Lira Roedel; CUNHA, Cristiano José Castro de Almeida; MACEDO, Marcelo. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, [S.l.], v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 dez. 1996.

BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 2, de 11 de setembro de 2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, 14 set. 2001. Seção 1E, p. 39-40.

BRASIL. Classe Hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Brasília, DF: MEC; SEESP, 2002.

CARDOSO, Mirelle Ribeiro. Desafios e possibilidades da ludicidade no atendimento pedagógico hospitalar. 2011. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2011.

CAVALCANTE, Michele dos Santos. Pedagogia Hospitalar: Classe Hospitalar nas unidades públicas de saúde de alta complexidade em um município da região Norte do Brasil. 2019. 33 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2019.

FONSECA, Eneida Simões da. Atendimento pedagógico-educacional para crianças e jovens hospitalizados: realidade nacional. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 1999.

FONSECA, Eneida Simões da. Atendimento escolar no ambiente hospitalar. São Paulo: Memnon, 2003.

FONSECA, Eneida Simões da. Classe Hospitalar e atendimento escolar domiciliar: direito de crianças e adolescentes doentes. Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 4, n. 1, p. 1-17, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.14393/REPOD-v4n1a2015-31308. Acesso em: 10 mar. 2021.

FONSECA, Eneida Simões da. A escolaridade na doença. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 45, n. 1, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984644440211. Acesso em: 10 mar. 2021.

FROTA, Paola Beatriz; SIEMS, Maria Edith Romano. Classe Hospitalar em Boa Vista-RR: uma experiência. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2007, Curitiba. Anais [...] Curitiba: EDUCERE, 2007.

GIANNONI, Rosana Meire. A Escola Hospitalar do Hospital A. C. Camargo: uma experiência de humanização narrada por sua fundadora. 2013. 134 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

JANNUZZI, Gilberta S. de Martinho. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. Campinas: Autores Associados, 2004.

JESUS, Edna Maria de. Desafios do atendimento pedagógico hospitalar/domiciliar em Goiás: gênero e docência no olhar dos/as agentes envolvidos/as. 2017. 206 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2017.

LOSS, Adriana Salete. Para onde vai a pedagogia: os desafios da atuação profissional na pedagogia hospitalar. Curitiba: Appris, 2014.

LUZ, Elizene Aparecida Rodrigues da. O ensino na Classe Hospitalar: práticas pedagógicas no Hospital da Criança Santo Antônio em Boa Vista (Roraima). 2020. 105 p. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, 2020.

MAGALHÃES, Marcos Vinícius Silva. Vestindo vivências: a educação em artes visuais na Classe Hospitalar. 2015. 131 f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

MATOS, Elizete Lúcia Moreira; MUGIATTI, Margarida Maria Teixeira de Freitas. Pedagogia hospitalar: a humanização integrando educação e saúde. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

MAZER, Sheila Maria; TINÓS, Lúcia Maria Santos. A Educação Especial na formação do pedagogo da Classe Hospitalar: uma questão a ser discutida. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 24, n. 41, p. 377-390, 2011.

MEDEIROS, Milena Moura. O direito à educação e as classes hospitalares: discurso de gestores de um hospital-escola. 2018. 131 p. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018.

MENDES, Karina Dal Sasso; SILVEIRA, Renata Cristina de Campos Pereira; GALVÃO, Cristina Maria. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 758-764, 2008.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 10. ed. São Paulo: Hucitec, 2007.

MORAES, Myrian Soares de. Brincando e sendo feliz: a pedagogia hospitalar como proposta humanizadora no tratamento de crianças hospitalizadas. 2013. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2013.

MORGADO, Fernanda Martimon. Classes Hospitalares e seus recursos lúdicos: uma investigação com os atores sociais envolvidos. 2011. 189 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2011.

MUTTI, Maria do Carmo da Silva. Pedagogia hospitalar e formação docente: a arte de ensinar, amar e se encantar. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

NAZARETH, Cátia Aparecida Lopes. Educação hospitalar/domiciliar no município de Juiz de Fora – Minas Gerais. Dissertação. 2012. 108 f. (Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2012.

OLIVEIRA, Roberta Ceres Antunes Medeiros de. Experiências pedagógicas em Classe Hospitalar: por uma formação docente especializada. 2019. 295 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.

ORTIZ, Leodi Conceição Meireles; FREITAS, Soraia Napoleão. Classe Hospitalar: um olhar sobre sua práxis educacional. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 82, n. 200/201/202, p. 70-77, 2001.

PACCO, Aline Ferreira Rodrigues. Panorama das classes hospitalares brasileiras: formação e atuação docente, organização e funcionamento. 2017. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Centro de Educação em Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017.

