Inclusion of deafblind students and the regular teachers performance: a systematic bibliographic review

Authors

  • Ana Paula Silva Cantarelli Branco UFSCAR
  • Daniela Leal Centro Universitário Moura Lacerda

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X26295

Keywords:

Special Education, Inclusion, deafblind

Abstract

This research aims to present a systematic review of studies on the inclusion of deafblind students and the performance of teachers and staff in the school context. We research articles, dissertations and theses. For online journals we went to the website of CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, in portuguese), and also we used the website “Portal Digital de Teses e Dissertações”. Twenty years of publications were selected, from 1996 to 2016. The following criteria were combined: Deafblindness, Special Education, Disability, Learning, Inclusion, School, Teacher, Teaching, Teaching and Teaching Strategies, in both Portuguese and English language. After the selection, through the reading of the title and abstract, we found 28 articles in which 03 were analyzed. The search for the theses and dissertations resulted in 11 researches and 06 were analyzed because they were related to the object of the study. The review enabled the majority analysis of research at the national level, and one in the international context. The objectives, samples, types of study, instrument and emphasis on the main results were analyzed. The studies implied in the absence of planned actions and fragmentation of the activities of the Specialized Educational Assistance, as well as lack of training of professional teachers and interpreter guides specialized in the pedagogical practice to the deafblind student. It is concluded that it is necessary to create possibilities for the promotion of continuous training in services in order to provide opportunities articulated in their daily practices to teachers of resource rooms, teacher of common room and guides-interpreters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Silva Cantarelli Branco, UFSCAR

Mestre em Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem - Universidade Estadual "Julio Mesquita Filho" - UNESP -Bauru (2015). Foi membra do Grupo de Estudos e Pesquisa em Deficiência e Inclusão - GEPDI - (2013-2015) em que desenvolveu pesquisa sobre Acessibilidade no Ensino Superior de Pós-graduação. Atualmente cursa Doutorado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Pertence ao Grupo de Pesquisas Formação de Recursos Humanos em Educação Especial (GP-FOREESP). Desenvolve pesquisa na Educação Especial e Políticas Educacionais Inclusivas.

Daniela Leal, Centro Universitário Moura Lacerda

Doutora e Mestre em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Especialista em Educação Inclusiva e Deficiência Mental (PUC-SP) e Psicopedagogia (UniSant'Anna). Graduada em Pedagogia pela UniSant'Anna (1999). Atualmente é professora no Programa de Pós-graduação em Educação (Mestrado) e no curso de Pedagogia do Centro Universitário Moura Lacerda (Ribeirão Preto). Seus principais temas de pesquisa e atuação relacionam-se à educação especial, tanto em seus aspectos históricos quanto contemporâneos, e à história da psicologia, com enfoque na concepção teórica de Alfred Adler. Pesquisadora, desde 2007, do Núcleo Interinstitucional de Estudos e Pesquisas em História da Psicologia - NIEHPSI (PUC-SP). Membro associada da Sociedade Brasileira de História da Psicologia (SBHP); da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial (ABPEE) e da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED).

Published

2018-06-06

How to Cite

Branco, A. P. S. C., & Leal, D. (2018). Inclusion of deafblind students and the regular teachers performance: a systematic bibliographic review. Special Education Magazine, 31(61), 323–338. https://doi.org/10.5902/1984686X26295