When inclusion is not efferctive: the evasion of deaf students in college

Authors

  • Denise Macedo Ziliotto Universidade La Salle
  • Denise Jordão Souza Universidade La Salle
  • Fadua Ionara Andrade Universidade La Salle

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X28482

Keywords:

Deafness, Evasion, Inclusion, University.

Abstract

The end of the twentieth century evidenced an important increase in college institutions in Brazil and, consequently, the number of courses and places available. This policy led to a significant increase in enrollments and the insertion of social groups that could not see their presence in the university. In this context, it was identified the inclusion of students with disabilities, as a consequence of inclusion policies in basic education and of affirmative actions of accessibility to higher education. However, the evident evasion that constantly increase in Brazilian institutions also occurs in this group of students, whose permanence is relevant due to the social and professional conditions that education could make possible. In this context, the research analyzed the evasion of deaf students in a private higher education institution (IES), based on documentary research, where academic data from years2000 to 2013 were analyzed through descriptive statistics. The results indicate that 61% of the students come from special education schools, and the entrance channel with the highest prevalence is the vestibular (87.88%), and the undergraduate courses are the choice of 51.52% of students who have been enrolled in the period studied. Data on academic movements indicate that 66.67% of deaf students or hearing impaired (AD) experienced changes in relation to the initial organization of the semester in which they were enrolled. The evasion of studied group occurred exclusively in the first two semesters of the course, which may indicate that the difficulties of permanence are present from the beginning of the academic course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Macedo Ziliotto, Universidade La Salle

Doutora em Psicologia Social pela USP. Mestre em Administração pela UFRGS. Psicóloga e jornalista pela PUCRS. Docente e pesquisadora do PPG de Educação na Univesidade La Salle.

Denise Jordão Souza, Universidade La Salle

Graduanda em Psicologia pela Universidade La Salle. Bolsista de Iniciação Científica.

Fadua Ionara Andrade, Universidade La Salle

Administradora e Mestre em Educação pela Universidade La Salle.

References

ANSAY, Noemi Nascimento. A Inclusão de Alunos Surdos no Ensino Superior. Revista do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Musicoterapia, Curitiba v.1, p. 1-141, 2010. Disponível em: file:///C:/Users/ASUS/Downloads/174-206-1-PB%20(9).pdf. Acesso em 25 Abril 2017.

ALENCAR, Liliana de Mello Braz. A evasão discente no contexto da reestruturação universitária: o caso dos cursos de administração e ciências contábeis da Universidade Federal do Espírito Santo, Dissertação, 2014. Disponível em:<http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFES_4034d2b54036dd209a83c7ba38c3f7c6> acesso em 25 Abril 2017.

BAGGI, Cristiane Aparecida dos Santos; LOPES, Doraci Alves. Evasão e avaliação institucional no ensino superior: uma discussão bibliográfica. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v.16, n. 2, p. 355-374, July 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141440772011000200007&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 25 abr. 2017. <http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772011000200007>.

BISOL, Cláudia Alquatiet al. Estudantes surdos no ensino superior: reflexões sobre a inclusão. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 40, n. 139, p. 147-172, Abr. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000100008&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 30 abr. 2017. <http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742010000100008>.

BRASIL. Ministério da Educação. Ensino Superior: Em 10 anos, número de matrículas de alunos com deficiência sobe 933,6%. Brasília, 2012. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=18124>. Acesso em 20 abr. 2017.

CISLAGHI, Renato. Um Modelo de Sistemas de Gestão do Conhecimento em um Framework para a Promoção da Permanência Discente no Ensino de Graduação. Universidade Federal de Santa Catarina, Tese, 2008. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/91544/250753.pdf?sequence=1&isAllowed=y>Acesso em 25 abr. 2017.

COSTA, Danielle Dias da; FERREIRA, Norma-Iracema de Barros. O PROUNI na educação superior brasileira: indicadores de acesso e permanência. Avaliação (Campinas), Sorocaba , v. 22, n. 1, p. 141-163, jun. 2017 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772017000100141&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 07 mai. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/s1414-40772017000100008.

COUTINHO, Kátia Soares; RODRIGUES, Graciela Fagundes; PASSERINO, Liliana Maria. O Trabalho de Colaboradores com Deficiência nas Empresas: com a Voz os Gestores de Recursos Humanos. Rev. bras. educ. espec., Marília , v. 23, n. 2, p. 261-278, June 2017 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382017000200261&lng=en&nrm=iso>. access on 16 Jun. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-65382317000200008

CRUZ, José Ildon Gonçalves da; DIAS, Tárcia Regina da Silveira. Trajetória escolar do surdo no ensino superior: condições e possibilidades. Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 15, n. 1, p. 65-80, abr. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382009000100006&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 30 jun. 2017.<http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382009000100006>.

DAROQUE, Samantha Camargo. Alunos Surdos no Ensino Superior: uma discussão necessária.Universidade Metodista de Piracicaba, Dissertação, 2011. Disponível em: https://www.unimep.br/phpg/bibdig/pdfs/docs/03062013_143934_samantha.pdf

FELICETTI, Vera Lucia; FOSSATTI, Paulo. Alunos ProUni e não ProUni nos cursos de licenciatura: evasão em foco. Educ. rev., Curitiba , n. 51, p. 265-282, mar. 2014 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100016&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 07 abr. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602014000100016.

