The conceptual influences of Christianity on disability: the role of Religious Education in the construction of subjects of rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X25002

Keywords:

Disability, Religious Education, Subjects of rights

Abstract

The Christian tradition, from its beginnings, was involved with people with disabilities proposing alternatives to the conditions found in historical social reality through their diaconal practices. These actions contributed to break with the idea of divine punishment. However, ideas related to Christian religiosity were conceptualized as: “ gift of God, God wanted it or God does not give a bigger cross that can not be carried”. With the rise of a human rights era and the struggle of people with disabilities for occupying the social space and citizen participation, these visions eventually became symbols of the stigmatization of disability. In this way, from a bibliographical research, this article intends to point out some aspects that the Religious Teaching, in its pedagogical practice, can contribute to reinterpret the images of the deficiency from an inclusive perspective. It is concluded that concepts such as recognition, knowledge and inclusion need to be understood from a perspective of otherness, corroborating for the construction of the disabled person as subject of rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thyeles Moratti Precilio Borcarte Strelhow, Faculdades EST

Doutorando em Teologia - Religião e Educação - pela Faculdades EST com financiamento do CNPq (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). A pesquisa que venho desenvolvendo é sobre as construções sociais da deficiência no mercado de trabalho e suas implicações na ocupação do ambiente de trabalho das pessoas com deficiência. Mestre em Teologia - Religião e Educação pela Faculdades EST, tendo a dissertação o título "Pessoa com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA), dignidade humana e atendimento socioeducacional: um olhar para as percepções familiares". Graduado em Pedagogia - Séries Iniciais do Ensino Fundamental pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS - 2010). Bacharel em Teologia pela Faculdades EST (2015). Contribuo com o Núcleo de Pesquisa em Direitos Humanos, Núcleo de Estudos de Ética Contemporânea e com o Grupo de Pesquisa em Currículo, Identidade Religiosa e Práxis Educativa e como conselheiro suplente do Conselho Estadual de Direitos Humanos. Temas de interesse relacionados à Religião e Educação: cidadania, políticas públicas, democratização, inclusão, Ensino Religioso, Transtorno do Espectro do Autismo (TEA), pessoa com deficiência e direitos humanos.

Published

2018-06-06

How to Cite

Strelhow, T. M. P. B. (2018). The conceptual influences of Christianity on disability: the role of Religious Education in the construction of subjects of rights. Special Education Magazine, 31(61), 275–284. https://doi.org/10.5902/1984686X25002