“Chemistry an experimental area!”: discourses about experimentation in a chemistry teacher training course
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179460X43465Keywords:
Teacher education, Experiment, Chemistry teachingAbstract
This study aimed to understand circulation of discourses that mobilize a conception about the relationship between Chemistry and experimentation in a Chemistry Degree course, assuming its role as a supervisor of practices and seeking to problematize its effects on teacher education and Basic Education. Theoretical and methodological bases of Discourse Analysis were used in the process of research, analysis and construction of the text. The analysis points to emergence of discourses based on a conception that Chemistry is essentially an experimental area and that produces and reproduces practices, whether in production of chemical knowledge, or in teaching and learning processes, which are fundamentally based on achievement of experiments. In relation to teaching, this conception runs through ideas which are possible to problematize, such as that of experiment itself is enough for learning and that Chemistry is learned by doing. The results presented in this work show the importance of rethinking practices that are naturalized in the chemistry teacher training courses.Downloads
References
ATKINS, P.; JONES, L. Princípios de Química: questionando a vida moderna e o meio ambiente. Porto Alegre: Bookman, 2012.
BASOLI, F. Atividades práticas e o ensino-aprendizagem de ciência(s): mitos, tendências e distorções. Ciência e Educação, v.20, n. 3, p. 579-593, 2014.
DELEUZE, G. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.
FOUCAULT, M. A Arqueologia do Saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2016.
A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
GALIAZZI, M. D. C.; GONÇALVES, F. P. A natureza pedagógica da experimentação: uma pesquisa na licenciatura em química. Química Nova, v.27, n. 2, p. 326-331, 2004.
GALIAZZI, M. D. C.; MORAES, R. Educação pela pesquisa como modo, tempo e espaço de qualificação da formação de professores de Ciências. Ciência e Educação, v.8, n.2, p. 237-252, 2002.
GAUCHE, R. et al. Formação de professores de química: concepções e proposições. Química Nova na Escola, n.27, p. 26-29, 2008.
GIORDAN, M. O papel da experimentação no ensino de química. Química Nova na Escola, n.10, p. 43-49, 1999.
GONÇALVES, F. P. A problematização das atividades experimentais no desenvolvimento profissional e na docência dos formadores de professores de Química. 2009. 234 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica), Universidade Federal de Santa Catarina, Porto Alegre, Brasil, 2009.
GONÇALVES, F. P.; MARQUES, C. A. A Experimentação na Docência de Formadores da Área de Ensino de Química. Química Nova na Escola, v.38, n.1, p. 84-98, 2016.
HODSON, D. Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de Las Ciências, v.12, n.3, p. 299-313, 1994.
JOHNSTONE, A. Macro and microchemistry. The School Science Review, p. 377-379, 1982.
KRAISIG, A. R.; BRAIBANTE, M. E. F. A Química das Cores: uma oficina temática para o ensino e aprendizagem de Química. Ciência e Natura, v.39, n.3, p. 687-700, 2017.
LATUR, B.; WOOLGAR, S. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.
LENOIR, T. Instituindo a Ciência: A produção cultural das disciplinas científicas. São Leopoldo: Unisinos, 2004.
MARÍN-DÍAZ, D. L. Infância: discussões contemporâneas, saber pedagógico e governamentalidade. 2009. 199f . Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.
MESQUITA, N. A. D. S.; SOARES, M. H. F. B. Visões de Ciências em desenhos animados: uma alternativa para o debate sobre a construção do conhecimento científico em sala de aula. Ciência e Educação, v.14, n.3, p. 417-429, 2008.
MORI, R. C.; CURVELO, A. A. D. S. A polissemia da palavra “Experimentação” e a Educação em Ciências. Química Nova na Escola, v.39, n.3, p. 291-304, 2017.
MORTIMER, E. F.; MACHADO, A. H.; ROMANELLI, L. I. A proposta curricular no ensino de Química do Estado de Minas Gerais: fundamentos e pressupostos. Química Nova, v.23, n.2, p. 273-283, 2000.
PASTORIZA, B. S.; DEL PINO, J. C. A Educação Química em discurso: uma análise a partir da revista Química Nova na Escola (1995-2014). Química Nova na Escola, v.39, n.2, p. 204-219, 2017.
QUADROS, A. L. D.; et al. Ensinar e aprender Química: a percepção dos professores do Ensino Médio. Educar em Revista, n.40, p. 159-176, 2011.
SARTORI, E. R.; et al. Construção de Uma Célula Eletrolítica para o Ensino de Eletrólise a Partir de Materiais de Baixo Custo. Química Nova na Escola, v.35, n.2, p. 107-111, 2013.
SILVA, A. C. A. D.; UHMANN, R. I. M.; HECKLER, V. A experimentação e o ensino de química. In: PASTORIZA, B. D. S.; SANGIOGO, F. A.; BOSENBECKER, V. K. Reflexões e debates em Educação Química. Curitiba: CRV, 2017. p. 262.
SILVA, J. A. D. et al. Concepções e práticas de experimentação nos anos iniciais do ensino fundamental. Linhas Críticas, v.18, n.25, p. 127-150, 2012.
SOARES, M. H. F. B. et al. A formação de professores de química pela pesquisa: algumas ações da área de ensino de química do Instituto de Química da Universidade Federal de Goiás. Espaço Plural, n.26, p. 70-87, 2012.
SUART, R. C.; MARCONDES, M. E. R. A manifestação de habilidades cognitivas em atividades experimentais investigativas no ensino médio de química. Ciência e Cognição, v.14, n.1, p. 50-74, 2009.
TOMAZI, A. L. et al. O que é e quem faz ciência? Imagens sobre a atividade científica divulgadas em filmes de animação infantil. Ensaio, v.11, n.2, 2009.
VOGT, C. F. G.; CECATTO, A. J.; CUNHA, M. B. D. A fotografia científica e as atividades experimentais: livros didáticos de química. Actio, v.3, n.1, p. 56-74, 2018.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS (UFPel). Projeto Pedagógico. 2016. Disponível em <http://bit.ly/31LYEhK>. Acesso em 18 de julho de 2018.
Projeto Pedagógico. 2013. Disponível em http://bit.ly/31Pq4DB. Acesso em 18 de julho de 2018.
Projeto Pedagógico. 2009. Disponível em http://bit.ly/3bwtGPl. Acesso em 18 de julho de 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
To access the DECLARATION AND TRANSFER OF COPYRIGHT AUTHOR’S DECLARATION AND COPYRIGHT LICENSE click here.
Ethical Guidelines for Journal Publication
The Ciência e Natura journal is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review Articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The Authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding Author should ensure that there is a full consensus of all Co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An Editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the Author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviewers should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that Authors can use them for improving the paper. Any selected Reviewer who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the Editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.