FERNANDES, Sueli; MOREIRA, Laura Ceretta. Políticas de educação bilíngue para surdos: o contexto brasileiro. Educ. rev., Curitiba , n. spe-2, p. 51-69, 2014 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000600005&lng=en&nrm=iso>.access on 05 May 2017. http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.37014.

GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censup- Censo da Educação Superior2015. 2015. Disponível em:<http://sistemascensosuperior.inep.gov.br/censosuperior_2015/>Acesso em: 30 Abril 2017.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. InepData - Consulta de Informações Educacionais.2015.Disponível em: <http://inepdata.inep.gov.br/analytics/saw.dll?Dashboard> Acesso em 26 abr. 2017.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matrículas no ensino superior crescem 3,8%. 2014. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/matriculas-no-ensino-superior-crescem-3-8/21206> Acesso em 30 abr. 2017.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Reuni – Reestruturação e Expansão das Universidades Federais Diretrizes Gerais. 2007. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/diretrizesreuni.pdf> Acesso em 20 abr. 2017.

LANZER, E., NUNES, G., SERRA, F. Abordagem do Marketing de Relacionamento no Ensino Superior: um estudo exploratório. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIANA AMÉRICA DO SUL, 6., 2006, Blumenau. Anais eletrônicos INPEAU (Instituto de Pesquisas e Estudos em Administração Universitária). Disponível em: https//repositório.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/102362/225160.pdf?sequence=1&isAllowed=y- Acesso em 15 Abril 2017.

MARTINS, Diléia Ap.; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa. Exame Nacional do Ensino Médio e acesso de estudantes surdos ao Ensino Superior Brasileiro. Pro-Posições, Campinas, v. 26, n. 3, p. 83-101, dez. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072015000300083&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 14 maio 2017. <http://dx.doi.org/10.1590/0103-7307201507804>.

MOURA, Adelso Fidelis de. Acesso ao ensino superior: a experiência do aluno surdo no ensino médio.Universidade Estadual Paulista, Dissertação de mestrado. 2016. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/handle/11449/136338> Acesso em 04 abr. 2017.

OLIVEIRA, Romualdo Portela de. A transformação da educação em mercadoria no Brasil. Educ. Soc., Campinas , v. 30, n. 108, p. 739-760, out. 2009 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302009000300006&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 14 jul. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302009000300006.

SCHIAVON, Daiane Natalia. Práticas pedagógicas com alunos surdos: sala de recursos e classe comum. 2012. 111 f. Dissertação – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2012. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/handle/11449/90116> Acesso em 30 jun. 2017.

SILVA, Carine Mendes da; SILVA, Daniele Nunes Henrique e; SILVA, Renata Carolina da.Inclusão e processos de escolarização: narrativas de surdos sobre estratégias pedagógicas docentes. Psicol. estud., Maringá, v. 19, n. 2, p. 261-271, jun. 2014 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722014000200009&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 30 abr. 2017. <http://dx.doi.org/10.1590/1413-737222245009>.

SILVA, Francisca Islandia Cardoso da e et al. Evasão escolar no curso de educação física da Universidade Federal do Piauí. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 17, n. 2, p. 391-404, jul. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772012000200006&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 30 abr. 2017. <http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772012000200006>.

SILVA, Glauco Peres da. Análise de evasão no ensino superior: uma proposta de diagnóstico de seus determinantes. Avaliação (Campinas), Sorocaba , v. 18, n. 2, p. 311-333, jul. 2013 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772013000200005&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 10 jun. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772013000200005.

SILVA FILHO, Roberto Leal Lobo e et al. A evasão no ensino superior brasileiro. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 37, n. 132, p. 641-659, dez. 2007. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742007000300007&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 25 abr. 2017. <http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742007000300007>.

SLHESSARENKO, Michelli. Atração e retenção de alunos nos cursos superiores de uma instituição pública.Universidade Regional de Blumenau,Dissertação, 2016. Disponível em: <http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/FURB_e5710f5a6abcd7458b1ca20dac1a7b9a>http://www.bc.furb.br/docs/DS/2016/361476 11.pdf Acesso em 25 Abril 2017.

SOARES, Rúbem da Silva. Educação bilíngue de surdos: desafios para a formação de professores. 2013. Dissertação. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, 2013. doi 10 11606/D 48 2013 tde- 27062013-152059. Disponível em: Acesso em 30 jun. 2017.

SOUSA, Andréia da Silva Quintanilha; MACIEL, Carina Elisabeth. Expansão da Educação superior: permanência e evasão em cursos da Universidade Aberta do Brasil. Educ. rev., Belo Horizonte , v. 32, n. 4, p. 175-204, dez. 2016 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982016000400175&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 16 jul. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698161689.

SOUZA, Marcia Cristina de; SALVI, Rosane Figueiredo; NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius; LORENCINI JÚNIOR, Álvaro. Contextos Educacionais Inclusivos de Alunos Surdos: Ações frente à realidade inclusiva de professores de matemática da educação básica. Dissertação. Universidade Estadual de Londrina. Centro de Ciências Exatas. Londrina, 2013. Disponível em:<http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UEL_008774564a6ad40a8d773c659cdaa964> Acesso em 30 jun. 2017.

Published

2018-08-14

How to Cite

Ziliotto, D. M., Souza, D. J., & Andrade, F. I. (2018). When inclusion is not efferctive: the evasion of deaf students in college. Special Education Magazine, 31(62), 727–740. https://doi.org/10.5902/1984686X28482