Gurias da Comp: The permanence of Women in Undergraduate Courses in Computer Science and Engineering
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448190485264Keywords:
mulher, stem, computaçãoAbstract
This paper presents the account of the development of a project aimed at promoting the retention of female students in the Computer Science programs at the Federal University of Pelotas. We identified a scenario of invisibility and intimidation experienced by female students. Consequently, a project was developed to provide support and improvement opportunities for female students, with the goal of achieving gender equity within the student community in the field of computer science.
Downloads
References
Bandura, A. (1978). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Advances in Behaviour Research and Therapy, 1(4): 139–161.
Cohoon, J. (2002). Recruiting and retaining women in undergraduate computing majors. In ACM SIGCSE Bulletin, pages 48–52. ACM.
Cunha, M., Cabral, G.; F., L. (2022). Pensando computacionalmente com ana: storytelling sensível ao gênero para favorecer a autoeficácia das estudantes do ensino fundamental I. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, páginas 1334–1343. SBC, Porto Alegre, RS, Brasil.
Dubow, W., Quinn, B., Townsend, G. C., Robinson, R.; Barr, V. (2016). Efforts to make computer science more inclusive of women. In ACM Inroads, pages 74–80.
Lopes, R., Maciel, B., Soares, D., Figueiredo, L.; Carvalho, M. (2023). Análise e reflexões sobre a diferença de gênero na computação: Podemos fazer mais? In Women in Information Technology (WIT), 17., páginas 68–79. Sociedade Brasileira de
Computação.
Rapkiewicz, C. E. (1998). Informática: domínio masculino? Cadernos Pagu, (10): 169 – 200.
Silva, A., Prado, R., Moro, M.; Araujo, A. (2023). Autopercepção de meninas do ensino básico em relação às carreiras de stem. In Women in Information Technology (WIT), 17., pages 91–102. Sociedade Brasileira de Computação.
UNESCO (2018). Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (stem). Brasília. UNESCO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da revista ComInG.
Os originais deverão ser acompanhados de documentos de transferência de direitos autorais contendo assinatura dos autores.
A carta de direitos autorais deve ser enviada para o e-mail coming@inf.ufsm.br
É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.
É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
ENGLISH
Manuscripts accepted and published are the property of the journal ComInG.
The originals must be accompanied by documentation of copyright transfer containing the signature of the authors.
You may not submit full or partial manuscript to another journal. The responsibility of the article's content is exclusive of the authors.
You may not translating into another language without the written permission of the Editor after consultation with the Editorial Board.