Teacher’s conception of regular teaching about to learning, curriculum, teaching and evaluation of the student with intellectual disability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X43241

Keywords:

Special education, intellectual disability, conception.

Abstract

The study aimed to identify, from the teachers' reports, the favorable and unfavorable conceptions regarding the teaching, curriculum, evaluation and learning of the student with intellectual disability. Four teachers, who worked in municipal schools in Elementary School I, in a municipality in the interior of the state of Paraná participated in the research. The approach used was qualitative descriptive research, through semi-structured interviews and content notebooks. A guide was prepared for the interview and analyzed by judges. The collection was carried out in two sessions: the first, through semi-structured interview, and the second, using the content notebook. The conceptions identified, trough content analyses, were separated into favorable and unfavorable in relation to learning, curriculum, teaching and evaluation of students with intellectual disabilities. In the participants' conception: all students are able to learn, but do not keep pace with classmates; the adapted curriculum is suitable for students with intellectual disabilities, however, there is a dichotomy between adapting content or adapting activities; the collaborative teaching is the most effective; the evaluation is seen as a failure in the education systems and sometimes they attribute that the evaluation must be equal to the other students, and now it should be different and specific.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vera Lucia Mendonça Nunes, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Marília, São Paulo, Brasil.

Mestra pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Marília, São Paulo, Brasil.

Eduardo Jose Manzini, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Marília, São Paulo, Brasil.

Professor doutor na Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Marília, São Paulo, Brasil.

References

ANACHE, Alexandra Ayach. Dimensões subjetivas envolvidas na avaliação da aprendizagem de pessoas com deficiência intelectual. In: MARTINEZ, Mitjáns Albertina; SCÓZ, Beatriz Judith Lima; CASTANHO, Marisa Irene Siqueira. Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília, DF: Líber Livro. 2012. p. 219-247.

BARDIN, Laurence. Análise do conteúdo. Lisboa/ Portugal: Edições 70, 1977.

BARROCO, Sonia Mari Shima; LEONARDO, Nilza Sanches Tessaro; SILVA, Tânia dos Santos Alvarez da. Educação especial e teoria histórico cultural: em defesa da humanização. Maringá: EDUEM, 2012.

BRASIL. Adaptações curriculares em ação: estratégias para a educação de alunos com necessidades educacionais. Secretaria de Educação Especial. Brasília, DF: MEC/ SEEP, 1999.

BRASIL. Projeto Escola Viva - Garantindo o acesso e permanência de todos os alunos na escola - Alunos com necessidades educacionais especiais. Adaptações curriculares de grande porte. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2000.

BRASIL. Resolução nº 2, de 11 de setembro de 2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília, DF, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: 10 dez. 2018.

BRASIL. Estratégias para a educação de alunos com necessidades educacionais especiais. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2003. (Saberes e práticas da inclusão; 4).

BRASIL. Ministério da Educação. Saberes e práticas de inclusão: recomendações para a construção de escolas inclusivas. Brasília, DF: MEC, Secretaria da Educação Especial, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Normativa nº- 10, de 24 de abril de 2007. Brasília, DF, 2007. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/provinha_brasil/legislacao/2007/provinha_brasil_portaria_normativa_n10_24_abril_2007.pdf. Acesso em: 25 maio 2020.

CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. A inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais em classes comuns: avaliação do rendimento acadêmico. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) - Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2001.

CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. Avaliação das possibilidades de ensino colaborativo no processo de inclusão escolar do aluno com deficiência mental. 2004. Tese (Doutorado em Educação Especial) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004.

CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. Práticas em educação especial e inclusiva na área da deficiência mental. Bauru: MEC/FC/SEE, 2008.

CARVALHO, Rosita Edler. Removendo barreiras para a aprendizagem: educação inclusiva. Porto Alegre: Mediação, 2011.

CARVALHO, Tereza Cristina de. Desafios e possibilidades de um trabalho colaborativo para a formação continuada com docentes do ensino médio público. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP, Marília, 2018.

DIAS, Sabrina Alves. Atuação colaborativa entre o professor do atendimento educacional especializado e do ensino regular: a importância da gestão. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP, Marília, 2018.

FELIPPE, Neide Maria de Andrade; CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. O processo colaborativo entre educação especial e educação comum na inclusão escolar do aluno autista. In: RODRIGUES, Olga Maria Piazentin Rolim; CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. (org.). Práticas inclusivas: fazendo a diferença. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014.

LEFRANÇOIS, Guy R. Teorias da aprendizagem: o que o professor disse. São Paulo: Cengage Learning, 2018.

LEONEL, Waléria Henrique dos Santos; LEONARDO, Nilza Sanches Tessaro. Concepções de professores da educação especial (APAEs) sobre a aprendizagem e desenvolvimento do aluno com deficiência intelectual: um estudo a partir da teoria Vygotskiana. Rev. Bras. Ed. Esp. Marília, v.20, n.4, p.541-554, 2014.

MANZINI, Eduardo José. Análise de entrevista. Marília: Abpee, 2020.

MANZINI, Eduardo José. Considerações sobre a elaboração de roteiro para entrevista semiestruturada. In: MARQUEZINE, Maria Cristina.; ALMEIDA, Maria Amélia.; OMOTE; Sadao (org.). Colóquios sobre pesquisa em educação especial. Londrina: Eduel, 2003. p.11-25.

MARCHESI, Álvaro. A prática das escolas inclusivas. In: COLL, César; MARCHESI, Álvaro; PALACIOS, Jesús (org.). Transtornos do desenvolvimento e necessidades educativas especiais. Tradução de Fátima Murad. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004. p.31-48.

MENDES, Enicéia Gonçalves. Colaboração entre ensino regular e especial: o caminho do desenvolvimento pessoal para a inclusão escolar. In: MANZINI, Eduardo José. (org.). Inclusão e acessibilidade. Marília: Abpee, 2006. p. 29 – 41.

MUNIZ, Joice Daiane; GALVANI, Marcia Duarte. Ensino colaborativo e adaptação curricular: atuação e concepção dos professores no processo de inclusão escolar. In: MENDES, Enicéia Gonçalves et al. (org.). Da teoria à práxis: vivenciando a colaboração no dia a dia escolar, Marília: Abpee, 2020. p. 15-26.

PADILHA, Anna Maria Lunardi. Desenvolvimento psíquico e educação escolar dos estudantes com deficiência intelectual. In: ALMEIDA; Maria Amélia; MENDES, Enicéia Gonçalves; POSTALLI, Lidia Maria Marson. (org.). Práticas pedagógicas inclusivas em contextos escolares. Marília: Abpee, 2018. p.161-180

PADILHA, Anna Maria Lunardi. Desenvolvimento psíquico e elaboração conceitual por alunos com deficiência intelectual na educação escolar. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v.23, n. 1, p. 9-20, 2017.

SILVA, Mariana Cesar Verçosa; MELETTI, Silvia Márcia Ferreira. Estudantes com necessidades educacionais especiais nas avaliações em larga escala: Prova Brasil e ENEM. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 20, n. 1, p. 53-68, 2014.

STAINBACK, Susan; STAINBACK, William. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999. p. 230-332.

VIGOTSKII, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Ramanovich; LEONTIEV, Alex N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: ícnone; São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1988. p.103-118.

Published

2020-07-08

How to Cite

Nunes, V. L. M., & Manzini, E. J. (2020). Teacher’s conception of regular teaching about to learning, curriculum, teaching and evaluation of the student with intellectual disability. Special Education Magazine, 33, e23/ 1–20. https://doi.org/10.5902/1984686X43241