The evaluation action in the area of intellectual disability: between improvisations and uncertainties
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X33065Keywords:
Multifunctional resource room, Pedagogical evaluation criteria, Schooling.Abstract
This article deals with the pedagogical evaluation of the schoolchild with intellectual disability in an inclusive perspective, in the context of the Specialized Educational Service (AEE). The objective was to analyze how the evaluation in this area was performed considering two axes: the identification and referral to the multifunctional resource room (SRM) and the pedagogical evaluation carried out by the specialized teacher to follow the students' learning. It seeks to identify if there are indicators or references that guide the evaluation action and the pedagogical work in SRM. For the analysis of the data, the Atlas Ti software was used, which enabled the coding and categorization of the answers, searching the units of analysis and, theoretically, the study was based on the genetic-causal method of Vygotski (2001; a gap between what is proposed in law and the conditions for its realization in the daily life of educational systems and the identification of the condition of intellectual disability through medical diagnosis and not the evaluation of the pedagogical process. of which the role of SMR in the area of intellectual disability in relation to the student's schooling and, once again, the imbalance between assessing the potentialities or assessing whether the condition presented refers to intellectual disability.
Downloads
References
ANACHE, Alexandra Ayach.; RESENDE, Danielly Araújo Rosado. Caracterização da avaliação da aprendizagem nas salas de recursos multifuncionais para alunos com deficiência intelectual. Revista Brasileira de Educação, vol. 21, núm. 66, julio-septiembre, 2016, pp. 569-591
ANJOS, Hildete Pereira dos. Analisando um recorte local das Políticas Brasileiras para a Educação Inclusiva. In: MENDES, E.G.; CIA, F. (orgs.) Inclusão Escolar e o Atendimento Educacional Especializado. São Carlos: ABPEE, 2014, p.41-58.
ARANHA, Maria Salete Paradigmas da relação da sociedade com as pessoas com deficiência. Revista do Ministério Público do Trabalho, ano XI, mar.2001, p.160-173.
ARANHA, Maria Salete; ADAMS, David Michael. Organização dos Serviços de Educação Especial nos Estados Unidos: uma análise crítica. In: GIROTO, Claudia Regina Mosca. et.al. (orgs). Servicios de apoyo em Educación Especial: una mirada desde diferentes realidades. Alcalá de Henares (Espanha): Universidad de Alcalá, 2014, p.37-54.
BRANDÃO, Ida. La Educácion Especial em Portugal. In: GIROTO, Claudia Regina Mosca. et.al. (orgs). Servicios de apoyo em Educación Especial: una mirada desde diferentes realidades. Alcalá de Henares (Espanha): Universidad de Alcalá, 2014, p.79-104.
BRASIL. Ministério da Educação. Nota Técnica Nº 04, de 23 de janeiro de 2014. Orientação quanto a documentos comprobatórios de alunos com deficiência, transtornos globais do desenvolvimento e altas habilidades/superdotação no Censo Escolar. Brasília, DF: MEC/SECADI/DPEE, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Atendimento Educacional Especializado para o aluno com deficiência intelectual. Brasília: MEC;SEESP, 2010.
BRASIL, Secretaria de Educação Especial. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, janeiro de 2008.
BRIDI, Fabiane Romano de Souza. Avaliação inicial no atendimento educacional especializado: dilemas e consequências. Revista Educação Especial. v. 25, n. 44, p. 499-512, set./dez. 2012.
DAINÊZ, Débora. A inclusão escolar de crianças com deficiência mental: focalizando a noção de compensação na abordagem histórico-cultural. 2009, 148p. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP. Piracicaba (SP), 2009.
DAINÊZ, Débora. A formação da criança com deficiência intelectual na condição da educação inclusiva: algumas considerações. In: MONTEIRO; FREITAS; CAMARGO (orgs.). Relações de ensino na perspectiva inclusiva: alunos e professores no contexto escolar. Araraquara, SP: Junqueira&Marin, 2014, p.59-83.
DENARI, Fátima Elisabeth. De classes especiais e atendimento educacional especializado: a elegibilidade de alunos como foco. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial , v. 1, n.1, p. 45-52, Jun.-Dez., 2014.
FERREIRA, Maria Cecília Cacareto. Prefácio. In: MONTEIRO, Maria Inês Bacellar.; FREITAS, Ana Paula de.; CAMARGO, Evani Andreatta Amaral (orgs.) Relações de Ensino na Perspectiva Inclusiva: alunos e professores no contexto escolar. Araraquara: Junqueira & Marin, 2014, p.13-21.
GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. Tecnologia assistiva para uma escola inclusiva: apropriação, demanda e perspectivas. 2009. Fls346. Tese (doutorado) - Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação, 2009.
HERADÃO, Júlia Gomes. Avaliação Pedagógica para decisão de atendimento em SR de DI: aspectos relevantes na perspectiva de professores especialistas. São Carlos/SP, 2014, 126p. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de São Carlos.
JESUS, Denise Meyrelles; AGUIAR, Ana Marta Biachi. O calcanhar de Aquiles: do mito grego ao desafio cotidiano da avaliação inicial nas salas de recursos multifuncionais. Revista Educação Especial. v. 25 . n. 44, p. 399-416, set./dez. 2012.
