The body-art: the performativity in focus

Authors

  • Gisela Reis Biancalana Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2595523333834

Keywords:

Body, Art, Performance

Abstract

The present text aims to reflect on the body in state of art bringing the performativity of Marina Abramovich as an example of the discussion raised. Therefore, the methodological course adopted to leverage the proposed discussion was to develop a brief history, only in the sense of situating the reflection. Next, we discuss some current approaches focused on self-care to finally bring Performance Art and the artist Marina Abramovich as an example of the reflective propositions raised.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBA, Eugenio; SAVARESE, Nicola. A arte secreta do ator: dicionário de antropologia teatral. São Paulo: Hucitec; Campinas: Unicamp, 1995.

BONDÍA, Jorge Larrosa. “Notas sobre a experiência e o saber de experiência”. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, Rio de Janeiro, jan./abr., 2002.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Ed. Perspectiva/USP, 2002.

CORBIN, Alain; COURTINE, Jean Jacques; VIGARELLO, Georges. História do corpo. Vol. 3: As mutações do olhar: O Século XX. Petrópolis: Vozes, 2008.

DIDI-HUBERMANN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.

FARO, Antônio José. Pequena história da dança. 7. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2011.

GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1998.

GREINER, Christine. “O corpo do artista: as publicações mais recentes e suas redes interdisciplinares”, Salvador/BA, Repertório Teatro & Dança, ano 4, n. 5, 2001.

GREINER, Cristine. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.

MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac e Naify, 2011.

MORANDI, Carla; STRAZZACAPPA, Márcia. Entre a arte e a docência. Campinas: Papirus, 2006.

NOVAES, Joana de V.; VILHENA, Junia. Que corpo é este que anda sempre comigo? Curitiba: Appris, 2016.

SALDANHA, Suzana. Angel Vianna: sistema, método ou técnica? Rio de Janeiro: FUNARTE, 2009.

STRAZZACAPPA, Márcia. “As técnicas corporais e a cena”. Etnocenologia: textos selecionados (orgs.) Christine Greiner e Armindo Bião. São Paulo: Annablume Editora, 1998.

BOLSONI, Betania Vicensi. O cuidado de si e o corpo em Michel Foucault: perspectivas para uma educação corporal não instrumentalizadora. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/1577/920 . Acesso em: 2012.

HEIDEGGER, M. De camino al habla. Barcelona: Serbal, 1987. Disponível em: <http://www.heideggeriana.com.ar/textos/esencia_habla.htm>.

ABRAMOVIC, Marina. Entrevista. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=l9rdqoFLOZE . Acesso em: 2018.

QUILICI, Cassiano Sydow. O Treinamento do Ator/performer e a “Inquietude de Si”. In: CONGRESSO DA ABRACE, 5., 28 a 31 de out., 2008. Disponível em: http://www.portalabrace.org/vcongresso/textos/territorios . Acesso em: 2013.

Published

2018-07-20

How to Cite

Biancalana, G. R. (2018). The body-art: the performativity in focus. Contemporânea - Revista Do PPGART/UFSM, 1(1), e10. https://doi.org/10.5902/2595523333834

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)