The teaching of geometry to students supported by Special Education from Brazilian scientific productions in an inclusive perspective
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X71098Keywords:
Special education, Inclusive Mathematics Education, Teaching geometry, Bibliographic researchAbstract
The aim of this study is to discuss the aspects highlighted in research involving geometry teaching to students, supported by Special Education in an inclusive perspective based on Brazilian scientific productions. For this purpose, a qualitative approach of the Bibliographic Research type is chosen. Articles published in thematic issues of scientific journals and events that include the theme Inclusive Mathematics Education were considered for the data' production. Data analysis takes place around two emerging themes: the priority of didactic resources in Geometry teaching and aspects to discuss in teacher training for teaching geometry to students with disabilities. The results show the importance of initial and continuing training to promote situations in which teachers and future teachers can experience practices with didactic resources' use, always linked to the objectives of teaching in the classroom.
Downloads
References
ALEIXO, H. P.; GRÜTZMANN, T. P. Conservação de comprimentos: análise de uma atividade envolvendo cordões. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8., 2021, Uberlândia. Anais eletrônicos [...]. Disponível em: https://www.even3.com.br/viiisipemvs2021/. Acesso em: 21 maio 2022.
BORGES, F. A.; NOGUEIRA, C. M. I. Quatro aspectos necessários para se pensar o ensino de matemática para surdos. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana, v.4, n.3, p. 1-19, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2226/1798. Acesso em: 18 maio 2022.
BORGES, F. A.; CYRINO, M. C. C. T.; NOGUEIRA, C. M. I. A formação do futuro professor de matemática para a atuação com estudantes com deficiência: uma análise a partir de projetos pedagógicos de cursos. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n.76, p.134-155, 2020. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/515/893. Acesso em: 22 maio 2022.
BORGES, F.; MAMCASZ-VIGINHESKI, L. V.; SILVA, S. C. R. Narrativa adaptada para a inclusão de alunos com deficiência visual nas aulas de matemática: uma proposta para estudo de paralelismo. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 2., 2020, Vitória da Conquista. Anais eletrônicos [...]. Disponível em: https://doity.com.br/iienemi/blog/trabalhos. Acesso em: 21 maio 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto Nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Brasília. 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/ d7611.htm. Acesso em: 10 mar. 2017.
CRECCI, V. M.; NACARATO, A. M.; FIORENTINI, D. Estudos do estado da arte da pesquisa sobre o professor que ensina matemática. Zetetikè, v. 25, n. 1, p. 1-6, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.20396/zet.v25i1.8649175. Acesso em: 28 maio 2022.
DELABONA, S. C.; CIVARDI, J. A. Conceitos geométricos elaborados por um aluno com síndrome de Asperger em um laboratório de matemática escolar. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 5, n. 9, p. 203-232, 2020. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6033. Acesso em: 21 maio 2022.
DIOGO, M. A. Ensino de geometria para uma estudante com deficiência intelectual. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 1., 2019, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos [...]. Disponível em: http://www.sbem.com.br/eventos/index.php/ENEMI/ ENEMI2019/paper/view/957/1034. Acesso em: 21 maio 2022.
GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
GRANDO, R. C. Recursos didáticos na Educação Matemática: jogos e materiais manipulativos. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, [S. l.], v. 5, n. 02, p. 393-416, 2019. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/ article/view/117. Acesso em: 13 maio. 2022.
KALEFF, A. M. M. R. (Org.). Vendo com as mãos, olhos e mente: recursos didáticos para laboratório e museu de educação matemática inclusiva do aluno com deficiência visual. Niterói: CEAD/UFF, 2016. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B0M9G EU6FsoVRGRoQTZmWTRhTGM/view?usp=sharing_eid&ts=5787e9f0 Acesso em: 18 maio 2022.
KALEFF, A. M. M. F. A construção de laboratórios de matemática inclusivos: desafios e realizações. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n.76, p. 156-169, jan./jun. 2020. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/506. Acesso em: 21 maio 2022.
LIMA, C. M. S.; ARAÚJO, M. M.; SALES, E. R. Aprendendo geometria através do uso do Tangram: um relato de experiência em uma sala especializada com alunos surdos. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 2016, São Paulo. Anais eletrônicos [...]. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/4837_ 3303_ID.pdf. Acesso em: 21 maio 2022.
MARTINS, E. F.; LIEBAN, D. Quando a geometria e a combinatória se encontram: a integração de recursos físicos e digitais contemplando diferentes saberes e deficiências. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 2., 2020, Vitória da Conquista. Anais eletrônicos [...]. Disponível em: https://doity.com.br/iienemi/blog/trabalhos. Acesso em: 21 maio 2022.
MENEZES, D. C.; OLIVEIRA, C. R. O ensino de geometria para alunos surdos nos anos iniciais do ensino fundamental – relato de experiência. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 2., 2020, Vitória da Conquista. Anais eletrônicos [...]. Disponível em: https://doity.com.br/iienemi/blog/trabalhos. Acesso em: 21 maio 2022.
MOTA, F. M.; LOZADA, C. O. O contrato didático no ensino de matemática: uma revisão sistemática de literatura de teses e dissertações produzidas no período de 2000 a 2020. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana, v. 12, n. 4, p. 1-27, 2021.
PINTO, V. L. L. S.; OLIVEIRA, G. A. T.; BRITTO, S. V. S.; ANDRADE, F. C. A conscientização sobre a inclusão de deficientes visuais na formação de professores do 1º segmento através de uma proposta alternativa para o ensino de geometria. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 2016, São Paulo. Anais eletrônicos [...]. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/5150 _3180_ID.pdf. Acesso em: 21 maio 2022.
REIS, F. B.; SILVA, J. R.; SÁ, L. R. Geometria plana e deficiência visual: uma proposta de ensino sobre as características do triângulo retângulo utilizando miriti. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13., 2019, Cuiabá. Anais eletrônicos [...]. Disponível em: https://www.sbemmatogrosso.com.br/eventos/index.php/enem/2019/paper/viewPaper/2697. Acesso em: 21 maio 2022.
RESENDE, G.; MESQUITA, M. G. B. F. Principais dificuldades percebidas no processo ensino-aprendizagem de matemática em escolas do município de Divinópolis, MG. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v.15, n.1, p. 199-222, 2013.
ROCHA, F. B. M.; KAWAZAKI, T. F. Desenvolvimento de conceitos da geometria espacial com alunas surdas à luz da teoria histórico-cultural. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 2016, São Paulo. Anais eletrônicos [...]. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/7354_4111_ID.pdf. Acesso em: 21 maio 2022.
RODRIGUES, David. Dez ideias (mal) feitas sobre a educação inclusiva. In: RODRIGUES, D. (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176/22872. Acesso em: 28 maio 2022.
SILVA, M. D.; CARVALHO, L. M. T. L.; PESSOA, C. A.S. Conhecimentos mobilizados por uma professora de Matemática no ensino de sólidos geométricos para uma estudante cega. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 9, n. 20, p. 306-330, 2021. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/ view/ 6245. Acesso em: 21 maio. 2022.
SILVEIRA, M. R. A. A dificuldade da matemática no dizer do aluno: ressonâncias de sentido de um discurso. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 761-779, set./dez. 2011.
VOSGERAU, D. S. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 165-189, 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/2317. Acesso em: 28 maio 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Special Education Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).