The role of digital technologies in financial education of future math teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X40414

Keywords:

Digital technologies, Financial education, Mathematical education

Abstract

This paper brings a discussion linked to the development of a doctoral research, which aims to know the spaces of Financial Education in Mathematics Degree courses offered by a federal public institution of São Paulo and seek directions for their promotion in these environments. This is a qualitative research, whose data production was through documentary research, interviews and, in particular, the engagement of a group of teacher educators, through a collaborative work practice. The group met during 2018 in a virtual environment to share experiences, share knowledge and broaden understanding on how to promote financial education in initial education courses. In the first phase of the investigation, the teaching plans of subjects focused on financial education of undergraduates were analyzed. The presence of digital technologies was observed in some cases and later discussed within the group of trainers. We share here what the produced data bring about the role of these technologies in shaping the financial education of future mathematics teachers, in dialogue with the contributions of research in mathematics education and digital technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Karina Cancian Baroni, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Rio Claro, SP Instituto Federal de São Paulo, IFSP, Capivari, SP

Doturanda em Educação Matemática, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, UNESP Rio Claro.

Profa. EBTT, Matemática, IFSP Capivari.

Marcus Vinícius Maltempi, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, SP

Livre Docente pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Docente da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro, São Paulo, Brasil.

References

BARONI, A. K. C. et al. Educação Financeira e as contribuições do pensamento computacional em uma proposta de atividade voltada à tomada de decisão. REBECEM, Cascavel, PR, v.3, n.2, p. 151-179, ago. 2019.

BARONI, A. K. C; MALTEMPI, M. V. Os espaços da Educação Financeira na formação de professor de Matemática em uma instituição federal de São Paulo. Revemop, Ouro Preto, MG, v. 1, n. 2, P. 248-265, maio/ago. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 29 maio 2019.

BORBA, M. C.; LACERDA, H. D. C. Políticas públicas e tecnologias digitais: Um celular por aluno. In: Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.17, n.2, pp.490-507, 2015.

BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R. R. S.; GADANIDIS, G. Fases das Tecnologias Digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. Humans-with-Media and the Reorganization of Mathematical Thinking: Information and Communication Technologies, Modeling, Visualization and Experimentation. Nova York: Springer, 2005.

BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica 2001.

CAMPOS, C. R., TEIXEIRA, J., COUTINHO, C. Q. S. Reflexões sobre a educação financeira e suas interfaces com a educação matemática e a educação crítica. In: Fórum de Discussão: Parâmetros Balizadores da Pesquisa em Educação Matemática no Brasil, 3., São Paulo, v.17, n.3, pp.556-577. 2015.

GOUVÊA, S. A. S. Novos Caminhos para o Ensino e a Aprendizagem de Matemática Financeira: Construção e Aplicação de Webquest. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, SP, 2006.

GOUVÊA, S. A. S.; MALTEMPI, M. V. WebQuest - uma Tecnologia Informática para o Ensino e Aprendizagem de Matemática Financeira. In: Congresso Ibero-americano de Educação Matemática,

CIBEM, 5., 2005, Porto, Portugal. Anais... Porto: APM, 2005. p. 1-11.

MALTEMPI, M. V.; MENDES, R. O. Tecnologias Digitais na Sala de Aula: Por Que Não? In: ticEduca, 4., 2016, Lisboa. Atas... Lisboa: [s.n.], 2016. p. 86-96.

MALTEMPI, M. V. Educação Matemática e tecnologias digitais: reflexões sobre a prática e formação docente. Acta Scientiae, Canoas, RS, v.10, n.1, p.59-67., jan./jun. 2008.

QUEIROZ, M. R. P. P. P. de; BRABOSA, J. C. Características da Matemática Financeira expressa em livros didáticos: conexões entre a sala de aula e outras práticas que compõem a Matemática Financeira disciplinar. Bolema, Rio Claro, v. 30, n. 56, p. 1280-1299, dez. 2016.

RESNICK, M. et al. Scratch: Programming for all. Communications of the ACM, Nova York, v. 52, n. 11, p. 60-67, 2009.

RICHIT, A. A.; MALTEMPI, M. V. Formação Profissional Docente e as Mídias Informáticas: Reflexões e Perspectivas. Boletim do GEPEM. nº 47. julho-dezembro, p.73-90. 2005.

ROMANELO, L. A. Potencialidades do uso do celular em sala de aula: Atividades investigativas para o ensino de função.2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2016.

SKOVSMOSE, O. Um convite à Educação Matemática Crítica. Campinas: Papirus, 2014.

Published

2020-09-03

How to Cite

Baroni, A. K. C., & Maltempi, M. V. (2020). The role of digital technologies in financial education of future math teachers. Ciência E Natura, 42, e16. https://doi.org/10.5902/2179460X40414

Issue

Section

40 YEARS - Anniversary Special Edition