PAULA, Ercilia Maria Angeli Teixeira de. A pedagogia de projetos nas escolas dos hospitais: estratégia coletiva de construção de conhecimentos. In: SCHILKE, Ana Lúcia Tarouquela; NUNES, Lauane Baroncelli; AROSA, Armando de Castro Cerqueira (orgs.). Atendimento escolar hospitalar: saberes e fazeres. Niterói: Intertexto, 2011. p. 57-65.

PEREIRA, Roger Trindade. Panorama da produção científica sobre educação hospitalar em programas de pós-graduação no Brasil. 2019. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2019.

REIS, Luciana Vaz dos. Trabalho docente e identidade nas classes hospitalares em Goiás. 2017. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2017.

RIOS, Lívia Cristina Veiga. Pedagogia hospitalar: para além do complemento escolar. 2017. 89 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional em Saúde) – Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Rio de Janeiro, 2017.

ROCHA, Juliane Caroline Dantas. Pedagogia Hospitalar: a ludicidade como recurso pedagógico para a aprendizagem. 2016. 20 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2016.

RODRIGUES, Janine Marta Coelho (org.). Classes hospitalares. O espaço pedagógico nas unidades de saúde. Rio de Janeiro: Wak, 2012.

SALDANHA, Gilda Maria Maia Martins. A educação escolar hospitalar: práticas pedagógicas docentes com crianças em tratamento oncológico no Hospital Ophir Loyola em Belém-PA. 2012. 150 f. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2012.

SANDRONI, Giuseppina Antonia. Classe Hospitalar: a importância do acompanhamento pedagógico para crianças e adolescentes. 2011. 118 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2011.

SANTANA, Clediluce. Práticas de leitura em um hospital do município de Vitória, ES. 2012. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.

SANTOS, Cristiane Flores dos. A produção do conhecimento sobre a escolarização de crianças cronicamente enfermas: redes e repertórios acadêmicos. 2019. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2019.

SANTOS, Divina Ferreira de Queiroz. Formação do professor para a pedagogia hospitalar na perspectiva da educação inclusiva na rede municipal de Goiânia. 2012. 115 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2012.

SANTOS, Ermina Cristina Sousa. O pedagogo no contexto escolar. 2018. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2018.

SANTOS, Raffael Bruno Gomes dos; CONCEIÇÃO, Cláudia Cristina da; CAVALCANTE, Tícia Cassiany Ferro, A importância da classe hospitalar Semear do Recife no processo de continuidade da escolarização dos estudantes/pacientes com câncer. Estudos RBEP, Brasília, v. 100, n. 256, p. 633-650, 2019. Disponível em: http://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i256.4068. Acesso em: 20 mar.2021.

SCHMENGLER, Angélica Regina. Classe Hospitalar: acessibilidade na estrutura e organização para o atendimento do público-alvo da Educação Especial. 2016. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.

SILVA, Alessandro Rodrigues da. O ensino de ciências na Classe Hospitalar: uma reflexão sobre a experiência do HUJM – UFMT. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2014.

SILVA, Maria das Neves. As tecnologias como apoio à mediação pedagógica na Classe Hospitalar: desafios e possibilidades no ensino multisseriado. 2014. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

SOUZA, Keila Teixeira de. Trabalho do pedagogo hospitalar: uma experiência no Hospital da Criança Santo Antônio, em Boa Vista-RR. 2019. 26 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2019.

TEIXEIRA, Uyara Soares Cavalcanti. Matemática inclusiva: formação de professores para o ensino de Matemática em classes hospitalares. 2018. 202 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.

VASCONCELOS, Emanuele Cristina Silva Figueiredo. As tecnologias de comunicação e informação e a mediação pedagógica: uma proposta para Classe Hospitalar da rede municipal do Recife/PE. 2017. 93 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2017.

VASCONCELOS, Sandra Maia Farias. Histórias de formação de professores para a Classe Hospitalar. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 1, n. 1, p. 27-40, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984686X9118. Acesso em: 10 mar. 2021.

VASCONCELOS, Sandra Maia Farias. Intervenção escolar em hospitais para crianças internadas: a formação alternativa re-socializadora. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 1., 2006, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2006.

XAVIER, Thaís Grilo Moreira; ARAÚJO, Yana Balduíno de; REICHERT, Altamira Pereira dos Santos; COLLET, Neusa. Classe Hospitalar: produção do conhecimento em Saúde e Educação. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 19, n. 4, p. 611-622, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/h8TBkXNBxskRLbkcZJGgr7D/. Acesso em: 10 mar. 2021.

Published

2024-08-01

How to Cite

Almeida, P. B. F., & Siems, M. E. R. (2024). Integrative Review of the production of knowledge about Hospital Pedagogy in the State of Roraima compared to the national scenario in the period from 2011 to 2020. Special Education Magazine, 37(1), e28/1–35. https://doi.org/10.5902/1984686X84405

Issue

Section

Revisão de literatura/Estudo teórico