Tutoring as a Learning Strategy in Graduation Courses at UFSM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X40539

Keywords:

Escape and Permanence índices, Student Learning, Teaching

Abstract

The aim of this paper is to present the analysis carried out on the impact of CCNE's “Central de Tutoria” on the development of UFSM students' learning, especially on the aprovation indexes. Data were collected from May to June 2019, with 752 attendances during this period in 367 students from 47 different courses at 6 teaching centers. It was found that in all the most sought after subjects in the "Central de Tutoria", the number of students approved was higher than those who failed, with a greater emphasis on the General Statistics discipline with an 88% pass rate. Overall, it was observed that the students who sought support are mostly in the first stages of the various courses. This data reinforces the objectives of the creation of the "Central de Tutoria", since it is in the early stages of the courses that the failure rate is high, contributing to dropout. In sum, student demand for this support is expected to increase and, based on the results of the data analysis presented in this work, it is believed that continuing the "Central de Tutoria" will positively contribute to the permanence rates as well as the success of our students.

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Author Biographies

Marcos Antonio de Azevedo de Campos, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Estatística pela Universidade Federal de Santa Maria

Maicon Facco, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal de Santa Maria e em Estatística pela Universidade Federal de Santa Maria

Daíse dos Santos Vargas, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Enfermagem pelo Centro Universitário Franciscano. Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Enfermagem em Saúde Mental. Especialização concluída em Enfermagem do Trabalho, pelo Centro Universitário Internacional, UNINTER. Mestre em enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem - PPGEnf da UFSM.Graduação em andamento em Estatística pela Universidade Federal de Santa Maria- UFSM. Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação em ciências: Químicas da vida e saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Sul- UFRGS

Rozieli Bovolini Silveira, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Psicologia pela Universidade Luterana do Brasil, Licenciada pela Universidade Federal de Santa Maria (PEG- UFSM- 2019), Especialista em Gestão Escolar pelo Instituto Federal Farroupilha e Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Maria

Yohana Porto Calegari Alves, Universidade Federal de Santa Maria

Aluna graduanda em Química Bacharelada pela Universidade Federal de Santa Maria

Cleber Bisognin, Universidade Federal de Santa Maria

Graduado em Licencitura Plena em Matemática pela Universidade Federal de Santa Maria, Mestre em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Doutor em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul 

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Published

2020-12-29

How to Cite

Campos, M. A. de A. de, Facco, M., Vargas, D. dos S., Silveira, R. B., Alves, Y. P. C., & Bisognin, C. (2020). Tutoring as a Learning Strategy in Graduation Courses at UFSM. Ciência E Natura, 42, e63. https://doi.org/10.5902/2179460X40539