JESUS, Denise Meyrelle.; VIEIRA, Alexandro Braga; GONÇALVES, Agda Felipe Silva. Observatório Nacional de Educação Especial no Estado do Espírito Santo: compreendendo o funcionamento das Salas de Recursos Multifuncionais pela via da Formação Docente. In: MENDES, E.G.; CIA, F. (orgs.) Inclusão Escolar e o Atendimento Educacional Especializado. São Carlos: ABPEE, 2014, p. 91-106.
MALHEIRO, Cecília Lima; MENDES, Enicéia Gonçalves. Sala de Recursos Multifuncionais: formação, organização e avaliação. Jundiaí: Paco Editorial, 2017, 244p.
MENDES, Enicéia Gonçalves; MALHEIRO, Cecília Lima. Sala de recursos multifuncionais: é possível um serviço “tamanho único” de atendimento educacional especializado? In: MIRANDA, Terezinha Guimarães; GALVÃO FILHO, Teófilo Alves (orgs). O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012. P. 343-359.
MCGHIE-RICHMOND, Donna; SUNG, A.N. Applying Universal Design for Learning to Instructional Lesson Planning. Disponível em: file:///F:/SME%20-%20SP/EScrita%20documentos%20curriculo/[A]%20UDL%202.pdf. Acesso em 03/11/2017.
OLIVEIRA, Anna Augusta Sampaio de. Conhecimento Escolar e Deficiência Intelectual: dados da realidade. Curitiba, CRV, 2018, 168p.
OLIVEIRA, Anna Augusta Sampaio de. Atendimento Educacional Especializado: Nova Proposta? Velhos Problemas In:MENDES, Enicéia Gonçalves; ALMEIDA, Maria Amélia. (orgs.) Inclusão Escolar e Educação Especial no Brasil: Entre o Instituído e o Instituinte.1ª ed.Marília : ABPEE, 2016, v.I,378p.
OLIVEIRA, Anna Augusta Sampaio de. Um diálogo Esquecido: a vez e a voz de adolescentes com deficiência. Bauru: Práxis, 2007.
OLIVEIRA, Anna Augusta Sampaio de, LEITE, Lúcia Pereira. Construção de um sistema educacional inclusivo. Ensaio. Avaliação e Políticas Públicas em Educação. v.15, p.511 - 524, 2007.
OLIVEIRA, Cássia Carolina Braz; MANZINI, Eduardo José. Encaminhamento e Perfil do Público-Alvo da Educação Especial de uma Sala de Recursos Multifuncionais: Estudo de Caso. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 22, n. 4, p. 559-576, Out.-Dez., 2016.
PADILHA, Anna Maria Lunardi. Práticas Pedagógicas na Educação Especial: a capacidade de significar o mundo e a inserção cultural do deficiente mental. Campinas: Autores Associados, 2001.
PLETSCH, Márcia Denise; ROCHA, Maíra Gomes de Souza da; OLIVEIRA, Mariana Corrêa Pitanga de. Organização e oferta do Atendimento Educacional Especializado para alunos com deficiência intelectual e múltipla na Baixada Fluminense. Revista Linhas. Florianópolis, v. 17, n. 35, p. 102-121, set./dez. 2016.
PLETSCH, Márcia Denise. A escolarização de pessoas com deficiência intelectual no Brasil: da institucionalização às políticas de inclusão (1973-2013). Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 22(81). Arizona State University. 2014. Acesso em 20 de maio de 2015. Disponível em: http://epaa.asu.edu/ojs/
PORTER, 1997, apud RODRIGUES, Luzia Lima, et.al. (orgs.). Percursos em Educação Inclusiva em Portugal: dez estudos de caso. Lisboa: Universidade Técnica de Lisboa, 2007,
SCAVONI, Mariana Paula Pereira.., OLIVEIRA, Anna Augusta Sampaio de. Formação de professores na escola inclusiva brasileira: o ponto de vista do profissional do Atendimento Educacional Especializado In: Pedagogia 2015. Encuentro Internacional por la unidad de los educadores.. Habana - Cuba: Ministerio de Educacion, 2015. p.1641 – 1662.
TARTUCCI, Dulcéria; CARDOSO, Camila Rocha; FLORES, Maria Marta Lopes. Salas de Recursos Multifuncionais em Góias: formação docente e organização do trabalho pedagógico. In: MENDES, E.G.; CIA, F. (orgs.) Inclusão Escolar e o Atendimento Educacional Especializado. São Carlos: ABPEE, 2014, 238 p.
VELTRONE, Aline Aparecida; MENDES, Enicéia Gonçalves. Caracterização dos profissionais responsáveis pela identificação da deficiência intelectual em escolares. Revista Educação Especial, vol. 24, núm. 39, enero-abril, 2011, pp. 61-75
VYGOTSKI, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich. Estudos sobre a história do comportamento: o macaco, o primitivo e a criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996, 252p.
VYGOTSKI, Lev Semenovich. Fundamentos da Defectologia – Obras Completas – tomo cinco. Cuba: Editorial Pueblo y Educación, 1997. 391p.
VYGOTSKI, Lev Semenovich. A Construção do Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001, 496 p.
VYGOTSKI, Lev Semenovich. Teoria e Método em Psicologia. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).